Fellow Ode

Herr Räv

Well-known member
Det var snack om ett nytt lock till behållaren, men jag tror att det är nerlagt. Jag tycker att locket ändå bara blir ett onödigt moment när man sprejar bönorna med vatten, något man får vänja sig att göra om man vill få ur det sista ur kvarnen*.. mitt ligger i en låda.

*så länge man inte maler för espresso, då fastnar det ändå ½g.. förutom risken för att motorn tar stryk.

Om man vill ha de nya skivorna borde det bli billigare att vänta på att de kommer för-installerade, men man får nog ha en hel del tålamod då..
Det är tålamod jag saknar då nuvarande kvarn lever sitt eget liv. Ibland startar den och kör en liten stund för skojs skull, andra startar den inte när man trycker på knappen :p Espresso får fortsatt gå genom handkvarnen.
Är en rejäl uppgradering för mig oavsett så v1.1 får duga :)
 

Herr Räv

Well-known member
Där kom en V2 med de nya malskivorna, bättre "anti-static technology" och större bönhållare. Sjukt nöjd med den bortsett från att det blir väldigt statiskt, spraya bönorna hjälper men det vore intressant att se vad de gjort med V2 för att reducera det. Större behållare hade varit bra då jag ibland kör stor pressokanna men inget avgörande. Malskivorna fungerar för mig i nuläget då jag inte kör riktigt så ljusa rostar.
 

Jonken

Well-known member
Jaha, 100g mot föregående 80g.. Men undrar om inte mottagaren riskerar att svämma över, den är ju inte ändrad :D

Speciellt när man maler lite större mängd märks det av att det behövs ganska mycket vatten för att inte bli statiskt - ungefär 1% i min erfarenhet men beror såklart på omgivning och bönorna man använder. Har haft en kvarn som krävde 2% så det kan vara värre, men det hade ju varit smidigt att slippa helt.
 
Senast ändrad:

Herr Räv

Well-known member
Jag trycker i 84g i min för helgpresson, på gränsen för bönbehållaren. Har inte vågat köra en full cykel för att se om mottagaren faktiskt kan hantera det. Så bra poäng där :D

Brukar skölja baksidan av en sked under kranen, skaka av och röra med i bönorna. Sedan håller jag i mottagaren när jag startar malningen, tycker det har funkat okej. Men det vore intressant att veta vad de gjort för att minska statiska elektriciteten.

Off topic typ, tips på bra sprayflaska att spraya bönorna med istället för metoden jag nu kör?
 

Jonken

Well-known member
De har tydligen förstorat uppsamlaren också:
Any changes to the canister?
It's now larger so it can fit 94g at coarse grind settings for people who want to brew 1.5L batch brews at a 1:16 ratio.
Men de stora nyheterna är ju överraskningarna att:
Ode can be messy (and I don't want to do RDT). You can now dose beans into Ode WITHOUT RDT and get approximately .1g of retention. We implemented the same tech that's in anti static hairdryers into the grinder itself so grinding is exceptionally clean. No more chaff flying around, no more retention in the chute. I went through at least a dozen prototypes for this and completely redesigned how coffee exits.
(om det fungerar) - samt:
I updated the tolerances on the auger and chamber so that alignment will be better out of the box, and if users want to hyper align it should be much easier. Additionally, the new design can accommodate any 64mm SSP burr guaranteed. Finally, no one will EVER have to deal with an auger being stuck/tight ever again.
 

Herr Räv

Well-known member
Där ser man, synd att min är två månader gammal. Åas hade jag inte kunnat vänta heller. Jag mailade och frågade om det går att uppgradera gen 1, framförallt med avseende på statisk elektricitet. Får se vad de svarar.
 

Jonken

Well-known member
Svaret verkar vara nej. Lär dröja ytterligare månader innan V2 kommer till Europa. Jag har vant mig vid att duscha bönorna, ingen större grej. För stora doser är det svårare att blöta ner lagom, men då gör det å andra sidan inte lika mycket om det fastnar lite i kvarnen.
 

Herr Räv

Well-known member
Synd, hade varit en välkommen uppgradering, även om jag också vant mig vid att duscha bönor. De är långsamma på Europa, Stagg EKG Pro anländer först i sommar hörde jag.

www.opella.se hade bra sprayflaska apropå inget annat.
 

Damocles

Well-known member
Där ser man, synd att min är två månader gammal. Åas hade jag inte kunnat vänta heller. Jag mailade och frågade om det går att uppgradera gen 1, framförallt med avseende på statisk elektricitet. Får se vad de svarar.
I facebook tråden i Ode gruppen så skrev Nick(designern) blanda annat att både inflöde och utflödet av kaffe är omdesignat en del, det senare för att minska statiska bitarna. Och när man Kyle's video ovan så ja, det var inte så lite heller.
 

Jonken

Well-known member
Gör det lite tråkigt att de höll tyst om uppgraderingarna och bara nämnde det som inte skulle bli av. Nåja, priset är också höjt.
 

Damocles

Well-known member
Fick svar på mitt mail och det verkar som tidigare sagts inte gå.
Med tanke på att det är aktiv jonisering så har de ju dragit ström nånstans ifrån, samt upp'at spänningen en del antar jag. Så även om själva utloppet går att ta bort så är det säkert skillnad på elektroniken och styrkortet med en kontakt och nåt mer.
 

Herr Räv

Well-known member
Med tanke på att det är aktiv jonisering så har de ju dragit ström nånstans ifrån, samt upp'at spänningen en del antar jag. Så även om själva utloppet går att ta bort så är det säkert skillnad på elektroniken och styrkortet med en kontakt och nåt mer.
Så är det med största sannolikhet. Ingen som provat med en antistatmatta eller liknande?
 

Damocles

Well-known member
Så är det med största sannolikhet. Ingen som provat med en antistatmatta eller liknande?
Tror inte det räcker då det är själva utfallen som skapar det, inte säker på att du faktiskt har någonstans att få bort spänningen direkt då kaffet gärna vänster och fastnar på undersidan av utkastet, etc. Mattor är ju bra på att undvika att generera statiskt elektricitet annars.
 

Herr Räv

Well-known member
Tror inte det räcker då det är själva utfallen som skapar det, inte säker på att du faktiskt har någonstans att få bort spänningen direkt då kaffet gärna vänster och fastnar på undersidan av utkastet, etc. Mattor är ju bra på att undvika att generera statiskt elektricitet annars.
Hade jag haft en liggandes hade jag testat. RDT funkar ändå okej och stör inte flödet något nämnvärt.
 

Herr Räv

Well-known member
Bara för det har jag eventuellt stött på ett såpass ljust kaffe att finaste malgrad med originalskivorna kanske inte räcker, eller iaf är på gränsen. Återstår att se hur det slutar.
 

Damocles

Well-known member
Bara för det har jag eventuellt stött på ett såpass ljust kaffe att finaste malgrad med originalskivorna kanske inte räcker, eller iaf är på gränsen. Återstår att se hur det slutar.
För pour overs på 1.1 skivorna körde jag alltid på minsta malningsgrad, det fungerade perfekt för mina v60 med Hoffmann's recept. Kör man många andra recept så maler ju de gärna grövre, eller om man kör större batch än 15/250. Men Gen 2 skivorna maler ca 3 nummer finare iaf.
 
Topp