Gaggia Classic, ECM Casa eller ECM Classik?

GLaDER

Active member
Bakgrund
Jag är på jakt efter min första espressomaskin och har börjat sålla bland alternativen. Till en början var jag väldigt intresserad av senaste varianten av Gaggia Classic Pro (den från 2019). Sen började jag kika på Rancilio Silvia (v5 eller nyare). I helgen pratade jag med min lokala kaffehandlare och han introducerade ECM för mig. Närmare bestämt Casa V (som ett alternativ till Rancilio Silvia) och Classik PID (som han menade på var "bästa du kan få utan att köpa en dual-boiler").

Mitt kaffeintresse
Målet med införskaffandet av en espressomaskin ligger på att lära mig göra bra espresso. Jag är väl införstådd med att espresso är en hel del jobb, och jag ser fram emot att lära mig hantverket och ta min kaffehobby till en ny nivå. Således vill jag ha en espressomaskin som jag inte "växer ur" på ett år. Jag är inte jätteintresserad av mjölkdrinkar, så det gör ingenting om det tar lite tid att skumma mjölk. (Det kommer uteslutande ske på helgerna, när frun vill ha cappuccino på sängen.)

Min fråga
Är det någon av maskinerna ovan ni tycker är ett kasst val? Någon ni tycker är superbra? En Gaggia Classic kostar ~5 000 SEK, en ECM Classik ~12 500 SEK. Är ECM Classik mer än dubbelt så bra som Gaggian? Är Casa V den perfekta medelvägen?
 

Jonken

Well-known member
Tveksam till att du får bra skum med en Gaggia Classic, pro eller ej. Att det tar tid är inte problemet i sig men det är helt enkelt klen ånga på grund av den minimala kokaren.

När det främst är espresso du är ute efter tycker jag det är värt att fundera på om en Cafelat Robot eller Flair kan fylla behovet. De är snabbare, billigare, enklare att använda, underhålla och lyckas med. Skulle du vilja komplettera med någon annan maskin i framtiden fyller de ändå en roll tack vare att de är portabla och redo att använda utan lång uppvärmning.

Annars är det värt att titta på Lelit Diana eller Lelit Mara X som prisvärda alternativ till ECM.
 

SirGrunge

Well-known member
Breville Infuser Pro är min rekommendation sett till prisläget eller just en Silvia. Allt handlar som vanligt om din budget.
 

GLaDER

Active member
Tveksam till att du får bra skum med en Gaggia Classic, pro eller ej. Att det tar tid är inte problemet i sig men det är helt enkelt klen ånga på grund av den minimala kokaren.
Bra input. Tack! :)

När det främst är espresso du är ute efter tycker jag det är värt att fundera på om en Cafelat Robot eller Flair kan fylla behovet. De är snabbare, billigare, enklare att använda, underhålla och lyckas med. Skulle du vilja komplettera med någon annan maskin i framtiden fyller de ändå en roll tack vare att de är portabla och redo att använda utan lång uppvärmning.

Annars är det värt att titta på Lelit Diana eller Lelit Mara X som prisvärda alternativ till ECM.
Tack så mycket för råden. Jag har kikat på en Robot, men jag har inte hittat någon svensk ÅF som har de i lager. Att beställa från Hong Kong blir en dyr historia.

Breville Infuser Pro är min rekommendation sett till prisläget eller just en Silvia. Allt handlar som vanligt om din budget.
Jag håller inte med. Jag tycker jag är tydlig i trådstarten: Jag kan lägga 5 000 SEK, men även 12 500 SEK, om det är befogat. Det måste finnas en avtagande marginalnytta på espressomaskiner. Jag är intresserad av en maskin som är "bra nog att växa med", men jag kommer sannolikt inte kunna motivera en La Marzocco GS/3.
 

Jonken

Well-known member
Jag har kikat på en Robot, men jag har inte hittat någon svensk ÅF som har de i lager. Att beställa från Hong Kong blir en dyr historia.

Oj, ja ser att de tar $79 för frakten nu, antar att det beror på covid-19. Då landar versionen med tryckmätare på minst 4600:- så 600:- mer än vad baristashopen sålde för. Hoppas att de beställer in nya.
 

GLaDER

Active member
Oj, ja ser att de tar $79 för frakten nu, antar att det beror på covid-19. Då landar versionen med tryckmätare på minst 4600:- så 600:- mer än vad baristashopen sålde för. Hoppas att de beställer in nya.

Exakt vad jag såg också. Och visst tillkommer det tull och moms från Hong Kong?
 

Jonken

Well-known member
Ja det är med moms och avgift. Lite osäker på om man behöver betala moms för frakten också, ca 4800:- i värsta fall.

Men, det sagt så tycker jag mycket bättre om Robot än Gaggia Classic och Rancilio Silvia. Räkna med en maskin som håller längre och är enklare att använda.
 
Senast ändrad:

GLaDER

Active member
Det blev en begagnad Rancilio Silvia E. Det dök upp en nästgårds, på Blocket, och då den var lite undermåligt underhållen fick jag ned priset så pass så att t.o.m. priset i kombination med en verkstadsservice hade varit skäligt. Nu har jag gjort en avkalkning, en rengöring, samt monterat isär gruppen och tvättat diffuser och spridarfilter. Det verkar ha varit ett bra köp.

I morgon (när klockan är mer espressovänlig) ska jag prova den ordentligt, men första försöket bryggde jag en 16 in 32 ut som blev över förväntan. Det här ska bli kul :)
 
Topp