Avkalkningsfilter direkt i tanken

Funderar på att förbättra vattenkvaliteten till espressokaffet.
Jag orkar inte riktigt med att slaska runt vatten i en sån där filterkanna utan funderar mer på en lös påse man lägger i vattentanken.

Typ denna:
https://www.baristashopen.se/kaffe/...vattenfilter-for-tank-reducerar-kalk-i-es.php

Någon som provat? Skillnad? Hur många liter kan den hantera på en livstid? Värt det?
Andra råd?

Ps. Det är främst för smakens skull.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
De fungerar halvbra - du måste låta vattnet sitta i tanken över ett dygn för att få någon större effekt. Bättre än ingenting såklart men kanske mest för maskinen än smaken (och då inte särskilt bra skydd). De går att regenerera med salt så teoretiskt kan de hålla väldigt länge.

En kanna fungerar bättre, men du lär inte se lika stor effekt för espresso som för filterkaffe av lägre alkalinitet på grund av att det är så mycket mindre vattenmängd inblandad. Sen kanske du inte vill få syrligare kaffe?
 
De fungerar halvbra - du måste låta vattnet sitta i tanken över ett dygn för att få någon större effekt. Bättre än ingenting såklart men kanske mest för maskinen än smaken (och då inte särskilt bra skydd). De går att regenerera med salt så teoretiskt kan de hålla väldigt länge.

En kanna fungerar bättre, men du lär inte se lika stor effekt för espresso som för filterkaffe av lägre alkalinitet på grund av att det är så mycket mindre vattenmängd inblandad. Sen kanske du inte vill få syrligare kaffe?

Förstått det som att vattenkvaliteten kan påverka ganska mycket, även för espresso.

Men hur funkar det där med regenereringen? Och ”teoretiskt”. Inget tillverkaren förespråkar gissar jag?

Tack för dina tankar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Jodå det bör finnas instruktioner från tillverkaren på hur man gör om det är ett filter som går att regenerera. Finns lite olika sorter. Jodfritt salt och sen måste man spola ganska länge.. tveksamt om det är värt besväret.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp