Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 17 till 24 av 25
    Junior Member
    Reg.datum
    nov 2020
    Jag gjorde ett två test idag. Ett när maskinen varit avstängd i 3.5 timmar. Inte helt kall. 8 min och 15 sek. Ett test när maskinen vari avstängd i 6 timmar. 8 min och 50 sek. Då är den riktigt het även i bryggarhuvudet.

Jag får revidera min uppskattning som jag gjorde innan. Trodde inte att den var så snabb. Kanske att den inte är helt kall på 6 timmar men jag gissar att den aldrig tar längre tid än 10 min.

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2020
    Gjorde ett till test nu på morgonen. 8 min och 55 sek. Den når 93 grader i bryggaren på 4 min. Skulle jag tvinga igenom några blanka shots så skulle man säkert kapa någon minut. Dubbelkokare med små pannor ger en klar fördel vid uppstart. Thermoblock är snabbare men de brukar bara sitta på billigare maskiner.

Nu är såklart uppstartstid inte allt. Men för mig är det en bekvämlighetsfaktor som väger ganska tugnt.

Bianca är såklart bättre på allt annat än Elizabeth. Det är lite av en dröm maskin men ligger också över 20 000 kr i pris.

Mara x. Ser ju ut att bli klar norr om 20 min. Någon med Mara x får säga hur långt det tar. : )

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Elfs Visa inlägg
    Nu är såklart uppstartstid inte allt. Men för mig är det en bekvämlighetsfaktor som väger ganska tugnt.
    Ja det är ju trevligt att inte behöva vänta eller låta en maskin stå på i onödan. En del löser det med att aldrig stänga av sin stora E61. Jobbigt om det skulle uppstå en läcka när man inte är närvarande. När jag hade en Rancilio Silvia var det inte ovanligt att jag slog på maskinen för att kunna göra espresso utan väntan om andan fall in, bara för att stänga av den oanvänd några timmar senare

Nu är jag bortskämd med en manuell maskin som inte har någon uppvärmningstid alls. Men för ånga måste jag vänta 4 minuter på min Gaggia Achille, inte allt för långt ifrån dina 8-9 minuter och mycket lägre kommer man inte om det är cappuccino eller latte som hägrar, så det måste anses som riktigt bra.
    Senast redigerat av Jonken den 4 veckor sedan klockan 23:19. Anledning: hade för mig att det var 6 minuter men tog tid och det var bara 4..

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2020
    Oki hur fungerar det med manuella? Har de thermoblock eller kokare?

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Har inte hört talas om någon manuell (som betyder att man inte har någon pump som står för trycket) maskin med termoblock. Den jag använder har ingen inbyggd kokare utan man tar vad man har hemma https://youtu.be/qxO7rK3Om5E?t=132

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2020
    Ahh Oki.

Junior Member
    Reg.datum
    mar 2021
    Citat Ursprungligen postat av Elfs Visa inlägg
    Nu är ju Bianca en dubbelkokare till skillnad från Mara X. Hittade detta på nätet

"Mara X comes equipped with a sophisticated power saving system that reduces the pressure in the steam boiler when not in use. This means saving a lot of power and eliminating unnecessary waste. The warm-up time once the machine is turned on is a maximum of 24 minutes."

Men det är kanske bara för ånga och bryggtemp kan vara snabbare.

Men Elizabeth är snabbare på att få upp temp, den ska bara värma upp 0,3 Liter för brygg och 0,6 för ånga. Mara X ska värma upp 1,8 Liter.

Jag ska ta tid mer exakt på min Elizabeth när jag får tillfälle.

MVH
    Fredrik
    Hej!
    Har inte hunnit svara på ett tag. Tack för dina/era synpunkter och tips.

Kortfattat har jag nu jämfört ALLA tänkbara skillnader gällande kvalitet i kaffemaskin mellan maskinerna trots flera funktioner som Elizabeth har. Det är minimal skillnader.
    Det jag tycker ör synd är att jag inte har fått se Elizabeth live dessvärre. Mara tilltalar mig mer designmässigt men hade jag sett Elizabeth live kanske jag eventuellt hade ändra mig.
    Har haft magont inför detta beslut men jag skrev kortfattat ner saker jag gillar med E som inte Mara har... har skrivit det på engelska i forum och orkar inte översätta

Det lutar faktiskt mot Mara men hade gärna velat se den andra live men Kaffecompagniet ville inte ens packa upp en ur kartongen för att visa om jag inte var säker på att köpa den

Jag klistrar in mina tankar här:
    ” ...
    To tell you the truth I have during 3-4 weeks tried to make a decision...
    I did not have all the knowledge in the beginning between hx and db machines. Since I started this journey of comparing them I liked the Mara the most design-wise and also build quality. In the beginning I was afraid that it could not handle a couple of back to back milk based drinks but it really can. Really, if Mara had all the features of Elizabeth it wouldn't be so hard to pick

So what features do I like from E?

Now in the end it is a matter of size (footprint) and the adjustability of settings of the pre infusion, how much this is worth in taste between them for pure espresso was interesting.
    So I’ve asked questions from experienced users and they say that it is not that big and plus... when adding the flow control to the Mara, that sort of compensates it not being able to have longer pre infusion like Elizabeth.

1. I really like the smaller footprint of Elizabeth (clearly subjective and something I could live with and change my mind)
    2. I like it having a built in count down for the shots - for me as a beginner - I think my workflow will be easier if I have it easy and automatically in front of me (I had a Gaggia classic before)
    3. Faster startup times - but I guess this is solved by a smart plug?
    4. Pre infusion settings - if this really would make better tasting espressos ?
    5. If I want to have a cup of coffee spontaneous would I be able to go to the machine and pul a shot if I've left the machine on for like 15 - 20 min after my last cup of coffee? I don't know the " modes " it has after a while or if it is always ready? With the dual boiler it is easy, I would know when it is up to temp. (lack of knowledge from my side).

Being able to set exact temperature is nice, but even experienced baristas I know (friends) don’t adjust the temperature that often ... so real life scenario would set it at “ a standard “ . Fuss free 58 mm group head that don't need lubing the cam Although I can live with this...

I reciently bought the Eureka specialita grinder for the future machine. It is missing its partner really bad now

...”

Detta var ett litet utdrag av vad jag skrivit i andra forum.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2020
    Hej. Om du tycker mara x är snyggare och att det väger tugnt ska du nog välja den. När den väl kommit upp i temp kommer den hålla värmen i timmar även fast den gått ner i energisparläge. Den kommer att gå upp i temp snabbare när den redan är varm.

Liknande ämnen

1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-02-20, 18:14
  2. Lelit Bianca
    Av Agathorn i forum Espressomaskiner
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2019-11-12, 08:53
  3. Lelit pl91t
    Av tigerstrom i forum Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-12-30, 11:39
  4. Lelit Espressomaskiner