Nybörjare inom kaffe

Gadda

New member
Hej! Som rubriken säger är jag något av en nybörjare inom kaffe världen, har endast använt en sketen liten bryggare hemma men blivit allt mer intresserad när man smakat lite roligare kaffe av bekanta. Jag söker därför råd om kvarn och bryggare (eller annan metod) som inte är galet dyrt då jag för närvarande studerar. Skulle vara tacksam för all hjälp jag kan få
 

Coraxos

Well-known member
Välkommen till kaffets underbara värld. Beror ju på vilket kaffe du föredrar, t ex espresso eller brygg? Själv började jag med en Kalita 155, och den håller än, mer praktiskt om jag köpt den större 185 däremot. Billigast men ändå mycket gott är nog annars en kaffepress eller en Clever Dripper (som jag visserligen aldrig smakat), för då slipper du en speciell kanna att hälla vattnet ur, med kaffepressen behöver du inte ens filter, men du behöver tycka det är okej med en mindre mängd sump. En våg som visar en tiondels gram är också bra, men har du redan en köksvåg hemma duger det bra också.

Enligt mig är det bättre att börja med billiga grejer, och uppgradera fört när du vet att intresset håller i sig. Kan du tänka dig att använda handkvarn, eller föredrar du en elektrisk?
 

iceaway

Well-known member
Jag har kört länge på ett Hario V60-kit, finns från 199 kr för en enklare modell av plast (hos t.ex. baristashopen). Har haft den ca 2 år och fungerar kanon. Utöver det har jag en aeropress, lite dyrare än V60-kittet men inte mycket. Jag har en handdriven kvarn på jobbet, en Hario Mini Mill, och den fungerar bra men jag tycker den maler ganska ojämnt. Hemma har jag kört länge på en Wilfa WSCG2(?) som det inte är några större fel på, om än att den är ganska högljudd! Av dessa saker var kvarnen det dyraste, kostade runt 700kr om jag minns rätt. Är väldigt nöjd med alla dessa, men nu har jag fått upp ögonen för espresso, och då hamnar man i en helt annan prisklass (tyvärr).

Beställde nyligen denna våg för att slippa ha en separat timer och våg när jag brygger:
https://www.amazon.se/MUHWA-Livsmed...ild=1&keywords=kaffevåg&qid=1611950616&sr=8-1

Hittills nöjd, och verkar ha bra precision när jag jämfört med mina två andra vågar.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Håller med om presskanna eller clever dripper. Det går att slippa sump med presskanna om man väntar på att den sjunker till botten, det är mer en fråga om man tycker om kaffeoljorna som pappret annars filtrerar bort.

Om man köper en V60 tycker jag man ska undvika den i genomskinlig plast - den spricker av värme. De i färgad plast är gjorda av bättre material.

En begagnad Wilfa är så billigt det blir, men en Timemore Slim eller liknande (finns kopior på Amazon) är bättre kvalite/valuta i längden.
 

Seven

Active member
En variant är att börja med att gå till din lokala kaffebutik och be dom mala kaffebönor åt dig och prova resultatet i din nuvarande bryggare. Om det ger ett lyft så kan en bra start vara att köpa en Wilfa WSCG2 som det tipsades om tidigare här.
 

Gadda

New member
Det är mest brygg kaffe jag är intresserad av för stunden.
När det kommer till kvarn går handkvarn absolut bra om det levererar ett bra resultat och inte är allt för omständigt, men om det bara tar ett par minuter är det absolut inte ett problem
 

Gadda

New member
Tyvärr kan jag inte prova detta då jag bor i en liten by med drygt en timme till närmaste stora stad, men funderar absolut på en kaffekvarn nu,
 

cizeta

Well-known member
En handkvarn i klassen som timemore eller bättre levererar väldigt bra resultat. Vet att många gillar wilfa wscg2. Men en handkvarn i samma prisklass tycker jag är mycket trevligare upplevelse.
Annars om du vill ha el kvarn och kan tänka dig att gå upp i pris så är wilfa uniform och fellow ode två väldigt trevliga kvarnar som båda är gjorda för single dosing och brygg.
 

Gadda

New member
Beställde nu en timemore kvarn, mer specifikt Chestnut C1 och en aeropress. Ska experimentera lite med detta och i framtiden om jag känner för det köpa något för pour over, men för nu ser jag fram emot att få hem dessa grejer och bönorna
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp