Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 16

Att välja kaffekvarn till en Coffetruck..

Hej!

Håller på att starta upp en sidoverksamhet där jag ska sälja kaffe från min retrobuss Citroen Hy.
    Har ingen förkunskap utan håller på att lära mig. Har sett att de flesta rekommenderar en konisk burr-grinder med portionsinställning.

Vilken kaffekvarn rekommenderar ni till en liten - mellanstor verksamhet?

Och behöver man två stycken kvarnar? (en för espresso och en för brygg eller går det att hitta kvalitativa kvarnar som fixar allt?)

Ytterligare info
    Budget max 15 000kr. Gärna mindre.
    Espressomaskin: Ska köpa in en 2 grupps espressomaskin likt Rocket Espresso - Boxer 2-grp eller N simonelli 2 group.
    Antal koppar per dag: Väldigt svårt att avgöra då området och verksamheten är ny. Uppskattar det till 150 sålda kaffe per dag inkluderat brygg och espresso. Vill gärna ha utrustning som kan klara uppåt 500koppar för extrema dagar.
    Senast redigerat av CarlRam den 15 timmar sedan klockan 10:39. Anledning: Omformulering och tydliggörande av antal sålda kaffe

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Om du med portion menar on demand så är du helt rätt ute.. undvik de gamla kvarnarn med doserings.. svårt och jobbigt att rengöra.. Skulle säga att två kvarnar är nog att föredra...en kvarn som du varje dag ställer in för espresso och en kvarn för brygg...

En mahlkönig bra kvarnar men dyra, kanske någon compak kvarn.. kvarn är viktigare än espressomaskinen.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Jag har inget erfarenhet från café, men har i alla fall haft ett antal cafékvarnar hemma. Konisk eller platt är en smaksak, men på senare år har platta varit på modet för modern espresso. Beror lite på vilken stil du vill brygga.

Det är ytterst få kvarnar som klarar både brygg och espresso bra. Den enda som hamnar nära din budget är Mahlkönig Tanzania, om du inte handlar t.ex. Mahlkönig EK43 eller Ditting KR804/805 begagnat. De är i grunden gjorda för filter men används också för modern espresso bryggd med ljusa bönor. Rent praktiskt blir det ändå knepigt att ställa om och ska du verkligen ha så mycket kunder har du antagligen inte tid att dosera upp bönor och ställa om kvarnen titt som tätt (kan även bli svårt att hitta tillbaka till exakt samma inställning).

Just nu är det ju en del konkurser så det kan vara värt att titta runt om du inte kan få något riktigt tjusigt för pengarna. Om jag hade varit i samma tankar hade jag varit frestad av https://www.blocket.se/annons/stockh...0_eur/94219622 och https://www.blocket.se/annons/stockh...trada/94244638 men de kanske är för stora för bilen.

Vill du brygga traditionell espresso och ska köpa nytt är https://www.espressocoffeeshop.com/m...coffee-grinder och https://www.espressocoffeeshop.com/olympus-black mest pang för pengarna vad jag känner till. Snålar du mer på kvarnen kommer du ångra det garanterat.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    https://www.blocket.se/annons/stockh...kvarn/94274532 den här ligger också ganska bra till i pris även som ny beroende på vart man köper från.

Vad är det för typ av bryggkaffe du har tänkt erbjuda?

Senior Member onymans avatar
    Reg.datum
    maj 2008

500 koppar

Coolt med Citroen men du bör nog spendera mer tid att beräkna omsättning och antalet serverade koppar per dag. 500 koppar/dag är väldigt stor omsättning, speciellt för en "sidoverksamhet" under en pandemi där alla dina konkurrenter typ lagt ner pga ingen efterfråga. Man kunde tro att du trollade oss eller var väldigt naiv. Skulle du ha rätt gällande volym så är det en ganska stor verksamhet du ska planera för, koniska eller platta malskivor är nog inte ditt största bekymmer utan du behöver en PÅLITLIG espressokvarn som inte går sönder då ni riskerar att missa att dra in 20,000kr/dag. Jonkens råd verkar stabila val. De flesta mobila verksamheter som kör dessa höga volymer kör nog för-portionerat/förmalt för bryggkaffe.

Citat Ursprungligen postat av svartvest Visa inlägg
    Om du med portion menar on demand så är du helt rätt ute.. undvik de gamla kvarnarn med doserings.. svårt och jobbigt att rengöra.. Skulle säga att två kvarnar är nog att föredra...en kvarn som du varje dag ställer in för espresso och en kvarn för brygg...

En mahlkönig bra kvarnar men dyra, kanske någon compak kvarn.. kvarn är viktigare än espressomaskinen.
    Okej tack för svar. Antar att det vanligaste är att lägga mer pengar på espresso-grindern än den för bryggkaffe iom att bryggkaffet endast kokas ett par gånger per dag?

Stod förresten på den ena kvarnen att den maler med tidsinställning. Vad innebär det? Det är väl mängden som är relevant inte tiden det tar?
    Senast redigerat av CarlRam den 2 dagar sedan klockan 11:14.

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    https://www.blocket.se/annons/stockh...kvarn/94274532 den här ligger också ganska bra till i pris även som ny beroende på vart man köper från.

Vad är det för typ av bryggkaffe du har tänkt erbjuda?
    Tack för utförligt svar. Jag kommer att köpa in bönor från ett närliggande rosteri.

Citat Ursprungligen postat av onyman Visa inlägg
    Coolt med Citroen men du bör nog spendera mer tid att beräkna omsättning och antalet serverade koppar per dag. 500 koppar/dag är väldigt stor omsättning, speciellt för en "sidoverksamhet" under en pandemi där alla dina konkurrenter typ lagt ner pga ingen efterfråga. Man kunde tro att du trollade oss eller var väldigt naiv. Skulle du ha rätt gällande volym så är det en ganska stor verksamhet du ska planera för, koniska eller platta malskivor är nog inte ditt största bekymmer utan du behöver en PÅLITLIG espressokvarn som inte går sönder då ni riskerar att missa att dra in 20,000kr/dag. Jonkens råd verkar stabila val. De flesta mobila verksamheter som kör dessa höga volymer kör nog för-portionerat/förmalt för bryggkaffe.
    Eller hur har renoverat den i snart ett år. Citroen HY.jpg

Jag kan förstå att det låter naivt och uttryckte mig kanske felaktigt, menade absolut max så många koppar. Området jag ska stå på ligger visserligen vid en knutpunkt längst med E4:an och har mer än 10 000 besökare per dag i snitt (ännu mer på sommarhalvåret då jag kommer att vara aktiv).
    Runt omkring mig finns diverse snabbmatskedjor, butiker etc så det rör sig mycket folk i området, men som sagt väldigt svårt att bedöma hur många koppar jag kommer att sälja.

I affärsplanen har jag räknat med ett snitt på 150/dag men vill ändå ta höjd och köpa bra utrustning som kan klara enskilda dagar med högre belastning.

ps Jag skrev sidoverksamhet då jag och min kollega båda har heltidsjobb och kommer initialt driva detta på helgerna tills verksamheten börjar flyta på.
    Då kommer vi troligtvis anställa några personerna och ha öppet varje dag.

Liknande ämnen

1. Hjälp att välja kvarn
    Av Akej i forum Shopping & konsument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-12-04, 10:31
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 07:59
  3. Välja kaffekvarn?!
    Av alekspacho i forum Kaffekvarnar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 09:18
  4. Hjälp mig välja kaffekvarn