Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 11

V60filter från Kono och Cafec i Sverige?

Hej!

Har upptäckt samma sak som många före mig: de Hollandstillverkade V60filtren från Hario är värdelösa. 2cm vatten över 20g kaffe tar 1.30 att dra ner i slutet av bryggningen. Kanske att min kvarn lämnar lite för mycket fines men hade 0 problem med det här med Japanfiltren. För tillfället förstör jag en hel del av mitt fina kaffe känner jag, och det känns inte kul.

Har läst den del om motsvarande filter från både Kono och Cafec men hittar dem inte från nån av de vanliga misstänkta. Nån som vet om de finns att få tag på i Sverige? (Har hittat Japanska Hario V60 från Baristashoppen så därifrån blir det om jag inte hittar nåt annat.)

Tack på förhand!
    K

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    De baristashopen säljer i 100-pack är generation 2 från Japan. Originalet, som flödar snabbare, hittar du på https://www.cremashop.se/sv/products...v60-filter/599

Du kan också använda oblekta filter så länge du sköljer ordentligt. De har en annan struktur som gör att de flödar snabbare än blekta (de oblekta jag har som antagligen är från Holland är ungefär lika snabba som de japanska blekta generation 2)
    ´
    https://www.lacabra.dk/collections/coffee-equipment är närmaste källan till Cafec jag känner till - men tänk på att deras "Light roast" är gjorda medvetet för att sakta ner flödet. Har man en tillräckligt bra kvarn behöver det inte vara en nackdel med lång bryggtid.

Själv är jag mest intresserad av att prova Cafec Abaca och sen medium-filtren om jag lyckas få tag i dom.
    Senast redigerat av Jonken den 2021-01-24 klockan 17:39.

Reg.datum
    apr 2017
    Bryggde 3 koppar med Japan V1 (40-pack), Japan V2 (100-pack) och de bruna med https://en.tornlindskafferosteri.com...gua-limoncillo idag.

V1 smakade bäst och bryggde snabbast. De bruna (sköljda med en halv liter kokhett vatten) var inte långt ifrån trots en hel minut längre bryggtid. Aningen mer smak från pappret men inte på ett oangenämnt sätt. V2 blev botten-nappet den här gången, men det lustiga är att jag har tyckt bäst om de i en annan omgång så det beror på vilka bönor man använder. Inte tokigt att ha val av filter i sin verktygslåda i alla fall, blir man inte nöjd kan man testa ett annat.

Blev en beställning på La Cabras Cafec-filter eftersom de har fri frakt just nu med koden SHIPFREE. Kanske bara timmar kvar innan den löper ut dock..

För mig funkar de holländska skräp iaf. Bryggde med nära på franskpressgrovlek idag och bryggde 4-6-metoden. Efter 9.30 avbröt jag eftersom sista 100 grammen vatten bara vägrade rinna ner. Fram till 2.30 min går det bra men sen tar det tvärstopp i filtret. Smakar sump.
    Senast redigerat av basiecally den 2021-01-26 klockan 20:11.

Reg.datum
    apr 2017
    Prova något i stil med James Hoffmans metod för att minska skillnaden. När man delar upp i flera/många hällningar ökar risken för att filter sätter igen.

La Cabra verkar fortfarande ha fri frakt för den som är intresserad.

Reg.datum
    apr 2017
    Mina filter är framme, 7 arbetsdagar till utlämningsstället men sen la PostNord på lite egen tid på det

Intrycket efter första bryggningen med abaca-filtret är att det verkar hålla hög kvalité. Högre flöde än de japanska version 1 (färdig ~10% snabbare, ganska stor skillnad med tanke på 45s bloom och sen paus på 45s innan andra hällning). Runt halva priset, billigare än samtliga filter från Hario och gott blev det den här gången i alla fall

Reg.datum
    apr 2017
    Gjorde en till kopp med "light roast"-filtret med samma bönor. Som förväntat mycket längre bryggtid, 4min40s jämfört med 3min10s för abaca-filtret.

Ganska annorlunda resultat men båda smakade bra. Light roast-filtret gjorde faktiskt att kaffet framträder josigare, som jag upptäckte efteråt att La Cabra beskriver det som. Syrligare och mer intensiv smak, till bekostnad av sötma men ingen direkt beska.

Härligt med rapport! Får se om jag kan få tag på några såna med.

Lite huvudet på spiken där med metoden, nu brygger jag 500ml på 30g kaffe på lite drygt 4min med Hoffmans metod. Det är sista femtedelen fortsatt som saktar ner rejält. Är väl en kombination av mängden fines som kloggar igen och vätsketrycket i filtret. Men smaken i koppen är bättre. Tack för tipset!

Liknande ämnen

1. Använda Behmor 1600 från USA i Sverige?
    Av MattiasL i forum Rostning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-04, 11:03
  2. Uppgradering från Silvia och Rocky
    Av sky i forum Hårdvara
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-01-01, 22:31
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 18:11
  4. HasBean samköp till norra Sverige och Luleå
    Av peterparnes i forum Shopping & konsument
    Svar: 4