Byta plats på pump och motor i Alex Duetto?

EspressoChristian

Well-known member
Oj, länge sedan man postade här.

För några år sedan läckte pumpen långsamt och då gick även motorn sönder på min Alex Duetto. Så jag fick byta båda.

Nu har pumpen börjat låter lite väl mycket igen. Jag har tagit isär och kollat att motorn är ok.

Men jag känner att jag gärna skulle vara utan risken att en läckande pump även har sönder motorn.

Jag har sett att de nyaste Duetto har inverterad placering av pump och motor. Så jag funderar på att också byta plats när jag ändå skall byta pumpen.

Så min fråga är: Är det någon som har bytt plats på motor och pump? Är det svårt?

Eller alternativt om det är någon som äger en nyare Duetto som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med att posta lite bilder på hur det ser ut med monteringen etc?
Tacksam för hjälpen!

/Christian
 

EspressoChristian

Well-known member
Hej,

Tack för tipset! Jag kollade på delarna på sprängskisserna och det verkar som att det finns en ny bracket för att kunna vända på motorn och behålla samma monteringshål. Delarna verkar vara FE2067 och FE2068.

Mailade Izzo och frågade och då fick jag blixtsnabbt svar ifrån Baristashopen som kan ta hem delarna åt mig. Nu har vi lite dialog om detta är görbart och om det behövs några mer delar för att få det att funka och bli hållbart.

Jag återkommer med mer detaljer när jag har fått mer svar ifrån Izzo eller Baristashopen. Tänker att det kan vara bra om det någon annan Duettoägare som också går i samma tankar.

/Christian
 

Wilderwein

Well-known member
Kul att du ska genomföra projektet. Sitter själv med en duetto ii men har tagit för vana att lyfta på "huven" då och då men inget läckage än i alla fall
 

EspressoChristian

Well-known member
Hej,

Ledsen för långsam uppdatering här. Efter det första mailen från butiken där jag bad dem kolla om denna ombyggnation skulle vara möjlig så svarade de att de skulle kontakta Izzo och återkomma.

Tyvärr har det blivit radiotystnad efter detta. Inget svar på mail trots påminnelse. Mailade även dem och frågade om man kunde köpa en pump från dem så länge, men inget svar på en vecka.

Beställde ny pump från en annan webshop istället och har nu bytt den iaf, så det akuta problemet är borta. Men jag vill ju fortfarande ändra på montaget av pump och motor. Bara de tre bracketerna skulle kosta ca 1000 sek ink frakt. Så jag vill inte gärna chansa utan att veta att de passar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp