Köpes: Sözen turkisk handkvarn

DavidLundholm

Well-known member
Jag vevar idag för fullt med min Phoenix men för turkisk/grekisk/arabisk bryggning blir det många varv...
Sözen kvarnarna verkar standard men det kan vara något liknande.
 

svartvest

Well-known member
Alla bätte kvarnar går använda, bl.a timemore, knock, comandante, kinu nackdelen med sözen är att den är jobbig handtag knopp att hålla i..
 

DavidLundholm

Well-known member
Målet är att det ska vara smidigare. Jag är väldigt nöjd med min Kinu Phoenix för espresso.
Det blir ca 100 varv med lagom ansträngning för 16g men för turkisk krävs det minst det dubbla och det känns som att bönorna inte når ner i malverket riktigt utan ligger och naggas istället...

Svartvest, tack för informationen, det är ju en viktig aspekt!

Jonken, hur fungerar din kvarn i dessa avseenden?
 

Jonken

Well-known member
Målet är att det ska vara smidigare. Jag är väldigt nöjd med min Kinu Phoenix för espresso.
Det blir ca 100 varv med lagom ansträngning för 16g men för turkisk krävs det minst det dubbla och det känns som att bönorna inte når ner i malverket riktigt utan ligger och naggas istället...

Jonken, hur fungerar din kvarn i dessa avseenden?

Precis, Kinu M47 har likt många andra kvarnar problemet att det liksom stoppar upp eller att man maler luft när man går tillräckligt fint. Samma gäller Timemore G1 redan vid espresso.

Kvarnen jag har är inte olik Sözen, liten knopp så man får lite ömma nypor. Mycket snabbare är den i alla fall. Gillar inte riktigt doften av mässing men vad gör man. Din för en hundring.

Riktigt smidigt blir det med en Niche Zero, men det kostar på :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp