kaffesnobb

Idramis

New member
hej!

Få se om någon orkar läsa :D Jag blir kallad kaffesnobb av mina vänner... vanligt blaskigt bryggkaffe dricker jag inte. jag har haft en moccamaster senaste 7 åren och kör mörkrostat. dock blev det något knas på min bryggare... det slutade smaka kaffe och jag kunde välja mellan att ha ingen kaffesmak, eller bränd nästan plastig smak. så jag köpte en ny... den hade ett annat problem. den höll inte tempen utan brygde i 85 till 87 grader. och gjorde men minsta antal koppar så blev temperaturen lägre. så det smakar inte kaffe alls. (detta är min 3e moccamaster på 7 år) deras garanti som min signat upp för och allt resulterade i att bägge maskinerna åkte in på lagning... och fick tillbaka dem med ny plast men ingen annat. så samma problem och orkar i ärlighetens namn inte vara utan kaffe. jag använde min gamla kapselmaskin under tiden. det är iaf drickbart med flera espressokapslar med en skvätt mjölk i. kan tillägga att är jag ute och köper varm dryck så beställer jag en extra stark cappuciono med dubbel extra shoot i... 9 av 10 ggr kommer de ut med någon blaskig sörja som smakar varm mjölk... och ja när jag betalat 75 kr för detta så går jag tillbaka och säger som det är. detta va inte vad jag beställde. gör om gör rätt... blir ofta drickbart men sällan som det ska vara. Gubben har tom slutat tycka det är pinsamt. :coffee: har googlat och kollat videos och varit inne på en espressomaskin. tänker dock att stå och mecka med kaffe på morgnarna orkar man det... så köpte mig en delonghi automatiskt för 5000 någonstans. vilket jäkla skämt. hade alla inställningar som gick på att få en stark espresso.... smakade som bryggkaffe på sin höjd. den lämnades tillbaka efter att testat olika bönor inställningar osv i en vecka.. jahapp tebaka till kapslarna... som inte är det jag vill ha men fortfarande drickbart. Men för en månad sedan så köpte jag på impuls en kvarn och en billig manuell maskin. mest för att se om jag orkar med mecket på morgnarna. vilket jag gör och tycker det är rätt kul. och jag förväntade mig inte underverk av denna billiga maskin. Men har nu konstaterat att den maskinen är nått galet med. spelar ingen roll hur mycket kaffe jag använder, vilken malningsgrad osv. hur hårt jag tampar, vilken kaffesort jag använder. på 18 sec är det ca 1 dl. det bara rinner igenom. 25 cl tar ca 10 sek och då menar jag från att jag trycker på knappen. inte när det börjar komma kaffe. och efter all läsning/googling och vidoetittning så har jag trott att det är mitt fel. köpt våg och mätt kaffe osv. olika sorter. fördigmalet osv. smaken ändras och jag kan få en bränd smak vid det minsta inställnignarna. men tiden är detsamma och det blir inte fyllig smak. (ja sen att få ut tevatten ur, ja vad heter det där man skummar mjölken går inte) så måste införskaffa en annan maskin och jag är inte den rikaste, men vad har ni valt och varför? jag kan tillägga att prata om rengöring behövs inte.. mina kaffebryggare/maskiner/ osv görs rent 1 gång i veckan och har alltid gjorts. ja jag känner på smaken när det är dags. sen kan jag ah hårt vatten här då hemma hos gubben så behövs det inte alls lika ofta. och ättika skulle jag aldrig använda i mina maskiner utan det är produkter som är anpassade till. den jag har nu, ska tex 1/4 del rinna ut sen sak man pausa 10 min och sen ska resten ut genom ångröret. men det kommer lite, några droppar sen händer inget. och ja menar har testat 4 ggr nu och det står bara och låter. efter 15 min som va längsta försöket så började jag undra om den skulle explodera :D

så igen nu, vad har ni och varför ska man köpa en sån? pris osv. snälla hjälp en stackare som inte är något proffs på denna men ni kanske förstår vad jag är ute efter i smakväg.
 

Jonken

Well-known member
Att Delonghis automater är ett (dåligt) skämt kan jag hålla med om. Själv ger jag inte mycket för Moccamaster eller nespresso heller. Men om du börjar med att berätta vilken maskin och kvarn du har nu blir det enklare att hjälpa dig.
 
Senast ändrad:

Idramis

New member
Jag vill köpa en ny. Då jag insett att meckandet som sagt inte är ett problem. Jag tror felet på den jag har är vattenrinningen eller vsd jsg ska säga. .

Jag funderar på en gaggia classic pro...

Vad tror ni?
 
Topp