Uppdatering av forumet - önskemål kring funktioner och utseende

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Det är dags att uppdatera mjukvaran här på riktigtkaffe. Nuvarande mjukvara är föråldrad och designen inte anpassad för mobiltelefoner. Men det är viktigt att alla de funktioner som vi uppskattar följer med till den nya plattformen och att eventuella problem kan åtgärdas.

Vad använder ni för funktioner på forumet?
Är det några funktioner som fungerar sämre eller som saknas?

Just nu ser det ut som att vi kommer att byta till mjukvaran MyBB: https://community.mybb.com/ Designen kommer att bli responsiv och fungera bättre på mindre skärmar. Samtliga konton och inlägg kommer att flyttas över. Forumets idag 20 avdelningar kommer att bli cirka 10. De med lägst aktivitet kommer att slås samman.

Jag är väldigt tacksam för all feedback och alla förslag. Skicka ett PM till mig om ni hellre vill skriva något där.
 

cizeta

Well-known member
Använder tapatalk för att forumet skall fungera bättre på mobilen.
Enda funktionen som är viktig för mig personligen är att kunna få upp alla nya inlägg sorterade med nyast inlägg högst upp, oavsett kategori.
 

Jonken

Well-known member
Bra att slå ihop kategorier. Ja "nya inlägg" är funktionen jag använder mest. Vore smidigare om det kom upp en lista automatiskt.

Om forumet vore mer aktivt skulle någon typ av prenumeration på utvalda trådar likt det home-barista har vara nödvändigt, men det kanske är bra för mindre aktiva användare ändå. (tillägg: det kanske finns redan :D)

Ett önskemål är att kunna ha fler PM sparade, slår regelbundet i taket och måste sålla och ta bort sånt som vore trevligare att ha kvar.

Sist skulle det vara trevligt om man kunde infoga bilder med högre upplösning, t.ex. grafer blir ofta oläsliga i dagsläget. Men det kanske skulle ta för mycket utrymme i längden.
 
Senast ändrad:

bauta

Well-known member
Instämmer i att det bör fungera med Tapatalk. Det är ett bra sätt att prenumerera, se nya inlägg mm.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Coraxos

Well-known member
Låter som en förbättring med flytten.

Själv skulle jag föredra om "nya inlägg" blev "senaste inlägg" istället, att t ex de fem eller tio trådar det senast skrevs i finns lättillgängliga under längre än 24 timmar.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Tack för era svar! Fyll gärna på med mer synpunkter.

- Det ska finnas stöd för Tapatalk. Så det ordnar jag.
- Att visa senaste/nya inlägg är nog den funktion vi alla använder mest. Jag ska se om det går att justera/förbättra denna.
- Tar med mig högre upplösning på bilder. Bör inte vara något problem.
- Fler PM ska inte heller vara några problem.
- Prenumeration ska jag också se över.

Henrik
 

Mayhem

Well-known member
Använder inte Tapatalk själv och skulle därmed gärna slippa modaldialogen som uppmanar till att ladda ner appen varje gång man går in på forumet från mobil webbläsare. Skulle gärna även se att alla "Skickat från min XXX via Tapatalk" filtrerades bort.

Annars instämmer jag med att vyn där man ser nya inlägg är den mest användbara. Mitt bokmärke går direkt dit och det är i princip den enda vyn jag använder om jag inte i efterhand behöver leta upp någon specifik tråd.

Det bästa vore om alla forumets inlägg oavsett ålder gick att se i en sådan platt vy med endast en separator mellan inlägg som är nya sedan senaste besök och de som är äldre. Typ så som HappyRide fungerar.
 

Jonken

Well-known member
Det bästa vore om alla forumets inlägg oavsett ålder gick att se i en sådan platt vy med endast en separator mellan inlägg som är nya sedan senaste besök och de som är äldre. Typ så som HappyRide fungerar.

Det kan jag hålla med om. Kategorierna har aldrig riktigt fungerat så bra utan det blir sökfunktionen när man letar efter något (svårt att hitta ändå pga den stora mängden inlägg)

Sen skulle det vara trevligt om man inte loggas ut hela tiden. Här hinner man inte alltid skriva klart ett inlägg ens medan andra forum kan låta en vara inloggad i veckor.
 

onyman

Well-known member
Bra initiativ Henrik! Jag ser fram emot större bilder direkt i inlägget utan att man ska behöva klicka på bilden.
 

dan nilsson

Well-known member
Hej, jag har upplevt att meddelandefunktionen är konstig, jag kan inte se mina senast skickade meddelanden, och då har man inget "kvitto" på att det har kommit fram, kan detta vara p.ga uppdatering ?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Hej! Någon förändring ska inte ha skett på nuvarande forumsmjukvara. Så meddelandefunktionen ska fungera som tidigare. Jag ska kolla på kvittofunktionen om något har ändrats och skickar även ett meddelande till dig.
 

dan nilsson

Well-known member
hej, jag fick ditt meddelande och svarade, jag kan dock inte se mitt svar. Mao jag vet inte om meddelande kommer fram el inte
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag har hittat felet som var att inställningen för att skickade meddelande automatiskt ska sparas i skickat-mappen var avstängd. Antagligen har funktionen varit avstängd en längre tid men går att aktivera under "Allmänna inställningar". Efter uppdateringen ska detta såklart vara default.

Jag har även skickat ett meddelande till dig Dan.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal

Henrik

Administrator
Forumpersonal
En väldigt bra fråga! Det har tyvärr varit mycket annat som har tagit upp min tid under februari. Men mycket är testat och klart. Det är en del förberedelser som kräver tid. Men saker och ting går framåt.

Är det någon som har tid och t.ex. vill bidra med att uppdatera den grafiska profilen eller har andra idéer, så hör gärna av er!
 

iceaway

Well-known member
En väldigt bra fråga! Det har tyvärr varit mycket annat som har tagit upp min tid under februari. Men mycket är testat och klart. Det är en del förberedelser som kräver tid. Men saker och ting går framåt.

Är det någon som har tid och t.ex. vill bidra med att uppdatera den grafiska profilen eller har andra idéer, så hör gärna av er!

Jag är tyvärr helt värdelös på grafisk design, annars hade jag gärna hjälpt till.
 

bauta

Well-known member
Tipsar om fiverr.com för tex logtypdesign. Folk som hjälper till för typ 5 dollar

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Pediatrik

Well-known member
Inser, när jag försöker bifoga en film från mobiltelefonen, att detta inte går utan enbart filmer uppladdade till youtube, facebook etc. Känns väldigt osmidigt. Hoppas nya forumet är smidigare!
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Angående film så kommer det gå att ladda upp video direkt till det nya forumet.

Det går sakta framåt. Mycket smått som behöver fixas :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp