Fellow Ode

cizeta

Well-known member
Äntligen har min kickstartade kvarn kommit. Lite surt att den kom efter att alla butiker fått in den. Men om det är som de säger att de stoppade en leverans för att fixa kvaliteten så är det bra.
Fick även en stor Fellow Atmos burk som plåster på såren att kvarnen var så sen.

Första i tryck är väldigt bra. Alla delar passar och lör känns gediget.

Återkommer ikväll med första intryck efter att ha använt den.
 

onyman

Well-known member
Yeah! Jag fick min också idag! Min blev skickad med flygfrakt från Hong Kong med DHL, inte genom Europeisk distributör som de hade sagt, det stärker tesen at nåt har fixats och att de inväntat ny produktionsrunda. Jag håller med om byggkvalitet och väldigt fin finish. Jag kan höra ett väldigt lågt brummande elektriskt ljud på standby men inget störande, många i USA har ju rapporterat om detta men de har nog haft det mycket värre, högre ljudnivåer.
 

Jonken

Well-known member
Kul! Hellre en kvarn som fungerar än att behöva skicka efter ny (och det verkar ju ganska många behövt göra). Sägs att det brummande ljudet kan försvinna så småningom.
 

cizeta

Well-known member
Nu är första bryggningen gjord.
Kan också höra ett väldigt tyst brummande i standby och jag sätter örat ca 30 cm från kvarnen. Men när jag står upp hör jag ingenting.
Gjorde en Origami dripper bryggning med V60-filter.
30g bönor till 500g vatten
Kvarnen inställd på 2 och bryggtid på 4 minuter jämt. Upplevde det som att jag fick mindre fines än vad jag får med min Lido 2 och Aergrind. Koppen blev väldigt god.

Nästa test blir att prova en liten bryggning det för att se om den klarar att mala fint nog.
 

cizeta

Well-known member
Testbryggning #2 liten batch.

15g kaffe 250g vatten.
Kvarn ett snäpp upp från minsta
Kalita wave 155
Bryggtid 3 min, smakar på gränsen till underexraherat.

Testar på finaste inställningen imorgon. Annars får jag bumps upp till 300g bryggning.
 

onyman

Well-known member
Jag får liknande resultat som du cizeta. Kört på "1,33", runt 18gram kaffe och 280g vatten, väldigt jämnt malt, ser väldigt bra ut, men nog för grovt för Kalita i dessa volymer: bryggtid på 2.30-3. Kört en ljus Brasiliansk böna: ger en klar fin kopp men för svagt, under-extraherat.

Jag har fått ganska mycket statisk elektricitet, då det fastnade ganska mycket uppe precis efter skivorna, det verkar vara beroende på vad för materiel kvarnen står på: rostfri bänk vs komposit skiva. Med lite vatten på bönorna blev det bättre, en gång riktigt bra.

Med dessa skivorna tror jag det blir till att brygga större volymer: Mer Moccamaster volym: eller iallafall 22gram kaffe och uppåt, eller kanske med bryggmetod som kontrollerar/begränsar flödet eller Clever.
 

cizeta

Well-known member
Såg på kickstartersidan att de kommer skicka ut nytt lock till catch-burken och nya skivor som kan mala finare till de som vill ha helt utan extra kostnad.
Låter ju nästan för bra att vara sant i dessa tider då man är van med giriga företag.
 

onyman

Well-known member
Ja! Fellow växer i mina ögon nu, de har ju tidigare uppfattas som aningen ointresserade av att lyssna/ta till sig av den feedback de fått. Jag gillar att de förklarar och ber om ursäkt för dröjsmålet och faktum att distributörer/affärer i vissa fall börjat sälja innan de som vart med och backat fått sina kvarnar.

Jag tror nog att de ser oss tidiga användar som viktiga PR ambassadörer, om inte vi kaffenördar är nöjda så blir inte produkten så framgångsrik långsiktigt som den annars kunde bli. :)

Vad är det för fel på locket? Jag tycker det funkar bra.
 

onyman

Well-known member
ahhhh. jag förstår. Efter jag startade tillsätta en droppe vatten till bönorna är det riktigt clean överallt.

Jag fick min tull faktura idag från DHL/Svea Ekonomi. Jag undrar om moms/skatt/tull kan vara en anledning till att de inte skeppade kvarnarna i Europa via distributörer utan direkt flygfrakt.
 

Jonken

Well-known member
Klämde på en Ode i butik idag, måste säga att jag ångrar att jag inte slog till på kickstartern. Den är verkligen smäcker när man har den framför sig.

Om det är någon som kommer sitta på ett extra par malskivor sen är jag intresserad av att låna eller köpa och testa i min Mazzer (de borde ju passa där också).
 

onyman

Well-known member
Nu är mina Ode Gen 2 Brew Burrs på väg med DHL. (Kickstarter backare får dessa gratis).

Ska bli intressant att montera och testa, jag har inte kört min Ode knappt pga malgrad oftast inte tillräckligt fint, jag hoppas att det blir min huvudkvarn med Gen 2 monterade. De första reaktionerna från de som fått sina på home-barsita är riktigt lovande:


 

Jonken

Well-known member
Märkte du någon skillnad med V1.1? Jag köpte en 1.0 så småningom, men ersatte skivorna med SSP brew ganska omgående eftersom originalskivorna gav både grovmalet och ganska speciell profil som jag tycker fungerade bäst för mörkrost.
 

Jonken

Well-known member
Jaha, ja de skulle skickas ut kostnadsfritt men man kanske behövde fylla i något formulär. Det var i stort sett samma skivor som V1.1 men gick att ställa in 0.1mm (dvs. 4 klick) finare.
 

onyman

Well-known member
Jaha, ja de skulle skickas ut kostnadsfritt men man kanske behövde fylla i något formulär. Det var i stort sett samma skivor som V1.1 men gick att ställa in 0.1mm (dvs. 4 klick) finare.
Vad är din källa för detta? Konstigt att man missat detta, de har ju kontinuerligt skickat ut info om hurdet går och allt jag har uppfattat är att de satsar på 2.0 och att det är denna som original backers får hemskickade. @cizeta och ni andra backare i Sverige, fick ni erbjudande om nya burrs och isåfall när?
 

Jonken

Well-known member
Det kanske var en missuppfattning från min sida, de kanske syftade på gen 2 hela tiden. Lång väntan i så fall, men trevligt om de fungerar bra och rättar till problemet. Än så länge är det bara ett par tre ganska spridda kommentarer på home-barista om hur de upplever skivorna, precis som när V1.0 kom ;)
 

Jonken

Well-known member
Nu finns skivorna till salu med 30% rabatt med koden KICKSTARTERBURRS till 23:e september för oss andra som köpte i butik. Går på ungefär en tusenlapp med frakt och tull. Frågan är om det är värt det jämfört med skivor från SSP bara.
 

Herr Räv

Well-known member
Äntligen har vår gamla Wilfa WSCG gett upp och det är dags för en Ode. Det är inget snack om andra uppdateringar på den än skivorna som nyss släpptes som gör det värt att vänta?
 

Jonken

Well-known member
Det var snack om ett nytt lock till behållaren, men jag tror att det är nerlagt. Jag tycker att locket ändå bara blir ett onödigt moment när man sprejar bönorna med vatten, något man får vänja sig att göra om man vill få ur det sista ur kvarnen*.. mitt ligger i en låda.

*så länge man inte maler för espresso, då fastnar det ändå ½g.. förutom risken för att motorn tar stryk.

Om man vill ha de nya skivorna borde det bli billigare att vänta på att de kommer för-installerade, men man får nog ha en hel del tålamod då..
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp