Val av espressomaskin

Hej!

Jag har idag en Rancilio Silvia och funderar på att byta upp mig.

Jag behöver hjälp att välja vilken av dessa maskiner som fungerar bra eller mindre bra.

ROCKET ESPRESSO - GIOTTO CRONOMETRO R

Lelit Bianca DBL 2020 - Paddel
 

Jonken

Well-known member
Lelit Bianca har dubbla kokare och flödesreglering som standard. Mer för pengarna.

Vill du gärna ha Rocket är R58 närmare. Tror inte att den har samma smarta funktion som Bianca för att värma upp maskinen snabbt.
 
Senast ändrad:
Vad blir bättre med den än den som jag har idag som är en Rancilio Silvia som är PID-modifierad? Det enda jag vet säkert är att Lelit Elizabeth har dubbelkokare.
 
Vad blir bättre med den än den som jag har idag som är en Rancilio Silvia som är PID-modifierad? Det enda jag vet säkert är att Lelit Elizabeth har dubbelkokare.
Vad tror ni om modellen Lelit MaraX ?
 
Senast ändrad:

Elfs

Member
Det är de och att den har pre infusion. Den har också tidsinställning på två knappar så man kan börja skumma mjölk medan espresson går klart. Den har en hel del inställningsmöjligheter. Elizabeth är väl ganska lik silvia pro.
 
Senast ändrad:
Det blev en Lelit MaraX till sist som jag här om dagen fick hemlevererad. Jag håller på att lära mig den och hittills är jag nöjd med den . Enda nackdelen är att den tar lite väl mycket plats i djupled men det får gilla med tanke på det övriga positiva.
 

Kamamagu

Member
Hejsan, ni som köpt Lelit nyligen!
Jag har haft en Rancilio Silvia i många år, är jättenöjd, men ska byta upp mig och funderar på en Elizabeth.
Grejen är att jag gärna skulle vilja ha fötter på maskinen, det kan verka som en detalj men jag är trött på slabbet under Silvia vilket gjort det svårt att hålla rent och torrt. Vad är eran erfarenhet hittills i det fallet? Hur ser den ut undertill, är det möjligt att skruva på fötter?
Egentligen drömmer jag om en ECM Synchronica eller kanske Profitec 600 ... men måste vara realist med ekonomin:)
 

Kamamagu

Member
Nja, det blir nog inte mer blött under maskinen än runtomkring. Men den står bredvid diskbänken, i ett hörn med lite svårt att komma åt, och det blir lite slabb både från disken, när jag tömmer spillbrickan och annat. Jag har provat med olika sådana där självhäftande gummifötter men de har lossnat så maskinen står ojämnt. Då blir det ännu bökigare. Jag tycker helt enkelt det är opraktiskt att den står direkt mot bänkskivan. Har för övrigt tänkt ut ett bättre ställe och ha den framöver.
 

Jonken

Well-known member
Det förklarar saken :)

Känner igen problemet, man vill ha kaffehörnan nära slask för disk, påfyllnad osv. men helst undvika slabb eller ännu värre oljestänk :ph34r: det var skönt med att övergå till en portabel maskin så att man kan hålla på lite var stans.
 

Azze80

Member
Hejsan, ni som köpt Lelit nyligen!
Jag har haft en Rancilio Silvia i många år, är jättenöjd, men ska byta upp mig och funderar på en Elizabeth.
Grejen är att jag gärna skulle vilja ha fötter på maskinen, det kan verka som en detalj men jag är trött på slabbet under Silvia vilket gjort det svårt att hålla rent och torrt. Vad är eran erfarenhet hittills i det fallet? Hur ser den ut undertill, är det möjligt att skruva på fötter?
Egentligen drömmer jag om en ECM Synchronica eller kanske Profitec 600 ... men måste vara realist med ekonomin:)

Hej!
Detta är mitt första inlägg i detta forum (nyregistrerad).
Om du kollar på Lelit Mara x alternativt Elizabeth som jag har grubblat över i över 3 veckor och jämfört så är de fantastiska maskiner. Jag har i princip diskuterat med samtliga som har visat dem på youtube och diskuterat dessa i andra forum. Du kommer inte bli besviken oavsett vilken av dessa du skulle köpa. Elizabeth är oerhört intelligent och kan jämföra sig med dyrare maskiner då de programmerat den väldigt smart.

