Flair Classic vs Cafelat Robot

Jonken

Well-known member
Har haft en Flair Neo med bottenlöst portafilter och tryckmätare några dagar nu (dvs. samma paket man får om man köper en Flair Signature eller uppgraderar en Flair Classic) tänkte dela med mig av lite tidiga intryck jämfört med Cafelat Robot.

De brygger ungefär lika bra espresso vad jag har märkt hittills, så tvekar man mellan de två är det främst andra faktorer som spelar in. TL;DR - Robot är lite flexiblare, snäppet högre kvalité, snabbare, med bättre kontroll och mindre pill med delar. Flair har fördelen att vara mer portabel, lättare att komma upp i högt tryck med, inte lika beroende av bra distribution och kanske kan man komma undan med lite sämre kvarn eftersom Flair lämpar sig för grövre malning.


För den som är intresserad följer en lång jämförelse av detaljer, början med vikt:
  • Flair Neo (trycksatt portafilter) 1718g
  • Flair "Classic" 1708g
  • Flair "Classic/Signature" med tryckmätare och stålkolv 1857g
  • Cafelat Robot Regular samt 1 korg och tamper 2781g
  • Cafelat Robot Barista (med tryckmätare) samt 1 korg och tamper 2888g

Var förvånad över att det inte är större skillnad i vikt eftersom Flair känns så mycket mer portabel, men i en ryggsäck eller kasse gör det där kilot skillnad. Roboten består av 4 lösa delar medan Flair kan landa på så mycket som 11-15 beroende på hur mycket man tar isär den. Robot kan förvaras framme som 1 sammansatt del medan Flair blir minst 2 (men kommer med en vadderad väska att ha den i, stort plus. Vikt angiven utan väska).

För Flair är det mer eller mindre ett måste att förvärma bryggkammaren, medan man ofta slipper det steget med Roboten. (nåja, det går att kallbrygga espresso också om man verkligen vill). Det gör att det är lite pilligare att komma igång med en Flair, men å andra sidan är den gjort för att förvärma så vill man det är det lite enklare. Det var också skälet till att jag blev intresserad av att ha en Flair trots att jag redan har en bra manuell espressomaskin.

Med en Robot är det ganska bökigt att förvärma kolven eftersom den inte är designad för det. Jag har använt en termos som är precis lagom hög och vägt upp precis den mängd vatten som får plats utan att det spiller över. En annan metod är att använda den trycksatta korgen med bara vatten om man har en sån. Gör man flera espresso på raken är den såklart relativt varm efter första också.

För Flair är det enklast att antingen värma kolv och/eller bryggkammare i en kopp flera gånger med kokt vatten, koka alltsammans eller ånga enheten ovanför en ibrik/cevze eller liten kastrull av något slag. Det sista är den bästa metoden om man verkligen vill att den ska bli het, men då har jag behövt använda grytvante för att hantera enheten trots att det finns ett silikonöverdrag för att skydda fingrarna.

I en Robot utgör filterkorgen bryggkammare. Totalt är det bara 90g att värma upp jämfört med Flairs nästan 330g (en liten del av det är plast och silikon som inte påverkar värmen särskilt mycket). Det plus att man får i 50% mer hetvatten i Roboten gör att man inte behöver förvärma alls för mörk- och mellanrost om man inte vill. Struntar man i kolven är det sen så enkelt som att bara fylla på vatten över handfat så att det flödar över sidorna på portafiltret för att få allt annat rykande hett för ljusrost (det är alltså det sista man gör efter att man har tampat och lagt i spridarfilter). Inledningsvis blir det samma temperatur även utan förvärmd kolv men den kommer sjunka snabbare.

Apropå spridarfilter är Robotens flytande, så man kan välja fritt hur mycket bönor man doserar mellan ~12-30g. Det vanligaste är dock att ligga runt 16-17g. Det är precis den mängd man får i Flairs korg och det jag föredrar eftersom spridarfiltret då ligger an direkt mot. Vill man sänka dosen kommer det vara luft under spridarfiltret så att vattnet kan gräva hål i ytan på pucken och öka risken för kanalisering. Den risken är annars mindre med Flair, dels eftersom man måste använda grövre malning men också för att filterkorgen bara är 39,5mm bred (jämfört med 58mm) som leder till tjockare och mindre känslig puck i min erfarenhet.

Med en Robot måste man ha en väldigt bra kvarn för att inte behöva använda sig av "Weiss Distribution Technique". Med t.ex. en Niche Zero kan man slippa det men jag föredrar ändå att vispa runt kaffet med några tunna nålar eller gitarrsträngar innan tampning. De verktygen jag har använt fungerar inte så bra till Flairs lilla korg men det har fungerat fint att bara slå korgen lätt mot bordet och sen "tampa" direkt med spridarfiltret. Som bonus får man en helt rak puck varje gång utan ansträngning, men istället är det lite bökigt att fylla korgen trots att det ingår en tratt. Jag har ingen dålig kvarn hemma att testa med men jag är ganska säker på att Flair bör vara mer förlåtande om det är en begränsning man har. Det kommer också gå snabbare att mala till Flair eftersom man kommer undan med mycket grövre malning. Med Niche har jag använt 12-22 som inställning medan jag normalt använt 7-12 för Robot så det är stor skillnad.

