Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 10

Ämne: Fellow Ode

Fellow Ode

Äntligen har min kickstartade kvarn kommit. Lite surt att den kom efter att alla butiker fått in den. Men om det är som de säger att de stoppade en leverans för att fixa kvaliteten så är det bra.
    Fick även en stor Fellow Atmos burk som plåster på såren att kvarnen var så sen.

Första i tryck är väldigt bra. Alla delar passar och lör känns gediget.

Återkommer ikväll med första intryck efter att ha använt den.
    Using Tapatalk

Senior Member onymans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Yeah! Jag fick min också idag! Min blev skickad med flygfrakt från Hong Kong med DHL, inte genom Europeisk distributör som de hade sagt, det stärker tesen at nåt har fixats och att de inväntat ny produktionsrunda. Jag håller med om byggkvalitet och väldigt fin finish. Jag kan höra ett väldigt lågt brummande elektriskt ljud på standby men inget störande, många i USA har ju rapporterat om detta men de har nog haft det mycket värre, högre ljudnivåer.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Kul! Hellre en kvarn som fungerar än att behöva skicka efter ny (och det verkar ju ganska många behövt göra). Sägs att det brummande ljudet kan försvinna så småningom.

Nu är första bryggningen gjord.
    Kan också höra ett väldigt tyst brummande i standby och jag sätter örat ca 30 cm från kvarnen. Men när jag står upp hör jag ingenting.
    Gjorde en Origami dripper bryggning med V60-filter.
    30g bönor till 500g vatten
    Kvarnen inställd på 2 och bryggtid på 4 minuter jämt. Upplevde det som att jag fick mindre fines än vad jag får med min Lido 2 och Aergrind. Koppen blev väldigt god.

Nästa test blir att prova en liten bryggning det för att se om den klarar att mala fint nog.
    Using Tapatalk

Testbryggning #2 liten batch.

15g kaffe 250g vatten.
    Kvarn ett snäpp upp från minsta
    Kalita wave 155
    Bryggtid 3 min, smakar på gränsen till underexraherat.

Testar på finaste inställningen imorgon. Annars får jag bumps upp till 300g bryggning.
    Using Tapatalk

Reg.datum
    maj 2008
    Jag får liknande resultat som du cizeta. Kört på "1,33", runt 18gram kaffe och 280g vatten, väldigt jämnt malt, ser väldigt bra ut, men nog för grovt för Kalita i dessa volymer: bryggtid på 2.30-3. Kört en ljus Brasiliansk böna: ger en klar fin kopp men för svagt, under-extraherat.

Jag har fått ganska mycket statisk elektricitet, då det fastnade ganska mycket uppe precis efter skivorna, det verkar vara beroende på vad för materiel kvarnen står på: rostfri bänk vs komposit skiva. Med lite vatten på bönorna blev det bättre, en gång riktigt bra.

Med dessa skivorna tror jag det blir till att brygga större volymer: Mer Moccamaster volym: eller iallafall 22gram kaffe och uppåt, eller kanske med bryggmetod som kontrollerar/begränsar flödet eller Clever.

Såg på kickstartersidan att de kommer skicka ut nytt lock till catch-burken och nya skivor som kan mala finare till de som vill ha helt utan extra kostnad.
    Låter ju nästan för bra att vara sant i dessa tider då man är van med giriga företag.
    Using Tapatalk

Reg.datum
    maj 2008
    Ja! Fellow växer i mina ögon nu, de har ju tidigare uppfattas som aningen ointresserade av att lyssna/ta till sig av den feedback de fått. Jag gillar att de förklarar och ber om ursäkt för dröjsmålet och faktum att distributörer/affärer i vissa fall börjat sälja innan de som vart med och backat fått sina kvarnar.

Jag tror nog att de ser oss tidiga användar som viktiga PR ambassadörer, om inte vi kaffenördar är nöjda så blir inte produkten så framgångsrik långsiktigt som den annars kunde bli. :-)

Vad är det för fel på locket? Jag tycker det funkar bra.

Liknande ämnen

1. Greeting to you fellow coffee drinkers!
    Av BloodyMezzo i forum Presentationer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 15:07

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •