Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 16 av 16
    Senior Member hnes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Bra teknik skiljer sig mycket åt beroende på hur kraftig ånga maskinen kan leverera. På en Gaggia Classic, Rancilio Silvia, Ascaso Dream eller liknande behövs mycket finess för att få till tillräcklig blandning av mjölk och skum, medan samma teknik på en värmeväxlare eller dubbelkokare som Giotto och liknande skulle måla hela köket vitprickigt. Öva med vatten med en droppe handdiskmedel är ett jättebra tips svartvest.

Ett tjockt skum behöver hällas från högre höjd.
    Double boiler espresso love!

Såg även ett tips att man skummade, hällde på espresso. När man sen va nöjd, hällde tillbaka i mjölkkannan men lämnade en "espresso" i koppen, hällde över lite choklad/kakao och sedan hällde igen. Kunde tydligen göra det några gånger innan mjölken blev för dålig för latte art.
    Har inte testat själv så kan inte uttala mig OM det faktiskt gör det. Men som sagt, ytterligare ett tips så man sparar mjölk
    En gäspning är ett tyst rop på kaffe

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Du menar för att öva?

Ja, har inte känt att det är särskilt hjälpsamt att skumma vatten med en droppe diskmedel. Kanske som det första man gör innan man vet hur ångröret fungerar, men det är ju lättare att skumma diskvattnet än riktig mjölk. Är tanken att man ska hälla det över sin espresso sen också för att öva mönster?

Senior Member
    Reg.datum
    maj 2007
    Jag har testat med vatten och diskmedel men upplever att det är betydligt enklare att få till än med riktig mjölk. Men jag får nog ge det lite tid och övning helt enkelt, så ska det väl sätta sig till slut.

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Givetvis är mjölk det bästa, men att börja med vatten och dropp diskmedel ger känslan hur man skall göra..

Junior Member
    Reg.datum
    okt 2018
    Det finns ju mängder av klipp men här är ett av en snubbe som jag tycker gör det bra genom att vara tydlig och begränsa alla parametrar, det handlar ju egentligen om att förstå hur man får till en bra spin på mjölken utan att krångla till det och sedan göra "så lite som möjligt" så blir det bra.

https://youtu.be/gTC3dJvwgUI

Han har ju även en beskrivande video av första stegen till "latte art" som är bra, kanalen är ju relativt ny men jag hoppas han fortsätter lägga upp fler klipp!

Senior Member
    Reg.datum
    maj 2007
    Citat Ursprungligen postat av marranbarran Visa inlägg
    Det finns ju mängder av klipp men här är ett av en snubbe som jag tycker gör det bra genom att vara tydlig och begränsa alla parametrar, det handlar ju egentligen om att förstå hur man får till en bra spin på mjölken utan att krångla till det och sedan göra "så lite som möjligt" så blir det bra.

https://youtu.be/gTC3dJvwgUI

Han har ju även en beskrivande video av första stegen till "latte art" som är bra, kanalen är ju relativt ny men jag hoppas han fortsätter lägga upp fler klipp!
    Den där videon dök upp i mitt flöde häromdagen. Den är bra!

Sent from my HD1913 using Tapatalk

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Ja det är en bra video. Den tillför egentligen inget nytt men han sammanfattar bra och tydligt. Riktiga baristor får det ju verkligen att se lätt ut - hade en gäst med flera års erfarenhet som lyckades göra fin latte art med Brevilles absoluta instegsmodell där ångan pumpas ut i svaga stötar genom ett termoblock. Ganska stora bubblor men likt förbaskat en perfekt rosetta-tulpan.

Liknande ämnen

1. efterlysning illustration av mjölkskumning
    Av eriwet i forum Hantverket
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 07:34
  2. Alternativ till mjölkskumning!
    Av doppler i forum Hantverket
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-13, 11:26
  3. Manuell mjölkskumning
    Av bauta i forum Hantverket
    Svar: 2