Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 17 till 24 av 34

Ämne: Cafelat Robot

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Hoffman gör fel, det är tänkt att man ska fylla till 5mm från kanten. Då får du mycket bättre feedback och varmare temperatur. Manualen täcker det här och mer, den är trots det inte onödigt lång. Du pressar tills du har tillräckligt med vätska i koppen och avbryter genom att lyfta armarna.

Mina egna åsikter är att det är vettigt att strunta i att trycka ut överflödigt vatten sen, låt det droppa ut av sig självt i en behållare (testa att dricka det också, kan smaka som aeropress) eller ta ur korgen med vattnet kvar om du har bråttom.

16-20g är lagom standardmängd bönor tycker jag. Använder du mycket kan du mala lite grövre och kanske spara lite tid. Struntar du i pre-infusion kommer du också undan med grövre malning. 6 bar räcker mer än väl, finns ingen anledning att pressa hårdare. Sen får du låta smaken avgöra hur du justerar vidare.
    Ok! Ska testa igen sen efter jag jobbat färdigt. Bra tips!

Vilken bra manual. Läst den nu! Ska rapportera när jag hämtat min bättre våg och gjort ett lite noggrannare test...

Måste bara säga att det känns som gedigna prylar! Och sjukt snygg är den. Imponerad av "enkelheten", rätt skönt för mig som är ny i espressovärlden att inte ha 100 saker att hålla koll på, även om jag förstår att det finns mycket att optimera i min process.

Citat Ursprungligen postat av Eightfiftysix Visa inlägg
    Bra att veta. Ska googla runt ikväll om det blir den vågen eller om det finns nån annan...

Annars såg jag att det finns en billigare sån här:
    https://www.cremashop.se/sv/products...fee-scale/1736

Som lär funka för espresson om jag ändå fixar en annan för övrig kaffebryggning.? Ingen timer förvisso, men är det lika viktigt här? Kan förstås alltid ha en timer på sidan av, i telefonen eller vadsomhelst.

Fick precis meddelande om paket från baristashopen, oj detta gick fort..
    Jag hade en sån Joe frex våg till min Robot. Jag tyckte väl att vågen funkade helt okej. Saknade väl timern men jag slutade klocka efter ett tag. Jag brukade göra en pre infusion till 5g och den försöka hålla lagomt tryck till vikten var uppnådd. Innan jag hade den vågen gjorde jag som James Hoffman och vägde upp 55-60g vatten innan jag stoppade dit portafiltret. Jag tyckte inte om känsla när man bryggde så, och inte heller resultat. Tyckte det va svårt att få ett jämn och fint tryck och en stabil extraktion. När jag fick vågen så blev espresso ännu bättre. Jag hade mitt livs bästa espresso med den setupen.

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Hoffman gör fel, det är tänkt att man ska fylla till 5mm från kanten. Då får du mycket bättre feedback och varmare temperatur. Manualen täcker det här och mer, den är trots det inte onödigt lång. Du pressar tills du har tillräckligt med vätska i koppen och avbryter genom att lyfta armarna.

Mina egna åsikter är att det är vettigt att strunta i att trycka ut överflödigt vatten sen, låt det droppa ut av sig självt i en behållare (testa att dricka det också, kan smaka som aeropress) eller ta ur korgen med vattnet kvar om du har bråttom.

16-20g är lagom standardmängd bönor tycker jag. Använder du mycket kan du mala lite grövre och kanske spara lite tid. Struntar du i pre-infusion kommer du också undan med grövre malning. 6 bar räcker mer än väl, finns ingen anledning att pressa hårdare. Sen får du låta smaken avgöra hur du justerar vidare.
    Jag kom till samma slutsats. Dom enda gångerna jag för vägde vattnet va när använde spoutsen för att göra två enkla. Men jag började även där överge för vägningen av vattnet och började höfta när jag skulle sluta med extraktionen.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Precis, fyller man inte upp med vatten ordentligt så pressar man istället luft som en fjäder - usel känsla och kontroll. Risken är att det blir sur/svag espresso också eftersom vattnet svalnar mer i mindre mängd.

Jag förpassade botten/spoutsen till byrålådan efter några test. Ser man till att vispa runt med något* innan man tampar slipper man att det spritsar vatten/kaffe åt alla möjliga håll. Har en pytteliten kanna som jag häller från om jag vill dela upp till två enkla istället man vill ju ändå blanda espresson ordentligt och det är mest en fördel om det svalnar lite så att man känner smaken bättre. Crema är också väldigt överskattat.

Och visst kan man höfta ganska bra bara genom att lära sig hur långt man brukar trycka ner armarna. Brukade ligga ±10% från målvikten när jag gjorde så och kontrollvägde i efterhand. Började väga direkt först nu för någon vecka sedan.

*(kan vara så enkelt som ett gem eller nål - själv använder jag 5st 0,3mm 3dskrivar-/akupunkturnålar som jag har tryckt igenom en kork.. lite synd att Cafelat inte gjort ett eget verktyg och skickat med, skulle se lite proffsigare ut )
    Senast redigerat av Jonken den 2020-12-11 klockan 20:45.

Jag vispade med en provsticka. Men med nichen tyckte jag att det va snudd på onödigt. Tyckte man fick en fin bädd när man skakade den innan man lyfte av doseringskoppen. Det enda jag ångrar lite med roboten var att jag aldrig hade en tryckmätare. Fast samtidigt tror jag att det var bra att jag inte hade en tryckmätare för jag stirrade inte blint på att hålla ett visst tryck utan körde mer på känsla och smak. Jag tror att jag annars hade försökt jaga nått optimalt tryck och kanske fått sämre espresso för att jag försökte hålla högre tryck än vad jag gjorde.

Testat några vändor till, inser att jag ska lära mig "strecket" i en kopp där min önskade vikt är, det vore nog lättast. Gillar känslan allround änsålänge! Känns som man kommer få till klämmen riktigt bra snart nog, man känner ju allt man gör liksom.

Nån poäng med pappersfilterna? Nån som använder dem?

Håller helt med om att man får mycket bättre känsla när man fyller upp koppen. Men har faktiskt funderat på hur det vore att helt enkelt dosera bönorna så det passar den mängden och trycka ut allt? Det är ju inte mer än typ 90g vatten max, kanske?

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Tänk på att volymen kommer variera beroende på hur mycket crema du får. Bättre indikation att lära sig armarnas position då (eller väga såklart).

Pappersfilter är till för om man tappat bort spridarfiltret eller vill ha lite bättre och jämnare spridning av vattnet man häller i helt enkelt. Jag har inte använt de som Cafelat säljer men ibland tar jag aeropress-filter under spridarfiltret när jag vill försöka maximera extraktionen. För lite knepig ljusrost.

Tre möjligheter om du vill pressa ut hela mängden vatten i en fylld korg:
    1. Brygg en trippel med hela 25g bönor, så landar du ändå i "normale" espresso dvs. ratio 1:2
    2. Brygg lungo eller "brewspresso" dvs. ganska utspädd med ratio 1:3-4. Kan fungera bra för medium-ljusa bönor.
    3. Brygg allongé - kanadensisk stil populäriserad av Scott Rao. Ratio 1:5-6 och bryggtid på under 30s med jämnt flöde. Sägs passa väldigt ljusrostade bönor som annars egentligen är tänkta för pour over. Mer läsning på https://www.home-barista.com/marketp...66649-160.html

OBS: om man har det gamla spridarfiltret med metallknopp är det bäst att använda pappersfilter istället - annars kan man böja/buckla till spridarfiltret om det inte är helt i våg. Det nya har knopp i silikon för att minimera risken att skada det.

Liknande ämnen

1. Cafelat robot och Niche Zero grinder
    Av drdoo i forum Köp och sälj
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-12-04, 06:13
  2. Cafelat Robot i Sverige
    Av Jonken i forum Shopping & konsument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-11-21, 14:11
  3. Köpråd - Rancilio Silvia eller Cafelat Robot
    Av Tobbe i forum Espressomaskiner
    Svar: 22