Uppgradera från Gene Cafe?

MiC

Well-known member
Har senaste tiden på allvar sneglat åt att uppgradera till en rost med bättre precision, kontroll och kapacitet. Pris är ju alltid ett dilemma, men också storlek. Bor i hyfsat trång lägenhet och rostar under spisfläkten.

Mina intryck av Gene Cafe:
  • + Enkel att styra och hantera
  • + Bra storlek
  • + “Prisvärd”
  • + Resultatet är “Good enough”
  • - Kontroll och precision. Svårt att få till olika distinkta rostningar?
  • - Kapacitet. Rostar 180-230g åt gången, men vågar inte köra mer än två på raken.

Vill alltså ha möjlighet att rosta mer kaffe under kortare tid. Vill också kunna ha bättre kontroll. Samtidigt gillar jag tanken att ha möjlighet att dra en snabb rostning utan krusiduller och pryttlar om det blir panik i skafferiet.

Några som jag tittat på.
Boca Boca 500. Är detta verkligen “rätt” uppgradering? Bra pris och kapacitet, men kontroll?
Quest M3 - M6. Känns som en bra match. Tillräckligt med M3?
Aillio Bullet. Över min budget och eventuellt besvärligt med plats. Annars är den väldigt spännande.

Snubblar över intressanta rostar på aliexpress osv, men vete tusan om jag är beredd att chansa med så pass mycket pengar.

Var skulle ni rekommendera att man köper tex en Quest? Köper ju helst en begagnad annars.
 

Jonken

Well-known member
För referens kan Quest M3 rosta och kyla ungefär ett kilo gröna bönor i timmen med de satser jag kör på 200g styck. Rostar man mer åt gången går det nog på ett ut ändå om man inte ordnar separat kylare också. Lägg på en halvtimme för att värma upp rosten eller offra lite kvalitet på den första satsen. Sen bränner man ju bort lite vikt så totalt ~870g på 1,5h.

I stort sett är jag nöjd, men ibland skulle jag önska en annorlunda rost som istället är snabb att bara köra en sats på och sen ställa undan. Typ som den trisse har en tråd om (väldigt mycket billigare också men kanske lite mindre kontroll?)
 

MiC

Well-known member
För referens kan Quest M3 rosta och kyla ungefär ett kilo gröna bönor i timmen med de satser jag kör på 200g styck. Rostar man mer åt gången går det nog på ett ut ändå om man inte ordnar separat kylare också. Lägg på en halvtimme för att värma upp rosten eller offra lite kvalitet på den första satsen. Sen bränner man ju bort lite vikt så totalt ~870g på 1,5h.

I stort sett är jag nöjd, men ibland skulle jag önska en annorlunda rost som istället är snabb att bara köra en sats på och sen ställa undan. Typ som den trisse har en tråd om (väldigt mycket billigare också men kanske lite mindre kontroll?)

Intressant. Den tar så lång tid att värma ändå?
Håller på att bygga en enklare bönkyl. Har bara inte fått tummen ur än.

Den kinesiska fluidbed-rosten har jag kikat på. Känner mig inte helt bekväm med ljudnivån. Sedan verkar den överdrivet kraftfull. 3500W?

Tack för input!
 

Jonken

Well-known member
Intressant. Den tar så lång tid att värma ändå?
Håller på att bygga en enklare bönkyl. Har bara inte fått tummen ur än.

Den kinesiska fluidbed-rosten har jag kikat på. Känner mig inte helt bekväm med ljudnivån. Sedan verkar den överdrivet kraftfull. 3500W?

Tack för input!

Det tar ~10-15 minuter att värma upp Questen till rätt temperatur men det är lite som en espressomaskin - för att den ska bli jämnvarm behöver den stå ett tag på önskad temperatur så att det sprider sig någorlunda. Då blir första satsen ändå lite svalare överlag än de senare (som även de kan tendera att bli hetare och hetare beroende på hur man gör mellan).

M6 har förresten en enkel, separat kylare inkluderad.. om valet faller på den.

Ljudnivån är kanske inte direkt trivsam för min Quest men visst är den okej i alla fall, inte som en dammsugare :D
 

MiC

Well-known member
Det tar ~10-15 minuter att värma upp Questen till rätt temperatur men det är lite som en espressomaskin - för att den ska bli jämnvarm behöver den stå ett tag på önskad temperatur så att det sprider sig någorlunda. Då blir första satsen ändå lite svalare överlag än de senare (som även de kan tendera att bli hetare och hetare beroende på hur man gör mellan).