Max bryggratio med Flair ligger runt 1:2,5-3 medan Robot kommer upp i 1:6. Gör man bara en dubbel till sig själv är Flairs ~35-40ml espresso tillräckligt oavsett, det är om man vill experimentera med t.ex. allongé eller dela upp skottet till två som Roboten har övertag. En trevlig effekt av mindre vätska i Flairs bryggkammare är att man helt enkelt kan pressa igenom allt varje gång om man vill dricka traditionell espresso istället för att försöka uppskatta när det är dags att avsluta eller använda sig av våg och droppskål.

Det får plats en lite bredare våg till Flair, har man redan en Acaia Lunar vore det skäl nog att välja bort Roboten - som i stort sett är begränsad till "JoeFrex Digital Coffee Scale with Timer" i dagsläget. Flair har också plats för bredare koppar medan Robot fungerar bättre med lite högre. När man använder bottenlöst portafilter är det en fördel att man helt kan minimera risken för stänk med Roboten på det viset.

Det är väldigt svårt att se botten på Flairs filter när det är på plats, även om man använder en spegel - så det blir mest av hygieniska skäl. Robotens är istället lätt att se både med och utan spegel så länge man inte har en hög kopp i vägen. Tryckmätaren på Roboten är däremot klumpigt placerad och ses enklast (tro det eller ej) genom att stå bakom maskinen, luta sig över och titta på den uppochner. Flairs tryckmätare går att både justera vinkel och placering på så att man kan ha bättre överblick.

Det är enklare att komma upp i högt tryck med Flair tack vare den mindre korgen och att man kan använda sig av kroppstyngd på ett bättre sätt. Om man inte är så stark är det kanske en fördel men jag tycker att det leder till lite sämre kontroll för egen del - det är lite för lätt att råka komma upp i för högt tryck och jag får anstränga mig mer för att försöka hålla det jämnt. Flair kräver enbart ~8-14kg för att ligga mellan 6-10 bar medan Robot landar runt ~15-25kg för 6-10 bar (fördelat på två hävstänger istället för en, fördel om man vill byta hand eller grepp). De har inte särskilt bra ergonomisk utformning men fungerar bra om man lägger sig på lite lägre tryck. Vill man upp i 10 bar gör det lite ont i händerna med en Robot och med en Flair börjar man oroa sig för att hamna för högt och skada maskinen.

Kvalitetsmässigt ger Robot ett bättre intryck, med tuben till tryckmätaren som enda detalj i plast och delar som sitter ihop lite tryggare och bara en V-formad packning jämfört med 2-4 O-ringar. Flair känns ändå leverera tillräckligt bra och borde hålla länge vid normal användning men det är mer små detaljer som att kolven "hackar" fram på ett bekymrande sätt vid lågt flöde och att korgen är svårare att göra ren och torka eftersom det finns små utrymmen för smuts och vätska att gömma sig i.

Vill man brygga flera gånger på raken är det mycket smidigare med en Robot eftersom det bara är en korg och spridarfilter att göra rent eller köpa extra, medan Flair kräver att man antingen trycker tillbaka den heta kolven i bryggkammaren (som dessutom är svårare att rengöra) eller köper flera. Det går inte att slå ur pucken från Flairs portafilter i vanliga fall men det finns ett roligt litet knep att blåsa genom den löstagbara botten och då får man alltid ur allt - delar av pucken har istället en tendens att fastna i Robots korg.
 

Jonken

Well-known member
Sammanfattningvis:

Flair Classic/SignatureCafelat Robot
+vikt+snabbhet
+portabilitet+kvalitet
+designad för förvärmning+behöver inte förvärmas
+kräver mindre kraft+kontroll
+lämpar sig för grövre malning+lämpar sig för fin malning
+pris+enklare och billigare att brygga mer/fler koppar på raken
-snudd på omöjligt att se extraktionen-bökigt att se tryckmätaren
-tar lite längre tid i nästan alla moment-kräver noggrann distribution och tampning
-mer pill och delar+enklare rengöring
+kapacitet
+flexibilitet

Vilken tycker jag bäst om då? Jag har använt Roboten två år längre så kan inte anses vara opartisk. Jag föredrar Cafelat Robot men tycker om Flair också. Vill man ha något portabelt och komma undan lite billigare för en person är Flair också ett bra val.

Köper man istället en Flair Pro matchar man Robotens flexiblitet, kapacitet och så går det faktiskt att se botten på filterkorgen - till kostnad av att man lägger sig i samma eller snäppet högre prisnivå.
 

cizeta

Well-known member
Tack för en grym recension.
Har själv bara använt Robot. Håller helt med din beskrivning av den. På det stora hela är det en fantastisk liten maskin. Men tyvärr har form fått gå före funktion när det gäller tryckmätaren och handtagen.
 

Coraxos

Well-known member
Föredömlig jämförelse, internationell klass. Har själv begränsad erfarenhet av Flair Classic, min vän är en ägare som inte nyttjar den.
 

Jonken

Well-known member
Härligt att ni orkade läsa :lol: hoppas att det kan hjälpa någon med samma funderingar som jag själv hade innan jag köpte den första.
Det glädjande tycker jag är att båda är riktigt trevliga maskiner som gör espresso relativt enkelt, billigt och bekymmersfritt.

Men tyvärr har form fått gå före funktion när det gäller tryckmätaren och handtagen.

Ja, tryckmätaren kom till som en eftertanke och var mest tänkt till att visa vad Roboten kunde göra - Paul Pratt hade inte förväntat sig att det skulle hjälpa efterfrågan så mycket på traven. En ny design ska vara under utveckling men jag antar att han vill ta tid på sig och få det rätt den här gången.
Han säljer i alla fall små vikter som ett tillbehör främst tänkt för gatuförsäljare som använder Roboten för kommersiella syften :coffee: har svårt att se Flair fylla den rollen.

Flair skulle också vinna på en annan design på hävstången - t.ex. böjd uppåt istället för att få bättre grepp. I nuläget får man klämma lite extra bara för att se till att man inte halkar av med händerna, speciellt mot slutet. Kanske är det delvis meningen för att se till att man inte pressar ner alldeles för hårt, men Flair Pro 2 kommer med ett silikongrepp just för att man inte ska halka..

Jag har mätt 14 koppar med Flair hittills och hamnat nära 22% Extraction Yield för alla utom 3 trots en del ljusrostade bönor. Om det är tack vare Flair eller Niche vet jag inte än men det är mer än vad jag brukade landa på med Cafelat Robot + Kinu M47. Det lägsta jag hamnat på är 18,5% för att jag ville prova hur det blev helt utan förvärmning (vegetal smak).

På längre sikt försöker jag jämföra både smak och utbyte Flair vs. Robot. Det är lite svårt eftersom man är tvungen att ändra dos eller malningsgrad mellan maskinerna. De första 3 försöken sida vid sida:

BönaNiche inst.DosEYAnm.
FlairYirgacheffe1416g23%
RobotYirgacheffe1425g22,7%lite lägre motstånd
FlairLimu1214g22,7%Ratio 1:3
RobotLimu1225g21,4%Ratio 1:2,5 10% snabbare
FlairFazendas Dutra23(!)16,5g19,9%5s pre-infusion
RobotFazendas Dutra1216,5g19,9%30s pre-infusion

Fetstil markerar min preferens, men det har varit överraskande liten skillnad.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
En till runda, nu med sämre bönor* :lol:

BönaNiche inst.DosEYAnm.
FlairStarbucks Blonde1816g20,7%Massor av statisk elektricitet och en del spritzers. Inte så bra.
RobotStarbucks Blonde816g19%
FlairStarbucks Blonde1416g22,6%
RobotStarbucks Blonde1425g22,55%lite högre motstånd (!) rundare smak

Trenden fortsätter att det är lite enklare att nå hög extraktion med Flair. Det leder inte nödvändigtvis till bättre smak dock. Min teori är att det främst beror på att grövre malning leder till mindre kanalisering och så länge det ändå är tillräckligt fint blir det hög extraktion. Skulle önska att Cafelat utvecklar en singelkorg, för överlag är Roboten trevligare att arbeta med. Som tidigare sagt är skillnaden i smak ofta ganska liten, ganska säker på att val av kvarn gör större skillnad.

*undrar hur Starbucks kom fram till att deras mörkrost var "blonde"..
 

drdoo

Active member
Fick min Flair Pro 2 idag. Jag blev positivt förvånad. Trodde den skulle kännas för pillrig med alla delar och förvärma och allt sånt som man nästan helt slapp med Roboten. Förvärmde brygg huvudet på vatten kokaren, så det va smidigt. Föredrar nog designen med en arm istället för Robotens två armar. det va skönt att kunna få in vågen (vario vågen är ju för stor för roboten) under också. Visst är det lite trist med alla lösa delar att hålla rätt på. Jag får väl bygga något fint vägg hängt ställ för allt.
Tryckmätare var kul att ha, jag hade ju ingen på min Robot. Synd att det är lite grisigare hantering av sumpen jämfört med Roboten.

Har hittills bara gjort 3 espresso. Det funkar bara med kinu m47. Ena espresso gick lite väl fort 20-25s men det gick ändå att dricka.
Jag hade nästan inga dåliga koppar från roboten heller så jag kan inte säga att ena är bättre än den andra. Om man föredrar en arm istället för två och kan leva med alla lösa delar så skulle jag säga att Flair PRO 2 är en fin maskin.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp