Vad är det som ger den typiska smaken av turkiskt kaffe?

DavidLundholm

Well-known member
Jag försöker förstå vad som ger den identifierbara speciella smaken av typiskt turkiskt kaffe.

Färdigmalet eller i bönform från Istanbul har en speciell smak som jag vill återskapa med specialkaffe (så att resten av smakerna förbättras).
Med hela bönor från Istanbul så provade jag också espresso och även där fanns denna smaknyans med, men varifrån kommer den och hur kan man återskapa den?

Är det vissa bönor med viss rostning eller är det någon speciell rostning som gör detta? (t.ex att man blandar i socker som de tidigare gjorde i Portugal)
 

svartvest

Well-known member
Jag tänker att det är bryggmetod som ger ibrik sin smak. Turkiskt kaffe kan vara ganska många olika böner inblandade... Själv kan jag tycka att specialkaffe som ibrik många gånger framhäver smakerna man kan känna när man koppar ett kaffe.
 

Jonken

Well-known member
Jag har funderat över samma sak, tror att det är val av bönor som gör mest. Lagrat råkaffe och billiga brasilianska, indiska och etiopiska bönor av lite lägre kvalitet kan ha den mustiga smaken jag förknippar med turkiskt kaffe. Sen gör bryggmetoden sitt också - men med "specialkaffe" får man ofta något helt annat - rent och härligt smakrikt. Båda stilar kan vara schyssta tycker jag.

Historiskt har det nog med sättet man förvarade bönor i grottor, så som man fortfarande gör i Yemen.
 
Senast ändrad:

DavidLundholm

Well-known member
Bryggmetoden i all ära men vad jag upptäckt så finns det en viss smaknyans som även förs över till andra bryggmetoder så det måste komma ifrån ursprunget eller rostningen. Alla de färdigmalda sorterna i påse och på alla olika caféer jag besökt i Istanbul fanns det just denna smak med. Jag har inte hittat den någon annanstans. Det jag försöker beskriva är mer kompletterande till ”kaffesmaken” som i sin tur kan variera mellan caféer och sorter.
 

Eile

Member
Flera snabba uppkok som får det finmalda att sjunka till botten, tror 4 är det rätta,i bil och båt kör jag på detta sätt, många länder har även annat i blandat i Jordanien var tex kardemumma kaffe vanligt förr.
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Uppkok är jag tveksam till, i vissa länder är det vanligt. Jag väntar, 5 min efter bryggning och då har alla böner sjunkit ner i koppen.
 
J

JohanneAgard

Guest
När jag besökte kalkon för några år sedan försökte jag kopiera det och smaken av turkiskt kaffe är djärvt, men inte på det rökiga sättet som Starbucks-kaffe är djärvt. Snarare kondenseras den som espresso med en stark bittersöt smak. Ofta tillsätts extra socker för att skapa en mycket söt dryck. Jag försökte skapa den igen men ingen framgång nu jag längtar efter att den ska smaka igen. Hoppas att komma tillbaka dit efter pandemin. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp