Cafelat Robot

basiecally

Well-known member
Vad gäller kvarn är jag fortsatt nöjd med min DF64. Den är bra utan moddar och riktigt bra med moddad klumpkrossare och tillsats av en bättre malgradsindikator.
 

Herr Räv

Well-known member
Lite fel tråd då jag fortsätter prata kvarn men jag har fått bra svar här hittills. Kommer man bli trött på att mala manuellt i längden..?
 

Jonken

Well-known member
Om du köper ljusrostade bönor - ja antagligen/kanske.

Mellanljust och mörkare är inga problem med en bra handkvarn tycker jag. Gränsen för vad som är roligt per tillfälle går dock vid ~30g tycker jag, som annars glatt använt handkvarnar längre perioder. Gäster får helst hjälpa till.
 

Herr Räv

Well-known member
Beställde en röd robot på lunchen idag! Och en 1zpresso J-Max tillslut. Ett av kraven från sambon för det här var att det inte skulle behöva stå på bänken hela tiden, så det kändes som en bra kombo. Oerhört pepp!
 

Herr Räv

Well-known member
Någon som kör med en 1Zpresso J Max och har en vettig utgångspunkt för mig. Kört 120 klick nu men först vid 10 var händer något. Antar att det bara är att gå grövre tills det händer något annars :)
 

Jonken

Well-known member
Om du trycker lätt med någonstans runt 0-2 bar i början till det att hela botten är täckt av droppar innan du börjar gå upp till 6-8 bar så kan du kanske använda den inställningen (om du körde direkt till 8-10 första försöket). Annars skulle jag tro att 5 klick i taget är lagom för "dial in".

Märker man att man har malt alldeles för fint kan man rädda skottet genom att antingen vänta riktigt länge innan man ökar trycket, eller om man redan har högt tryck så släpper man upp försiktigt (inte för snabbt eller ända ner till 0) och tar nytt tag.
 

Herr Räv

Well-known member
Efter 250g kaffe så närmar det sig iaf :p
Kör 18g kaffe, 82g vatten direkt från kok på, bara shower screen, inget papper, 2bar pre i 10 sek vilket gett botten täckt av droppar, 6 bar till 40-ish sekunder, får ut 54g espresso.
Fortfarande lite underextraherat så jag ska nog gå lite finare ändå än de 143 klicken nu. Det kan ju också vara Lavazza Rossa som inte gör sig till espresso?
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Jag har rätt läbbiga minnen av Lavazza Rossa, men jag tror att det kan vara en bra idé att mala lite finare och samtidigt sänka dosen. Om din tamper når ner till 14g skulle jag testa det (lite olika där.. jag brukar oftast köra med 16-17 gram)

Häll helst vatten upp till några mm från toppen för bäst känsla och uppvärmning, har man ingen våg som passar under kan man komma nära med att lära sig ungefär hur långt ner man brukar föra armarna.
 

Herr Räv

Well-known member
Jag har rätt läbbiga minnen av Lavazza Rossa, men jag tror att det kan vara en bra idé att mala lite finare och samtidigt sänka dosen. Om din tamper når ner till 14g skulle jag testa det (lite olika där.. jag brukar oftast köra med 16-17 gram)

Häll helst vatten upp till några mm från toppen för bäst känsla och uppvärmning, har man ingen våg som passar under kan man komma nära med att lära sig ungefär hur långt ner man brukar föra armarna.
Fair enough, den har varit trevlig i presson och den jag hade hemma för att testa :)
Våg som passar under fanns inte hemma så för tillfället saknar jag, ska köpa så fort den kommer in. Vilken ratio ska jag sikta på?
 

Jonken

Well-known member
1:1,5-2 skulle jag ha provat - men det borde du avgöra bättre själv :)

Du kan balansera en kopp på en platta av något slag om du vill för att använda en stor våg tillsammans med Roboten. Det är synd att den inte är i alla fall 5mm bredare mellan benen så att man kunde välja på lite fler bra alternativ. Jag funderar på att försöka göra en egen bredare bas med hjälp av lite vinkelbeslag för att få plats med den på tok för stora Acaia Pearl S under.
 

Herr Räv

Well-known member
1:1,5-2 skulle jag ha provat - men det borde du avgöra bättre själv :)

Du kan balansera en kopp på en platta av något slag om du vill för att använda en stor våg tillsammans med Roboten. Det är synd att den inte är i alla fall 5mm bredare mellan benen så att man kunde välja på lite fler bra alternativ. Jag funderar på att försöka göra en egen bredare bas med hjälp av lite vinkelbeslag för att få plats med den på tok för stora Acaia Pearl S under.
Har ju siktat mot 1:3 så jag är öppen förslag, men det får bli imorgon :p

Bra idé! Funderade på något liknande framöver, känns ju som ett smalt urval annars.
 

Jonken

Well-known member
Vill man ha timer känner jag bara till den här som passar ordentligt. Lite dyr för vad det är och med tanke på att den inte ens kostar hälften så mycket i USA.. men den gör jobbet och har i alla fall stor och ljus display.

1:3 eller lungo brukar jag reservera för ganska ljusrostade bönor som behöver mycket lösningsmedel (vatten ;)) för att få upp extraktionen.

Roboten är tänkt att kunna användas utan förvärmning, men speciellt för ljusrostat hjälper det att se till att kolven är het genom att fylla en hög kopp, presskanna eller liknande så att den får bada ett par minuter i kokhett vatten (jag försöker fylla så att det inte kommer vatten upp till skruvhålet, för då kommer det in vatten på insidan av kolven.. nog för att den är "rostfri" men helst vill man ju att den ska hålla sig så i många decennium).

Men ibland stöter man på ganska mörka bönor som vinner på samma metod. Så länge man har ett bra sätt att kontrollera bryggvattnet, för då kan 100C visa sig bli för mycket (maximal bryggtemperatur är ~95C om man dessutom ser till att värma upp korgen och portafiltret genom att t.ex. fortsätta hälla vatten så att det flödar över sidorna en stund - se Cafelat Robot Temperature Tests)

Jag håller fingrarna för att det kan komma en kolv i plast så småningom, så slipper man förvärma den om man vill åt den jämna temperaturkurvan. Paul Pratt skriver i den där tråden att han funderat på att erbjuda ett sånt "ljusrost-kit" men det är lite tveksamt om det blir något av det. En kolv i plast skulle med all säkerhet behöva bytas ut efter ett antal år. (en alternativ och bättre lösning är också att köpa en kvarn med ovanligt jämn malning, s.k. "unimodal", så behövs inte lika hög temperatur)
 
Senast ändrad:

Herr Räv

Well-known member
Vill man ha timer känner jag bara till den här som passar ordentligt. Lite dyr för vad det är och med tanke på att den inte ens kostar hälften så mycket i USA.. men den gör jobbet och har i alla fall stor och ljus display.

1:3 eller lungo brukar jag reservera för ganska ljusrostade bönor som behöver mycket lösningsmedel (vatten ;)) för att få upp extraktionen.

Roboten är tänkt att kunna användas utan förvärmning, men speciellt för ljusrostat hjälper det att se till att kolven är het genom att fylla en hög kopp, presskanna eller liknande så att den får bada ett par minuter i kokhett vatten (jag försöker fylla så att det inte kommer vatten upp till skruvhålet, för då kommer det in vatten på insidan av kolven.. nog för att den är "rostfri" men helst vill man ju att den ska hålla sig så i många decennium).

Men ibland stöter man på ganska mörka bönor som vinner på samma metod. Så länge man har ett bra sätt att kontrollera bryggvattnet, för då kan 100C visa sig bli för mycket (maximal bryggtemperatur är ~95C om man dessutom ser till att värma upp korgen och portafiltret genom att t.ex. fortsätta hälla vatten så att det flödar över sidorna en stund - se Cafelat Robot Temperature Tests)

Jag håller fingrarna för att det kan komma en kolv i plast så småningom, så slipper man förvärma den om man vill åt den jämna temperaturkurvan. Paul Pratt skriver i den där tråden att han funderat på att erbjuda ett sånt "ljusrost-kit" men det är lite tveksamt om det blir något av det. En kolv i plast skulle med all säkerhet behöva bytas ut efter ett antal år. (en alternativ och bättre lösning är också att köpa en kvarn med ovanligt jämn malning, s.k. "unimodal", så behövs inte lika hög temperatur)
Det är den vågen jag tänkte skaffa, surt att den är så dyr här då :p Tyvärr fick jag inte till en bra lösning med att balansera koppen från vågen, mycket pga att nuvarande våg inte är speciellt bra som det är.

Men nu börjar det närma sig något som faktiskt känns okej här. 18g kaffe, vatten direkt från kok så det är 6-8 mm kvar till full, 2 bar pre i 10sek, 30 sek med 6-8 bar tills det blev 32g espresso av det. Tror det ska gå att få till ett 1:2-ratio där för att balansera upp den lite till om jag lyckas hålla trycket jämnare.

Ska se om jag kan fiska upp en påse Johan och Nyström från Coop idag och prova med sen, annars får jag gå på bönorna som jag fick med från Shokunin.
 

Jonken

Well-known member
Tror det ska gå att få till ett 1:2-ratio där för att balansera upp den lite till om jag lyckas hålla trycket jämnare.
Det är en vanlig metod att släppa efter lite på trycket mot slutet av skottet för att härma en fjäderdriven maskin. Dvs. efter pre-infusion kan man gå till 8 bar och börja lätta mot 6 bar för att kanske inte ens ha mer än 4-2 bar den sista lilla stunden. En "home spring lever" går ganska snabbt från 6 ända ner till 0. Bara så att du vet att det finns alternativ till jämnt tryck :) (tanken är att puckens motstånd går ner allt eftersom vattnet passerar igenom och att det är skonsamt att då minska trycket lite. Som bonus finns en teori att eventuella kanaler samtidigt får en chans att läka istället för att bli värre)
 

Herr Räv

Well-known member
Det är en vanlig metod att släppa efter lite på trycket mot slutet av skottet för att härma en fjäderdriven maskin. Dvs. efter pre-infusion kan man gå till 8 bar och börja lätta mot 6 bar för att kanske inte ens ha mer än 4-2 bar den sista lilla stunden. En "home spring lever" går ganska snabbt från 6 ända ner till 0. Bara så att du vet att det finns alternativ till jämnt tryck :) (tanken är att puckens motstånd går ner allt eftersom vattnet passerar igenom och att det är skonsamt att då minska trycket lite. Som bonus finns en teori att eventuella kanaler samtidigt får en chans att läka istället för att bli värre)
Aha! Tack för tipset, är ju som sagt helt ny på det här :)
 

Jonken

Well-known member
Jag skulle påstå att malningsgrad, ratio och temperatur påverkar mer än tryck, tryckprofil, tid och dos så länge man håller sig inom rimliga gränser - så man kan glatt fokusera på de första två till att börja med. Lite av tjusningen med en Robot - väldigt enkel maskin att börja använda, men vill man kan man utforska ganska avancerade koncept också.

*någon form av WDT hjälper i de flesta fall:
 

Herr Räv

Well-known member
Jag skulle påstå att malningsgrad, ratio och temperatur påverkar mer än tryck, tryckprofil, tid och dos så länge man håller sig inom rimliga gränser - så man kan glatt fokusera på de första två till att börja med. Lite av tjusningen med en Robot - väldigt enkel maskin att börja använda, men vill man kan man utforska ganska avancerade koncept också.

*någon form av WDT hjälper i de flesta fall:
Temperaturen borde ju vara någotsånär samma för mig hela tiden utan förvärmning. Malgrad och ratio i fokus då. Försöker köra igenom med en tandpetare för att bryta upp klumparna.
 

Jonken

Well-known member
Om man gör ett andra försök innan delarna har svalnat helt kommer temperaturen att sjunka långsammare. Är man snabb får man mer eller mindre full förvärmning för det andra skottet. Ja, en tandpetare, ett gem, minivisp eller vad man har hemma fungerar hjälpligt tycker jag - i motsats till vad som sägs i videon ovan. Nålar någonstans runt 0.3-0.4mm är bättre i längden.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp