Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 11

Kaffekvarn i 2000-kronorsklassen?

Hej,

Jätteglad att jag hittat det här forumet, och har hängt här ett litet tag och läst, men nu har jag till slut reggat mig och har en fråga.

Jag dricker oftast aeropress, V60 eller moka och har länge haft en Wilfa WSCG2, som räckt bra för mig. Tyvärr skar den ihop för ett tag sedan, och jag har kört färdigmalet sen dess.

Men nu tänkte jag ta tag i det igen och skulle gärna ha en kaffekvarn som ger mig möjlighet att även mala espresso (vilket jag förstått att WSCG2 inte håller för). Jag har ingen espressomaskin än, men nu när jag jobbar hemifrån har jag börjat fundera på en instegsmodell (typ en Gaggia Classic) och vill inte behöva byta kvarn igen då.

Nu på Black Friday är det rea på Sage Appliances Dose Control Pro BCG600, och jag funderar på om den är ett OK val?

Vad finns det annars för kvarnar i typ 2000-kronorsklassen? 2000 är ingen hård gräns, men typ där jag tänkte mig. Men jag är öppen för att ändra mig.

/Andreas

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Säkert okej, marginell uppgradering över wilfan för brygg men med inställning som fungerar till espresso. https://www.amazon.se/Graef-CM702EU-...dp/B00EO26GGC/ är i stort sett samma kvarn utan timer - två för samma pris som en, så slipper du det relativt stora bekymret att växla mellan grov- och finmalet.

Ett annat bra alternativ är en handkvarn som https://www.kinugrinders.com/index.p...&Id_Product=24 - ger mycket bättre resultat och har inte samma problem med gammalt kaffe som är kvar när man ändrar inställning.

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Välkommen till forumet!!
    Har varit med om att wilfa kvarnarna lägger av, var till en som ville jag skulle titta på kvarnen och jag upptäckte att säkringen löst ut.. kolla det..sedan kan du aldrig ha för många kvarnar (6 st just nu) så än en gång välkommen ner i kaffeträsket...

Wilfa uniform finns väl på rea på Elgiganten fortfarande? 2000 prick

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Reg.datum
    apr 2017
    För stora steg på Uniform för att vara vettig till espresso i min erfarenhet, även om de andra kvarnarna inte är milsvida bättre på det området heller - med undantag för Kinu som är steglös.

(möjligt att jag mest är bitter för att min Uniform gick sönder )

Åh missade det, läste bara v60 och aeropress. Den ska ju fungera till espresso men inte vara så rolig att använda till det.

Isåfall hade jag tittat på blocket.

Lite offtopic men var du nöjd med din uniform annars Jonken? Är lite sugen på att byta ut min gamla wilfa bryggkvarn till en sån.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av trisse Visa inlägg
    Lite offtopic men var du nöjd med din uniform annars Jonken? Är lite sugen på att byta ut min gamla wilfa bryggkvarn till en sån.
    Jag ville tycka om den. Relativt tyst, fungerar bra att enkeldosera och automatisk avstängning. Absolut ett steg upp från den gamla wilfan, men tyckte ändå att malkvalitet lämnade lite att önska. Sen är den kanske billig i jämförelse med annat men dyr för något som känns som slit och släng.

Liknande ämnen

1. Säljes Euro 2000 Jr
    Av madonemannen i forum Köp och sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-15, 19:55
  2. Gimas V 2000
    Av Spexx i forum Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 18:40
  3. Latte art ano 2000 tal
    Av Tony i forum Hantverket
    Svar: 1