Öppet portafilter

Fogfighter

Active member
Fick ett öppet/naket portafilter av familjen när jag fyllde år

Ett orginal Rocket till min Appartamento

Dum fråga men, hur använder jag det? Om jag har förstått det rätt är det en trippelkorg i den? "Måste" jag fylla den? Blir ju en rätt skarp singel dos espresso om det ska i ca 20 gram.

Har försökt kolla på tuben men får inte riktigt kläm på det.

Alla tips tas emot med varm famn!
 

Jonken

Well-known member
Man måste inte fylla korgen men antagligen blir det bättre med dina vanliga korgar om du vill ha en mycket mindre dos. En av fördelarna med öppet portafilter är att det är enklare att byta korg även om man använder fjädern ;)
 

bauta

Well-known member
Du kan ju köra vilken korg du vill i bottenlöst filter. Själv kör jag dubbelfilter (max 18g), vilket oxo gör att du ser extraktionen bättre, en av vitsen med nakenfilter. Det följde med ett trippel men jag föredrar dubbel.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Fogfighter

Active member
Tack för svar!

Bauta, kör du 18g till enkel shot?

Om man ska köpa en korg att ha enbart till det öppna pf, vilket märke är att föredra? Har sett VST bland annat
 

Jay

Well-known member
Fick ett öppet/naket portafilter av familjen när jag fyllde år

Ett orginal Rocket till min Appartamento

Dum fråga men, hur använder jag det? Om jag har förstått det rätt är det en trippelkorg i den? "Måste" jag fylla den? Blir ju en rätt skarp singel dos espresso om det ska i ca 20 gram.

Har försökt kolla på tuben men får inte riktigt kläm på det.

Alla tips tas emot med varm famn!

Det är ju inte en "singeldos" du får, utan en dubbel eller trippel (mäts utifrån mängden kaffe i korgen).
Fördelen med nakenfilter är att du kan avsluta extraktionen i tid, innan den extra tid som tar kaffet att rinna ut annars hinner ändra färg.

Sen är ju frågan vad du använder för kaffe. Om du kör en italienare så förstår jag om du vill köra något mindre, men med en kanonespresso från något bättre rosteri (Da Matteo, Gringo, Haugaard t ex), så kan du ju få en ordentlig feting med 21-23g kaffe.
 

Jonken

Well-known member
Jag tycker att VST är vassast, men de är svåra/dyra att få tag på i Sverige. Strada ska vara tillverkade av VST och IMS är väl lika bra på pappret i alla fall. Tänk på att de kommer optimerade för en viss dos så välj i närheten av det du brukar använda.
 

onkelA

Well-known member
VST är bra men krävande.. Strada torde vara samma kvalitet, men mina pullmän ryms inte i dem (de är måttbeställda för mina VST:n)
 
Topp