köpråd kvarn..

dan nilsson

Well-known member
Hej Forumet, jag har varit inaktiv några år pga bryggkaffe, jag går nu i tankarna på att köpa ny espressomaskin, jag har börjat snegla på Lelit, ev Bianca. Jag behöver då en kvarn som kan matcha maskinen, min förra maskin var en Bezzera bz07, till den hade jag en Mahlkönig vario home och det funkade bra, frågan är då, hur högt måste jag gå för att matcha ex Bianca ? räcker Mahlköng el liknande, el måste jag upp i 7-8 tusen kr klassen, Mazzer el likn ?

tacksam för svar,, // Dan
 

Jonken

Well-known member
Du måste inte köpa en jättedyr kvarn, men om du ändå lägger 20k på espressomaskinen tycker jag att det vore dumsnålt att inte satsa på kvarnen också. Kan varmt rekommendera Niche Zero, med ganska överkomligt pris för vad man får. I grund och botten en Mazzer Kony (som kostar över 10k mer) fast liten, ganska tyst och utan massa rester.
 

dan nilsson

Well-known member
Du måste inte köpa en jättedyr kvarn, men om du ändå lägger 20k på espressomaskinen tycker jag att det vore dumsnålt att inte satsa på kvarnen också. Kan varmt rekommendera Niche Zero, med ganska överkomligt pris för vad man får. I grund och botten en Mazzer Kony (som kostar över 10k mer) fast liten, ganska tyst och utan massa rester.

Hej, jo jag har läst om och kollat på Niche, jag tycker nog främst att den är ful... den ser ut som en av barbapappafigurerna, 😳

Jag håller på och velar fram och tillbaka, har inte bestämt mig än, för det är ju en himla massa pengar, men skönt iallafall att man inte måste köpa dyraste kvarnen, kanske leta efter nåt begagnat....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Ett annat bra alternativ är Eurekas Atom och nyare Mignon-serie som nästan är lika tysta som Biancan. Annars finns det en Mazzer Major till riktigt bra pris i köp/sälj-delen.

Tur att jag gillar utseendet på Niche Zero, för den är verkligen toppen att mala med :)
 

dan nilsson

Well-known member
Eureka alltså, ja hellre fyrkantig än barbakvarn 😁, det fanns ju några modeller att kolla på, tack för tips..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp