James Hoffmann testar värsting kvarnar

larsa

Well-known member
Option-O Lagom P-64 är den snyggaste kvarn jag har sett. Undrar om Not too much, Not too little, Just the right amount syftar på Lagom och är det en svensk med i företaget? Skall bli intressant att se vilka fler kvarnar som testas.
 

Jonken

Well-known member
Ja de har gått ut med att det är det svenska ordet som syftas på, men inte varför de har valt det såvitt jag har sett.

För den som inte vill spendera riktigt så mycket pengar på en kvarn finns numera Lagoms fula kusin: https://homebarista.be/en/shop/products/g-iota-coffee-grinder-zwart-with-ssp-messen-red-speed - lite större, låter mer och har inte variabel RPM men ser ut som ett prisvärt val i alla fall. Hoffman har såklart en recension av den också på gång :blush:
 

Pediatrik

Well-known member
F-n nu blev jag sugen på en P-64! Har funderat på att ersätta min Santos 55 med en Niche, men P-64 är ju mycket snyggare och ger enligt Hoffmann dessutom ett bättre resultat i koppen. Kör enbart espresso så skulle isf välja de ”nya” SPP High-uniformity malskivorna, ffa med tanke på att jag oftast håller mig kring en bryggratio på 1:1,5. Någon som är sugen på en Santos 55:a med hyfsat nya malskivor?
 

Hubert

Member
Är det någon som köpt en Lagom-P64?
Jag är rätt sugen på en.. Kopian G-IOTA ser ok ut men fasen vet om jag inte kommer att fortsätta sukta efter en Lagom om jag snålar.
 
Är det någon som köpt en Lagom-P64?
Jag är rätt sugen på en.. Kopian G-IOTA ser ok ut men fasen vet om jag inte kommer att fortsätta sukta efter en Lagom om jag snålar.

Nej, skulle dock gärna göra det, funderar som bäst. Ny batch kommer i november, lite tufft att lägga 1500 USD + 250 i importtullar o hantering utan att vara säker att man får hem något...

Den svarta är snyggast :)
 

Jonken

Well-known member
Bäst att vara extra varsam med den svarta bara, aluminiumfärgen kommer fram vid repor osv.
 

Pediatrik

Well-known member
Nej, skulle dock gärna göra det, funderar som bäst. Ny batch kommer i november, lite tufft att lägga 1500 USD + 250 i importtullar o hantering utan att vara säker att man får hem något...

Den svarta är snyggast :)

Du kan vara säker på att du får hem en kvarn efter beställning. Pga pandemin har även Option-O förseningar vad gäller delar inklusive SSP-skivor, vilket gör att leveranstiderna blir längre än de utlovade. Hayden känns tyvärr överbelamrad med mail, men svarar alltid (om än med viss fördröjning) på frågor och funderingar. Pga förseningar hos SSP fick jag min kvarn levererad med standardskivor. SSP-skivorna levereras separat, utan extra kostnad, när de väl finns i lager.
 
Du kan vara säker på att du får hem en kvarn efter beställning. Pga pandemin har även Option-O förseningar vad gäller delar inklusive SSP-skivor, vilket gör att leveranstiderna blir längre än de utlovade. Hayden känns tyvärr överbelamrad med mail, men svarar alltid (om än med viss fördröjning) på frågor och funderingar. Pga förseningar hos SSP fick jag min kvarn levererad med standardskivor. SSP-skivorna levereras separat, utan extra kostnad, när de väl finns i lager.

Jahap, då tryckte jag på köpknappen - det är ju löning snart ;-) "November dispatch" lär väl förhoppningsvis vara framme här innan jul.

Jag valde faktiskt aluminiumfinish, dels för att inte se ev. skråmor så tydligt och för att det verkar passa bättre med tillbehören. Skivorna var ångest. Trodde länge på Unimodal men valde till sist High Uniformity. Får se om jag ångrar mig...
 

Pediatrik

Well-known member
Jahap, då tryckte jag på köpknappen - det är ju löning snart ;-) "November dispatch" lär väl förhoppningsvis vara framme här innan jul.

Jag valde faktiskt aluminiumfinish, dels för att inte se ev. skråmor så tydligt och för att det verkar passa bättre med tillbehören. Skivorna var ångest. Trodde länge på Unimodal men valde till sist High Uniformity. Får se om jag ångrar mig...

Grattis! Tillbehören är numera svarta till den svarta kvarnen, om det nu är viktigt ur estetisk synvinkel.
 

Pediatrik

Well-known member
Hur tycker du att den står sig hittills mot din gamla Santos?
P64:an är verkligen något helt annat än Santos 55:an. Vad gäller snabbhet och ljudnivå är 55:an svårslagen och den har levererat stabilt under många år här hemma. 55:an är däremot knappast en ”low retention” eller singel dos kvarn och även om det krävs viss tillvänjning att enkeldosera, köra RDT etc så känns det betydligt bättre att inte slösa 6g bönor bara för att bli av med gamla rester i kvarnen inför varje espresso. P64:an är dessutom verkligen steglös vad gäller malningsgrad och möjliggör därför en finjustering som inte var möjlig med 55:an. Att labba med RPM ger ytterligare en justeringsmöjlighet eftersom man kan reglera mängden fines med justerad RPM. I koppen upplever jag stor skillnad ffa vad gäller möjligheten att kräma ut mer nyanser och sötma utan att tappa kropp.

Utrymmesmässigt och utseendemässigt är det ju även viss skillnad, vilket uppskattas av fler i hushållet;

072B17F6-5031-4456-8BC3-5E3361ED7D40.jpg
 

Mandarinen

New member
Nu fick även jag för mig att beställa en Lagom P-64. Blir lite att dyka ner i den djupa änden av poolen då den kommer att ersätta min 1ZPresso JX-Pro, så det ska bli spännande.
 
Tack, väldigt bra video! Verkar rätt enkelt, förutom att jag blir lite nervös av raka skruvspår :eek: Fast såna är lätta att rensa, kanske svårt att få loss inbitna kafferester ur ett Torx-huvud...
 

Pediatrik

Well-known member
Mina SSP-skivor (HU) borde snart vara på väg och då kan jag utvärdera hur lätt det är att byta skivorna i praktiken. Enda nackdelen med att byta skivor är ju att mina nuvarande skivor är rimligt inkörda vid det här laget... Samtidigt skall det bli kul att se om ett byte till SSP HU verkligen ger någon skillnad i koppen. Som Hayden skrev till mig tidigare; "To be fair we thought the standard burrs are excellent value (different from the Mazzer/Italmill's geometry) and do give pretty respectable shots. The downside is of course they don't last as long as the SSP burrs that are coated."
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp