Eureka Zenith Club E Matt Svart

erw

Member
Uppdatering: Kvarnen är såld hämtad och betald.

Nu kan en Eureka Zenith Club E bli din. Den köptes från kaffegrossisten 2016 och har bara använts privat.

Maskinen har pulveriserat ca 40 kg kaffe (1947 dubbla, 1709 enkla). Jag har shimat malverket med några lager aluminiumfolie men utöver det är kvarnen omodifierad.

Säljes på grund av uppgraderingsdjävulen. Hämtas på plats i Uppsala, prisförslag 2500 kr.

Hälsningar,
Erik
 
Senast ändrad:

erw

Member
Jag har inte kvar förpackningen så jag skickar helst inte. Får jag den inte såld så kanske jag måste tänka om.
 

evamsl

Member
Det var inte meningen att skicka samma fråga två gånger, sorry. Förstår om du är tveksam att skicka och du borde få sålt den utan problem kan jag tycka. Egentligen på jakt efter en Specialita pga dess smidiga storlek.
 

Fogfighter

Active member
Fin pjäs till kvarn. Har en liknande själv, Eureka Zenith 65 HS.
Bara av ren nyfikenhet, vad ska du uppdatera till? Personligen tycker jag denna är rätt kompetent och bra redan

/Foggen
 

erw

Member
Fin pjäs till kvarn. Har en liknande själv, Eureka Zenith 65 HS.
Bara av ren nyfikenhet, vad ska du uppdatera till? Personligen tycker jag denna är rätt kompetent och bra redan

/Foggen

Eurekan blev ersatt av en begagnad Macap MC 7. Kan inte rakt av säga att det är en uppgradering eftersom den är större och saknar timer, det blir också mer spill. Måste också säga att Eurekas system för att komma åt malskivorna är överlägset enkelt. Kanske är det mer av en omgradering än uppgradering.

Den tydligaste förbättringen med Macapen, än så länge, är hastigheten (75 mm!). Den är också lite tystare. Jag har ännu inte kört den nya maskinen med några bönor som jag känner väl men får intrycket att kaffet blir fluffigare. Har beställt en funnel för att få kaffet där det ska vara, får se jag blir nöjd med det eller skaffar en doseringskopp. Får också intrycket att mängen kaffe som stannar kvar i kvarnen varierar lite mer (inte så förvånande eftersom malhuset är större), får se om jag kan lösa det med en rejäl luftpuff (typ Eurekas blowup).

Det kvarstår att se hur parallela malskivorna är och eventuellt försöka justera det. Även här vinner Eurekan eftersom det bara är den undre malskivan som roterar. Det hade varit skoj att köra båda kvarnarna parallelt ett tag; men så blev det aldrig.
 
Topp