M6 har förresten en enkel, separat kylare inkluderad.. om valet faller på den.

Ljudnivån är kanske inte direkt trivsam för min Quest men visst är den okej i alla fall, inte som en dammsugare :D

Jo, jag är väl lite bortskämd med Gene Cafe som man kommer igång med rätt snabbt. Tyst är den ju inte såklart, men jag eller övriga i familjen störs inte nämnvärt.

Det värsta är ju att frugan inte har lika lätt att acceptera varken behovet eller priset på en uppgradering. :)
 

Jonken

Well-known member
Det värsta är ju att frugan inte har lika lätt att acceptera varken behovet eller priset på en uppgradering. :)

Är det någon av oss som har lätt att acceptera vad de här maskinerna kostar? :nowink:

Något för 15-22k tycker man åtminstone borde ha hål för mätsonder på bra ställen - men varken Quest M3/M6, Huky 500 eller Cormorant CR600 har det såvitt jag vet. Visserligen gäller det nog tyvärr många (eller de flesta?) stora kommersiella maskiner också..

Apropå det har jag missat att Aillio Bullet mäter bönorna med IR numera. Dels verkar de ha löst problemet med att behöva skruva av fronten ofta för att rengöra sensorn men också att samma temperatur ska visas för 1kg ända ner till 200g. Undrar om det gäller för olika luftflöden också - det är i högsta grad ett problem i vanliga fall, väljer man att ändra sättet man rostar på med annorlunda satsstorlek och luftflöde visar grafen annorlunda värden också (sonden är ofta för högt upp). Jag antar att man fortfarande måste prova sig fram till vilken värme och luft man behöver för att skala upp en sats - jobbigt om det leder till att man rostar 1kg flera gånger innan man hittar rätt :ph34r:

I alla fall, ett sätt att försöka motivera kostnaden är att man sparar en slant i längden jämfört med att köpa allt kaffe färdigrostat. Om man inte misslyckas för ofta.. eller räknar sin tid i pengar :unsure:

I slutändan handlar det ju om en hobby, att det är roligt och att få dricka bönor rostade i den stil man gillar.
 
Senast ändrad:

Tsingos

Well-known member
Angående att rosta på "raken" jag kör 5-6 rostningar på raken i min Gene och det går utan problem. Har jobbat så i över ett år nu med maskinen.

Har själv siktet inställt på en Bullet, men som du själv skriver så kostar det ju en slant och familjen (läs frun) har väl föga förståelse till varför man ska lägga nästan 30k på en kafferost... Men jag hoppas att jag ska lyckas köpa en iaf. Och nu börjar de ju även säljas i Europa så det kanske kan gå smidigare att köpa sig en när plånboken och frun säger ja,
 

MiC

Well-known member
Angående att rosta på "raken" jag kör 5-6 rostningar på raken i min Gene och det går utan problem. Har jobbat så i över ett år nu med maskinen.

Har själv siktet inställt på en Bullet, men som du själv skriver så kostar det ju en slant och familjen (läs frun) har väl föga förståelse till varför man ska lägga nästan 30k på en kafferost... Men jag hoppas att jag ska lyckas köpa en iaf. Och nu börjar de ju även säljas i Europa så det kanske kan gå smidigare att köpa sig en när plånboken och frun säger ja,
Har kört fyra på raken några gånger men tycker det blir rejält varmt. All plast och motorn blir läskigt varmt.
Kyler utanför.

Jag får hoppas på begagnad annars blir det svårt tror jag.
 

Jonken

Well-known member
Jag har fått intrycket av att Bullet är lite bökig och kräver en massa rengöring. Men å andra sidan är den åtmintone till hälften gjord för att rengöras, till skillnad från Quest som inte ens har satt skruvarna åt rätt håll. Kan också hända att jag har överskattat problemet - flika gärna in någon som har en Bullet; är @bauta först på forumet kanske?
 

bauta

Well-known member
Min erfarenhet än så länge är att den är lätt att rengöra. Och då har jag V1R1 med gamla sensorn, fundrar på att uppgradera till IBTS.
Gjorde dock en initial ordentlig skurning av frontens insida.
6 st insexskruvar för att lossa fronten och på mina 7 rostningar har eg inte rengöring behövts. Bara tömma agnarna och det är väldigt lätt.
 

Jonken

Well-known member
Såg en ny rost idag, Kaleido. Som en Gene Café/BocaBoca/Behmor på steroider :lol:

Den stora M10 kostar nästan lika mycket som en Bullet, kanske med lite större kapacitet (står 1400/1600g men samtidigt säger tillverkaren att man inte ska rosta på gränsen..) så vet inte hur intressant den är. Några fördelar verkar vara låg ljudnivå (utom kylaren) snabb uppvärming och väldigt enkel rengöring.

M2 ligger ungefär i prisnivå med Quest. Lite bättre kapacitet, lägre ljudnivå, snabbare uppvärming.. men sämre kylare. Sen är frågan hur bra man tycker att det blir med IR, kände att det var en begränsning med Behmor 1600 men den här verkar å andra sidan vara bättre utformad.

Kul hur som helst med alla nya alternativ som dyker upp :coffee:
 

MiC

Well-known member
Såg en ny rost idag, Kaleido. Som en Gene Café/BocaBoca/Behmor på steroider :lol:

Den stora M10 kostar nästan lika mycket som en Bullet, kanske med lite större kapacitet (står 1400/1600g men samtidigt säger tillverkaren att man inte ska rosta på gränsen..) så vet inte hur intressant den är. Några fördelar verkar vara låg ljudnivå (utom kylaren) snabb uppvärming och väldigt enkel rengöring.

M2 ligger ungefär i prisnivå med Quest. Lite bättre kapacitet, lägre ljudnivå, snabbare uppvärming.. men sämre kylare. Sen är frågan hur bra man tycker att det blir med IR, kände att det var en begränsning med Behmor 1600 men den här verkar å andra sidan vara bättre utformad.

Kul hur som helst med alla nya alternativ som dyker upp :coffee:

Ja, M2 känns som den skulle kunna funka rätt bra för mig. Har sett den någon gång tidigare men avfärdat pga utseendet, kändes som en gimmick. Tyvärr inte så mycket info från användare men kanske kommer.
Lite väl mycket pengar för att chansa kanske?

Ska gräva lite mer. :)
 

Jonken

Well-known member
Ja, undrar lite hur de tänkte när de utformade rosten som batmobilen :wub: men det är i alla fall en gimmick som har en funktion.

Den andra modellen de har är byggd inuti en fälg.. apropå udda stil. Men den hittar jag nästan ingen information om förrutom att den är väldigt tung och dyr av någon anledning.
 

bauta

Well-known member
Onekligen satsar de på egen design. Har ju ett gäng olika rostare.

Tycker mig direkt se en designmiss i kylaren i videon, bönorna täcker inte hela gallret så då kommer luften ta den lättaste vägen och inte kyla lika effektivt (tänk kanalisering i en espressopuck).

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

MiC

Well-known member
Udda design men ändå rätt genomtänkt. Fälgrosten vet jag inte dock. :)
Känns mer och mer som en seriös rost. Förhoppningsvis kommer det ut fler användarrapporter.
 

Jonken

Well-known member
Han rostar mindre än halva kapaciteten i videon, en full sats täcker nog alla hålen i kylaren. Men det verkar gå tillräckligt snabbt att kyla ändå, till skillnad från den mindre till Kaleido M2. Det är ganska synd, med en inkluderad kylare som inte duger. Uppskattar den som ingår till Quest, trots att den orsakar avbrott i rostningen (det går att rosta nästa sats samtidigt om man inte är så noga men jag föredrar att ha ett mer kontrollerat "between batch protocol")
 

trisse

Well-known member
Intressant. Den tar så lång tid att värma ändå?
Håller på att bygga en enklare bönkyl. Har bara inte fått tummen ur än.

Den kinesiska fluidbed-rosten har jag kikat på. Känner mig inte helt bekväm med ljudnivån. Sedan verkar den överdrivet kraftfull. 3500W?

Tack för input!
Hoppar in här då jag är ägare till den kinesiska fluid-bed rosten.

Ljudnivån är verkligen inte så illa som man kan tro. Faktiskt tvärtom. Kan rosta när flickvännen är hemma utan problem. Den hadvevade trumrosten jag hade tidigare lät mycket mer när bönorna hoppade runt i trumman.


Jag kör rosten i ett 16A uttag. Det finns också övergångar från spisutag till vanligt.

Även om jag kör full batch på 300g behöver inte använda mer än ca 50% av fläkten och har aldrig maxat värmen heller, så inte säkert att man använder 3500w.




Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Werme

Member
Jag har en Huky 500 till salu 10.000 Ring 0701666999 MVH Fredrik
No 1208 Kört kanske 50 rostar på den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp