Ethiopia Yirgacheffe svårrostat.

IamRoast

Member
Hej!

Är ganska ny på att rosta kaffe (rostat i 2 månader) och har rostat lite olika bönor med hyffsat resultat och smak, Köpte nu 1 kg Ethiopia Yirgacheffe från rawcoffe som jag har provrostat i 2 små omgångar men lyckas inte få en bra rostning alls. Jag använder en Whirley pop för att rosta mitt kaffe.

skulle behöva lite tips på hur jag ska lyckas att få en bra rostningsprofil på detta kaffe då jag inte alls lyckas få ut det fruktiga och lite syrliga tonerna som det ska smaka av dessa bönor.


1. rostningen så startade jag på 240 Grader och slängde ner bönorna och sänkte genast till 220, första crack komm vid cirka 5.30 och jag avslutade rostningen vid 12 minuter och rostningsprofilen vart mellan americanroast och cityroast , smaken vart på kaffet vart dock lite jordigt och kryddigt.

2. rostningen så startade jag på 240 grader och fortsatte rostningen på den värmen och första crack komm vid 4.14 och jag avslutade rostningen vid 8.30-9 och rostningsprofilen vart "mellanrost " , smaken på kaffet smakade lite bättre men med lite gräsiga toner och en obehaglig beska.

kaffet har fått vila i en plastburk utan lock i cirka 1 halvt dygn och sen lagts i en kaffepåse med ventlil där det sen fått vila yttligare 2 dagar.

Mvh
Hampus
 

Jonken

Well-known member
Skulle försöka förlänga tiden till första crack med några minuter: 4-5 är väldigt snabbt. Kan tro att dina bönor inte blir genomrostade. Avsluta istället tidigare efter en långsammare start.

Sen är det lite olika med vilan, ibland tar det längre tid innan det börjar smaka gott - speciellt med ljusare rost.
 

svartvest

Well-known member
Jag håller med, etiopiska böner är hårdare, högre densitet och kräver längre uppvärmning för att bli genomrostade.. Hade problem med dem i början, nummera kör jag någon mer lättrostad böna först och sedan böner från högre höjd.. Lycka till!!
 

IamRoast

Member
Skulle försöka förlänga tiden till första crack med några minuter: 4-5 är väldigt snabbt. Kan tro att dina bönor inte blir genomrostade. Avsluta istället tidigare efter en långsammare start.

Sen är det lite olika med vilan, ibland tar det längre tid innan det börjar smaka gott - speciellt med ljusare rost.

Okey tack för svaret ska testa :D, trodde aldrig att det skulle vara denna jungel vid kaffe rostning men det var garanterat mera komplicerat än jag trodde.

båda rostningarna öppnade jag 1 av bönorna och då var den genom rostad med olika nyanser av brunt innuti och den har ganska bra färg så jag tror att den var genom rostad.
 

IamRoast

Member
Jag håller med, etiopiska böner är hårdare, högre densitet och kräver längre uppvärmning för att bli genomrostade.. Hade problem med dem i början, nummera kör jag någon mer lättrostad böna först och sedan böner från högre höjd.. Lycka till!!

okey tack för svaret, så du menar starta på lägre värme så dom värms upp och och sen höja lite periodvis ?
 

Jonken

Well-known member
Olika nyanser av brunt låter som problemet. https://www.baristahustle.com/blog/roast-development-and-colour/

Bönor med hög densitet som t.ex. Etiopiska brukar ha sägs snarare tåla högre värme, men sänk den överlag. Se om du inte kan få de gula på 3-5 min och sen första snäpp vid 7-9 min istället.

Med min rost börjar jag med hög värme, sänker lite redan när de börjar bli gula och igen en stund innan första crack, annars är det svårt att hejda. Hur en whirley pop beter sig vet jag inte och tiderna kan man ta med en nypa salt - men det är bra att försöka hålla faserna i proportion till varandra. Det finns en idé att tiden från första crack till avslut inte bör vara mer än i runda slängar 20-25% av den totala tiden.
 

IamRoast

Member
Olika nyanser av brunt låter som problemet. https://www.baristahustle.com/blog/roast-development-and-colour/

Bönor med hög densitet som t.ex. Etiopiska brukar ha sägs snarare tåla högre värme, men sänk den överlag. Se om du inte kan få de gula på 3-5 min och sen första snäpp vid 7-9 min istället.

Med min rost börjar jag med hög värme, sänker lite redan när de börjar bli gula och igen en stund innan första crack, annars är det svårt att hejda. Hur en whirley pop beter sig vet jag inte och tiderna kan man ta med en nypa salt - men det är bra att försöka hålla faserna i proportion till varandra. Det finns en idé att tiden från första crack till avslut inte bör vara mer än i runda slängar 20-25% av den totala tiden.


måste bara tacka för hjälpen , efter yttligare 2 små rostningar så fick jag nu till smaken på detta kaffe så som jag ville ha det , gjorde som du sa och körde lite lägre tempratur så första crack komm någon stans mellan 7-8 minuter och sen så plockade jag faktiskt ut dom redan vid typ 10 minuter.

det enda problemet är att jag inte skrev i loggboken exakt hur jag gjorde men tror typ att jag kommer ihåg hehe :coffee:
 

Jonken

Well-known member
Kul att det gick vägen :) du kanske redan har märkt det men att upprepa en rost exakt är tyvärr riktigt svårt även om man har bra anteckningar.
 

IamRoast

Member
Kul att det gick vägen :) du kanske redan har märkt det men att upprepa en rost exakt är tyvärr riktigt svårt även om man har bra anteckningar.

absolut så är det , svårt att få exakt luftflöde och värme vid varje rostning, tror inte ens mikrorosterierna kan hålla på millimetern varje gång :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp