Cafelat Robot

Jonken

Well-known member
Precis, fyller man inte upp med vatten ordentligt så pressar man istället luft som en fjäder - usel känsla och kontroll. Risken är att det blir sur/svag espresso också eftersom vattnet svalnar mer i mindre mängd.

Jag förpassade botten/spoutsen till byrålådan efter några test. Ser man till att vispa runt med något* innan man tampar slipper man att det spritsar vatten/kaffe åt alla möjliga håll. Har en pytteliten kanna som jag häller från om jag vill dela upp till två enkla istället :blush: man vill ju ändå blanda espresson ordentligt och det är mest en fördel om det svalnar lite så att man känner smaken bättre. Crema är också väldigt överskattat.

Och visst kan man höfta ganska bra bara genom att lära sig hur långt man brukar trycka ner armarna. Brukade ligga ±10% från målvikten när jag gjorde så och kontrollvägde i efterhand. Började väga direkt först nu för någon vecka sedan.

*(kan vara så enkelt som ett gem eller nål - själv använder jag 5st 0,3mm 3dskrivar-/akupunkturnålar som jag har tryckt igenom en kork.. lite synd att Cafelat inte gjort ett eget verktyg och skickat med, skulle se lite proffsigare ut :wub:)
 
Senast ändrad:

drdoo

Active member
Jag vispade med en provsticka. Men med nichen tyckte jag att det va snudd på onödigt. Tyckte man fick en fin bädd när man skakade den innan man lyfte av doseringskoppen. Det enda jag ångrar lite med roboten var att jag aldrig hade en tryckmätare. Fast samtidigt tror jag att det var bra att jag inte hade en tryckmätare för jag stirrade inte blint på att hålla ett visst tryck utan körde mer på känsla och smak. Jag tror att jag annars hade försökt jaga nått optimalt tryck och kanske fått sämre espresso för att jag försökte hålla högre tryck än vad jag gjorde.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Testat några vändor till, inser att jag ska lära mig "strecket" i en kopp där min önskade vikt är, det vore nog lättast. Gillar känslan allround änsålänge! Känns som man kommer få till klämmen riktigt bra snart nog, man känner ju allt man gör liksom.

Nån poäng med pappersfilterna? Nån som använder dem?

Håller helt med om att man får mycket bättre känsla när man fyller upp koppen. Men har faktiskt funderat på hur det vore att helt enkelt dosera bönorna så det passar den mängden och trycka ut allt? Det är ju inte mer än typ 90g vatten max, kanske?
 

Jonken

Well-known member
Tänk på att volymen kommer variera beroende på hur mycket crema du får. Bättre indikation att lära sig armarnas position då (eller väga såklart).

Pappersfilter är till för om man tappat bort spridarfiltret eller vill ha lite bättre och jämnare spridning av vattnet man häller i helt enkelt. Jag har inte använt de som Cafelat säljer men ibland tar jag aeropress-filter under spridarfiltret när jag vill försöka maximera extraktionen. För lite knepig ljusrost.

Tre möjligheter om du vill pressa ut hela mängden vatten i en fylld korg:
  1. Brygg en trippel med hela 25g bönor, så landar du ändå i "normale" espresso dvs. ratio 1:2
  2. Brygg lungo eller "brewspresso" dvs. ganska utspädd med ratio 1:3-4. Kan fungera bra för medium-ljusa bönor.
  3. Brygg allongé - kanadensisk stil populäriserad av Scott Rao. Ratio 1:5-6 och bryggtid på under 30s med jämnt flöde. Sägs passa väldigt ljusrostade bönor som annars egentligen är tänkta för pour over. Mer läsning på https://www.home-barista.com/marketplace/decent-espresso-news-t66649-160.html

OBS: om man har det gamla spridarfiltret med metallknopp är det bäst att använda pappersfilter istället - annars kan man böja/buckla till spridarfiltret om det inte är helt i våg. Det nya har knopp i silikon för att minimera risken att skada det.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Tänk på att volymen kommer variera beroende på hur mycket crema du får. Bättre indikation att lära sig armarnas position då (eller väga såklart).

