Isomac Giada - problem med pump

JoBo

New member
Hej,

Jag har en äldre Isomac Giada som har fungerat utmärkt. Idag råkade jag dock köra den utan att det var tillräckligt med vatten i tanken, vilket gjorde att jag körde systemet torrt antar jag. Fyllde på vatten och körde igång igen, men tyvärr utan att läsa på innan. Jag skulle tydligen ha öppnat ångvredet för att pumpen skulle ha fyllts. Det gjorde jag inte utan körde på med stängt vred. Det lät inte så bra och till slut dog pumpen helt. Har jag bränt den och måste köpa ny pump eller kan det vara någon typ av överhettningsskydd som har lösts ut?

Mvh
Jonatan
 

Jonken

Well-known member
Det kan ha varit överhettning eller pumpen. Hur länge fick den stå och bröla?

Försök igen när den har svalnat ordentligt. I värsta fall kan du ha skadat elementet, då är det bättre om det bara var pumpen som gav upp. Pumpen ska bara bröla några sekunder när den försöker suga det första vattnet. Skulle det vara ett överhettningsskydd (osäker på om det finns på Giadan?) får du öppna upp och antingen hitta en röd knapp att trycka in för att nollställa eller så brukar det vara en liten https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_cutoff#/media/File:Thermal_cutoff.jpg mot kokaren, som du får testa med multimeter.
 

JoBo

New member
Tack för svar!

Jag testade för en stund sedan igen, den hade inte svalnat helt, var fortfarande lite ljummen. Men när jag trycker på vattnet (alltså där pumpen ska gå igång) så händer absolut ingenting. Inte ett pip.

Den fick stå och bröla i säkert ett par minuter innan den blev tyst.

Ska öppna upp och se om jag hittar någon röd knapp.
 
Topp