Jonken har klistrat in en länk till Dave Corby som är en nyckelperson i att marknadsföra deras maskiner på en hobbynivå" . Dvs, han väljer själv maskiner som inte är alltför kända (märket) och känner att de har potential att växa. Det gör att han har en dialog med tillverkaren om vad han anser borde justeras för att den ska bli fulländad. Han har haft Elizabeth och Mara som han har jobbat med i flera månader. Om ni skulle se någon video på youtube, skratta inte alltför mycket åt kommentarer, tror jag ligger med lite överallt lol.

Jag har en ångest över att jag älskar designen av Mara men finner funktionaliteten och formatet på Elizabeth mycket bättre.
Sedan ställer jag mig frågan hur mycket mer det gör i smak för enbart en espresso att kunna ställa exakt pre infusion längd med antingen ånga eller blooming (eller kombination) i jämförelse med e61 "standard pre infusion som är en statisk tidsinställd längd för lägre tryck som sedan ökar upp till ca 10 bar. Hur mycket mer kaffesmak och hur många nyanser skulle man förlora med en E61 isf ? :)

Det som är med att kunna ställa en exakt temperatur i Elizabeth är också fantastiskt. Något jag skulle vilja ha i Mara MEN, jag tror i verkliga livet så gör man sällan det. Det är ju om du vill kunna experimentera för att ställa dig på en nivå för en specifik kaffesort/böna.

För er som redan äger Lelit, ta gärna kontakt med mig då jag har väntat så länge på att klicka "köp".
Jag känner så här, om jag väljer Elizabeth så köper jag den från tyskland med garanti, 3000kr billigare. Om jag väljer Mara, så köper jag den på kaffecompagniet, 1400kr skillnad. Jag har pratat med den tyska butiken.
 

Azze80

Member
Det blev en Lelit MaraX till sist som jag här om dagen fick hemlevererad. Jag håller på att lära mig den och hittills är jag nöjd med den . Enda nackdelen är att den tar lite väl mycket plats i djupled men det får gilla med tanke på det övriga positiva.

Åh vad roligt att höra!
Vad fick dig att välja den istället för exempelvis Elizabeth?
Om du läser mitt sista inlägg här i forumet förstår du varför jag ställer frågan , jag har beslutsångest helt enkelt.
Det är så många parametrar. Formatet. Tidsinställda shots eller en leaver e61. Ställbara variabler mot enkelhet i stabil shot utan en massa lull lull.
Hur är du som kaffedrickare? Är du mer espresso eller mest mjölkbaserade drinkar? Lite nyfiken på hur du resonerade inför köpet?
 

Azze80

Member
Om du kan släppa e61 kan du göra mig sälskap i lelit Elizabeth klubben :wub:

Roligt att höra att du har en Elizabeth :) . Jag är väldigt nyfiken...
Vad fick dig att välja den istället för exempelvis Mara X?
Om du läser mitt sista inlägg här i forumet förstår du varför jag ställer frågan , jag har beslutsångest helt enkelt.
Det är så många parametrar. Formatet. Tidsinställda shots eller en leaver e61. Ställbara variabler mot enkelhet i stabil shot utan en massa lull lull.
Hur är du som kaffedrickare? Är du mer espresso eller mest mjölkbaserade drinkar? Lite nyfiken på hur du resonerade inför köpet?
 

Jonken

Well-known member
Ställbar pre-infusion kan göra stor skillnad för ljusrost, men det går att installera ett vred för det på Mara X om man vill (med skillnaden att man får justera analogt)

Du har ju möjlighet att ställa in måltemperatur i Mara X också, bara med lite större steg mellan.

Tror att valet borde handla främst om man vill skumma mycket, då är Elizabeth ett smidigare val.
 
Topp