Pappersfilter är till för om man tappat bort spridarfiltret eller vill ha lite bättre och jämnare spridning av vattnet man häller i helt enkelt. Jag har inte använt de som Cafelat säljer men ibland tar jag aeropress-filter under spridarfiltret när jag vill försöka maximera extraktionen. För lite knepig ljusrost.

Tre möjligheter om du vill pressa ut hela mängden vatten i en fylld korg:
  1. Brygg en trippel med hela 25g bönor, så landar du ändå i "normale" espresso dvs. ratio 1:2
  2. Brygg lungo eller "brewspresso" dvs. ganska utspädd med ratio 1:3-4. Kan fungera bra för medium-ljusa bönor.
  3. Brygg allongé - kanadensisk stil populäriserad av Scott Rao. Ratio 1:5-6 och bryggtid på under 30s med jämnt flöde. Sägs passa väldigt ljusrostade bönor som annars egentligen är tänkta för pour over. Mer läsning på https://www.home-barista.com/marketplace/decent-espresso-news-t66649-160.html

OBS: om man har det gamla spridarfiltret med metallknopp är det bäst att använda pappersfilter istället - annars kan man böja/buckla till spridarfiltret om det inte är helt i våg. Det nya har knopp i silikon för att minimera risken att skada det.

Förstår! Absolut, tror säkert att jag kommer lära mig positionen på armarna allt eftersom.

Ska testa dina alternativ vid tillfälle! Jättebra tips!

Testade precis en shot på
https://johanochnystrom.se/brazil-fortaleza

Väldigt väldigt intressant detta. Gott, men lite väl sur tycker jag den blev. Inte så det smakar illa, men.. HELT annorlunda mot mörkrosten jag körde med nyss. Jag kommer bli mindre sugen på "vanligt" kaffe ett tag framöver nu tror jag :)

Måste läsa på mer, testa mer, och variera lite malningsgrad osv..
 

Jonken

Well-known member
Sista biten av länken föll bort, det skulle stå https://www.home-barista.com/marketplace/decent-espresso-news-t66649-160.html#p760073

Surt betyder att du behöver anpassa receptet - prova att mala finare, ha minst 10s pre-infusion (eller upp till 30-40s) och brygga med högre ratio, dvs. pressa igenom mer vatten.

Du kan också höja temperaturen genom att fylla på vatten så att det rinner över t.ex. 5 sekunder (kallat overflow pour). Själv tycker jag att det brukar bli bättre med den något lägre temperatur den vanliga metoden ger men det kommer göra stor skillnad i smak, kanske föredrar du hetare skott.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Sista biten av länken föll bort, det skulle stå https://www.home-barista.com/marketplace/decent-espresso-news-t66649-160.html#p760073

Surt betyder att du behöver anpassa receptet - prova att mala finare, ha minst 10s pre-infusion (eller upp till 30-40s) och brygga med högre ratio, dvs. pressa igenom mer vatten.

Du kan också höja temperaturen genom att fylla på vatten så att det rinner över t.ex. 5 sekunder (kallat overflow pour). Själv tycker jag att det brukar bli bättre med den något lägre temperatur den vanliga metoden ger men det kommer göra stor skillnad i smak, kanske föredrar du hetare skott.

Toppen, ska prova de här sakerna.

Vet inte om jag just kan mala finare, det var bra jäkla fint nu.. Men ska testa med lite mer ratio, och pre-infusion (läste att folk då låter den ligga på typ 2 bar i kanske 15 sek först?), se vad som händer! Alt testa få upp tempen.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Testade igen med min mörkrost nu (Bourbon Jungle) då de andra bönorna började ta slut. Gick upp lite i malningsgrad pga att jag inte orkade mala lika länge, och ville testa. 20g bönor -> 40g espresso.

Det är ju en helt annan smak på mörkrost-espresso förstås, men här är jag inte missnöjd. Vet knappt hur man beskriver espresso dock, måste nog läsa på. Men jag slås av hur "krämig" den är, tjock liksom. Rätt skarp, men inte på ett så dåligt sätt. Bitter/besk såklart, men inte på ett sätt jag inte tror den ska vara.

Nån som vet en bra guide för själva pressandet, och hur man kan variera där? Pre-infusion mm, hur ska man tänka för att variera parametrarna? Tyckte inte jag hittade så bra om det i manualen, där stog det mest om tryck osv (vad jag kunde se).
 

Jonken

Well-known member
Nån som vet en bra guide för själva pressandet, och hur man kan variera där? Pre-infusion mm, hur ska man tänka för att variera parametrarna? Tyckte inte jag hittade så bra om det i manualen, där stog det mest om tryck osv (vad jag kunde se).

Ja Paul Pratt beskriver nog sin egen, klassiska stil i manualen: tryck ner lite lätt till det börjar droppa sakta, bibehåll det lätta trycket några sekunder (säg 5) och tryck sen med ~6 bars tryck och låt det sjunka sakta mot slutet av skottet precis som en "spring lever". Han skriver minst 15s men tänker nog att man ska vara helt klar inom 30 ungefär. Det är en enkel och bra grund som passar traditionella espressobönor.

Tycker att du ska testa dig fram med allt från 0-30s pre-infusion (0-3 bar) och tid för själva extraktionen på 15-60s. Bryggratio kan vara allt från 1:1 till 1:6. Det finns inga fasta regler, men desto ljusare bönor desto finare malning/hetare temperatur/längre tid underlättar att få ut det man vill från kaffet. Mörkrost är lättlösligt så kort tid och grov malning fungerar bättre även till bryggratio under 1:2. Men brygger du ristretto 1:1 kan du passa på att mala lite fint ändå och låta tiden dra iväg lite.

Besök lite olika caféer om du inte är bekant med hur espresso brukar smaka. Ingen garanti att de serverar bättre än det du brygger hemma visserligen.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Ja Paul Pratt beskriver nog sin egen, klassiska stil i manualen: tryck ner lite lätt till det börjar droppa sakta, bibehåll det lätta trycket några sekunder (säg 5) och tryck sen med ~6 bars tryck och låt det sjunka sakta mot slutet av skottet precis som en "spring lever". Han skriver minst 15s men tänker nog att man ska vara helt klar inom 30 ungefär. Det är en enkel och bra grund som passar traditionella espressobönor.

Tycker att du ska testa dig fram med allt från 0-30s pre-infusion (0-3 bar) och tid för själva extraktionen på 15-60s. Bryggratio kan vara allt från 1:1 till 1:6. Det finns inga fasta regler, men desto ljusare bönor desto finare malning/hetare temperatur/längre tid underlättar att få ut det man vill från kaffet. Mörkrost är lättlösligt så kort tid och grov malning fungerar bättre även till bryggratio under 1:2. Men brygger du ristretto 1:1 kan du passa på att mala lite fint ändå och låta tiden dra iväg lite.

Besök lite olika caféer om du inte är bekant med hur espresso brukar smaka. Ingen garanti att de serverar bättre än det du brygger hemma visserligen.

Kollade lite mer på hans videos på youtube nu också. Nu förstår jag precis hur han tänker det tillsammans med din beskrivning!

Bra idé, ska testa variera. Definitivt behöver de ljusare bönorna nått annat. Gillade resultatet av mörkrosten nu trots allt.

Lite dåligt med möjlighet för mig att besöka caféer just nu. Har förstås druckit espresso på cafe ett mängd gånger, men svårt att ha smakerna kvar i huvudet tycker jag när det inte ligger i vardagen.. men får jag chansen ska jag definitivt göra det.
 

awol

Well-known member
Tack för många bra tips här, nu har jag också en Robot på ingång.. :)
Tänkte höra om nån har förslag på en våg med timer som passar till maskinen? Den från Joefrex som länkats till tidigare i tråden har jag inte hittat i lager inom EU.
 

awol

Well-known member
Tack @Jonken, får ha lite is i magen då och testa hur det går med min Hario-våg på snedden.

Att det ens finns en kaffevåg för 3000 spänn är ju rätt härligt på nåt sätt, men *något* över budget för min del. :D
 

Jonken

Well-known member
Upptäckte att Baristashopen säljer lite reservdelar nu https://www.baristashopen.se/kaffe/reservdelar/cafelat/robot/ - begränsat lager men hoppas att det kommer påfyllning.

Jag köpte "händerna" som jag har varit nyfiken på ett tag. Trevlig liten uppgradering, man kan hålla längre ut så det är lite lättare att komma upp i högt tryck - samtidigt som det är skönare med lite mer att hålla i. Var värt pengarna för mig.
 

FKA

Member
Har inte kört espresso hemma sedan länge (kör mokapotta, fransk press och bryggare) men får lust till det några gånger per år. Nu är jag nästan helt klar över att jag ska skaffa en ändå och inte helt originellt har jag funderat på om jag vill ha en Gaggia Classic eller en Rancilio Silvia.

Sen såg jag den här.

Lockas väldigt mycket av frånvaron av kladd, elektricitet och struliga konstruktioner med inslag av dåliga delar, plus att den då verkar kunna vara ett verktyg att göra bra espresso med (att jag får jobba med mina skills är en annan sak, men det är mest kul). Just nu känns den som det hetaste alternativet.

Jag har två frågor:

1. Använder en Graef CM802 som jag tycker om, men folk som kan mer än vad jag kan kanske tycker den är mindre bra? Är den ok till roboten? Är roboten kräsnare när det gäller kvarn än t ex Gaggian och Silvia?

2. Har ni som haft den ett tag haft problem med delar som gått sönder eller så? Håller den fint över tid?
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
1. Tvärtom enklare med roboten. Den vill visserligen ha lite finare malning så det kan bli lite klumpar från kvarnen som du med fördel kan vispa sönder med lite nålar. Inte den bästa kvarnen men precis tillräckligt bra för att fungera.

2. Jag har bara original-delar på min. Börjar kanske bli dags att byta packningen men vill man så kan man klara sig i åratal. Tuben som går till tryckmätaren kan slitas ut så småningom men min har det inte varit några problem med. Det nya spridarfiltret har en knopp i silikon som kan lossna, men det går att använda papperfilter från Cafelat eller Aeropress istället (som jag oftast gör för renlighetens skull, går att skölja av och återanvända många gånger).

Fortfarande väldigt nöjd :)
 

FKA

Member
1. Tvärtom enklare med roboten. Den vill visserligen ha lite finare malning så det kan bli lite klumpar från kvarnen som du med fördel kan vispa sönder med lite nålar. Inte den bästa kvarnen men precis tillräckligt bra för att fungera.

2. Jag har bara original-delar på min. Börjar kanske bli dags att byta packningen men vill man så kan man klara sig i åratal. Tuben som går till tryckmätaren kan slitas ut så småningom men min har det inte varit några problem med. Det nya spridarfiltret har en knopp i silikon som kan lossna, men det går att använda papperfilter från Cafelat eller Aeropress istället (som jag oftast gör för renlighetens skull, går att skölja av och återanvända många gånger).

Fortfarande väldigt nöjd :)

Tack för input!

Beställd! Det blev en röd. :)
 

FKA

Member
Nu har jag haft den ett par dagar och jag får lite blandat resultat. Helt övertygad om att när jag slipat på tekniken lite så kommer det att bli konsekvent skitbra istället för sporadiskt. :D

Jäkla rolig apparat. Jag gillar.

CA4D03A6-3ADB-4C2D-95BE-3FAC07119683.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp