Lelit Elizabeth PL92T V3

Elfs

Member
Har köpt:
• Lelit Elizabeth PL92T V3 https://www.kaffecompagniet.se/103375
• Eureka Mignon Specialitá
• Scarlet espresso - Distributör Grande DUO
• Yolocococa sumplåda rostfritt stål

Lite bakgrund:

Är nybörjare på espresso och detta är min början i espresso-djungeln. Har tittat på espressomaskiner av och till i 2 år. Dricker oftast Cappuccino eller Americano. Tanken är att vi som har någon version Lelit Elizabeth kan dela med sig av kunskap och erfarenheter här. Eller om någon är i färd med att införskaffa maskinen och har frågor kan vända sig hit till denna tråd. Eftersom jag är helt novis så ser jag ingen poäng med att recensera i nuläget. Med det sagt så är jag mer än nöjd så här länge.

Andra maskiner som jag tittat på:

• Breville/Sage Appliances the Dual Boiler
• Breville/Sage Duo temp (det billiga alternativet)
• Profitec Espresso Pro 300

Kaffebönor jag provat:
• Koppars Mellanrost – ekologiska espressobönor https://kafferosterietkoppar.se/kop/espressobonor/koppars-mellanrost-ekologiska-espressobonor/
• Koppars Mörkrost – ekologiska espressobönor
• Lavazza färdigmalt (panik när kvarnen inte hade kommit än.)

Jag använder dessa inställningar just nu för dubbel.
3,1 på malverket, och 10 sekunders malning. Ger 19 gram malt kaffe
6 sek pre-infusion och 27 sekunder totalt (maskinen räknar med pre-infusion i totalen) ger 53-55 gram färdig espresso. Lite i överkant på 2,5 gånger vikten mald kaffe (Tycker det blir godare då). 93 grader (standard). Får kanske bli lite mera experimenterande sen, men detta funkar. Vad kör ni för inställningar? Tips?

Nedan lite bilder håll tillgodo
Tydligen vill bilderna lägga sig :(
 

Bilagor

  • 20201117_200908.jpg
    20201117_200908.jpg
    79.5 KB · Visningar: 36
  • 20201117_200921.jpg
    20201117_200921.jpg
    82 KB · Visningar: 46
  • 20201118_164348.jpg
    20201118_164348.jpg
    45.7 KB · Visningar: 33
  • 20201118_164457.jpg
    20201118_164457.jpg
    54.6 KB · Visningar: 30
  • 20201118_164737.jpg
    20201118_164737.jpg
    51.4 KB · Visningar: 26
  • 20201118_164706.jpg
    20201118_164706.jpg
    66.6 KB · Visningar: 29
  • 20201120_152714.jpg
    20201120_152714.jpg
    39.1 KB · Visningar: 27
  • 20201121_104220.jpg
    20201121_104220.jpg
    90.2 KB · Visningar: 23
  • 20201121_195846.jpg
    20201121_195846.jpg
    57.2 KB · Visningar: 30
  • 20201121_200026.jpg
    20201121_200026.jpg
    41.4 KB · Visningar: 30
  • IMG_20201119_181805_893.jpg
    IMG_20201119_181805_893.jpg
    61.2 KB · Visningar: 38
Senast ändrad:

Elfs

Member
Jag känner mig lite ensam här. ;)
Jag kommer få hem en bottenlös filterhållare nu i dagarna. Ska bli intressant att se hur man lyckas med tampingen.

Här kan man se hur man inte ska göra
Breville Oracle ca 4.2 min in. https://youtu.be/dJbDgvEFcOo

Lifestyle lab har mycket bra innehåll men främst på Breville.
 
Senast ändrad:

Elfs

Member
Tackar! Den fungerar utmärkt. Nu är det riktigt roligt med kaffe. Jag ska göra en recension lite längre fram när jag haft den någon månad.
 

Elfs

Member
Nu har jag haft denna combo i ett halvår. Får väl skriva en lite recension. Eftersom det här är min första espressomaskin har jag inget att jämföra med. Med det sagt är jag riktigt nöjd. Tycker jag får till riktigt bra kaffe. Det har blivit mer cappuccino än jag trodde för att det går så snabbt och blir riktigt bra. Jag har nu två filterhållare och jag kan göra kaffe till termosen utan några problem 3-4 dubbel efter varandra plus hett vatten. Aldrig att jag har fått vänta på maskinen, när jag har fördelat och pressat kaffet i filterhållaren så är maskinen klar för nästa. Kvarnen maler också snabbt 10,2 sek för ca 20 gram. Den är lätt att göra ren, rostfritt stål överallt förutom ångvredet. Här kan vi börja med de saker som jag inte är helt nöjd med. Ångvredet kan jag klaga på rent estetiskt men funktionen är det inget fel på. Påfyllnad av vatten är lite bökigt man vill inte ta ut behållaren med filter och returslang. Jag har löst det genom att köpa en billig oljekanna i plast. Har man maskinen under överskåp kan det vara ett problem. Jag har maskinen under överskåp men fritt på ena sidan så jag kommer åt att hälla i vatten. Man kan inte heller se när vattnet håller på att ta slut. Maskinen säger dock till när den får slut på vatten och den avbryter aldrig en espresso mitt i. Pumpen låter en del trots att den säkert är tystare en de flesta vibrationspumpar.

Fördelarna är att man har två knappar för espresso som man kan programmera som man vill. Preinfusiontid och extraktionstid. Man kan ställa in grader på både ånga och vatten. Man har också en trippmätare som visar hur många espresso man har bryggt. En för maskinens liv och en som man kan nollställa själv, en kul grej :D (536 st på ett halvår). Man kan stänga av energisparläget om man inte vill att maskinen ska gå ner i det efter 30 min. Jag har dock en smartplugg inkopplad och med den kan man väcka maskinen när man vill istället. Den är riktigt snabb på att komma upp i temperatur ca 9 min från helt kall. Har man haft igång den under dagen så går det snabbare. Den är också riktigt snabb på att skumma mjölk. Jag har en 50 cl kanna som jag fylller till 2/3. Det tar kanske 15-20 sekunder tills den når 60 grader. Ångan är också torr vilket gör att det blir fint skum. Den är också snabb hett vatten. Den är lätt att göra ren. Det är smidigt att kunna skumma och brygga samtidigt. Den här maskinen var lite i överkant av min ursprungliga budget men jag är glad att jag inte snålade och köpte en barista express eller till samma pris en dual boiler från Sage. Känslan av att behöva uppgradera finns inte för mig och jag hoppas att denna ska hålla många år framöver.
 
Senast ändrad:

Azze80

Member
Hej!
Är nyregistrerad på forumet från och med idag och det glädjer mig att någon annan delar mitt intresse i maskiner :)
Jag är väldigt nyfiken...
Vad fick dig att välja den istället för exempelvis Mara X (om det ens var ett alternativ)?
Hur är du som kaffedrickare? Är du mer espresso eller mest mjölkbaserade drinkar? Lite nyfiken på hur du resonerade inför köpet?
Det är så många parametrar. Formatet. Tidsinställda shots eller en leaver e61. Ställbara variabler mot enkelhet i stabil shot utan en massa lull lull.

Jag har nu grubblat över i över 3 veckor och jämfört Lelit Mara x och Elizabeth.
Jag älskar designen av Mara men finner funktionaliteten och formatet på Elizabeth mycket bättre.
Sedan ställer jag mig frågan hur mycket mer det gör i smak för enbart en espresso att kunna ställa exakt pre infusion längd med antingen ånga eller blooming (eller kombination) i jämförelse med e61 "standard pre infusion som är en statisk tidsinställd längd för lägre tryck som sedan ökar upp till ca 10 bar. Hur mycket mer kaffesmak och hur många nyanser skulle man förlora med en E61 isf ?

Det som är med att kunna ställa en exakt temperatur i Elizabeth är också fantastiskt. Något jag skulle vilja ha i Mara MEN, jag tror i verkliga livet så gör man sällan det. Det är ju om du vill kunna experimentera för att ställa dig på en nivå för en specifik kaffesort/böna.

Jag har också gjort samma resa gällande Länkar du nämner, Dave Corby som är en nyckelperson i att marknadsföra deras maskiner på en hobbynivå" . Dvs, han väljer själv maskiner som inte är alltför kända (märket) och känner att de har potential att växa. Det gör att han har en dialog med tillverkaren om vad han anser borde justeras för att den ska bli fulländad. Han har haft Elizabeth och Mara som han har jobbat med i flera månader. Om ni skulle se någon video på youtube, skratta inte alltför mycket åt kommentarer, tror jag ligger med lite överallt lol.

Min bakgrund:
Jag har tidigare haft nespressomaskiner som jag sålt (ursäkta om jag svär :) ).
Sista 2 åren har jag ägt en gaggia classic ver 1 som jag gillat men behöver en uppgradering. Jag dricker ibland espresso och ibland flat whites och cortados. Ibland gör jag en latte till frugan.

Jag har köpt en identisk kvarn som du har som nu står och väntar på nästa maskin. En estetisk sak jag märkt är att topplocket har en glipa i bakkanten, inte närmast "justeringsratten" men mer från mitten mot bak. Den är gjort av plast märker jag så kanske man får räkna med sådant?

Jag är i sluttampen över att handla någon av dessa.
Jag känner så här, om jag väljer Elizabeth så köper jag den från tyskland med garanti, 3000kr billigare. Om jag väljer Mara, så köper jag den på kaffecompagniet, 1400kr skillnad. Jag har pratat med den tyska butiken.

Uppskattar en hjälpande hand oavsett kommentar och tips : )
Tack!
 

Elfs

Member
Hej! Vad roligt att någon hittat hit. Jag ska svara på det jag kan imorgon när jag är lite piggare. Kan svara på vad vi dricker iaf. Jag och tjejen dricker mest cappuccino och ibland americano. nästan aldrig ren espresso.
 

Elfs

Member
Hej Azze!

Vid val av maskin så kom jag in på dubbelkokare ganska snabbt för att jag läste att de var väldigt temperaturstabila. Sedan letade jag efter de lite billigare dubbelkokare. Kollade först mycket på Sage Dual Boiler och Profitec Pro 300. DB hittade jag en del rapporter om kvalitetsproblem och Profitec Pro 300 har inte så många finesser. Då snubblade jag över Lelit och Elizabeth som verkade ha allt jag sökte efter. För mig var enkelheten att brygga en stor faktor inför köp. Sedan att man kan nörda ner sig i detaljer om man vill utan att bli begränsad av maskinen. Enkelheten enligt nedan lista väger tungt för mig.

  • Mala kaffe
  • Tampa/fördela med förinställt djup
  • Vrid fast filter och tryck på 2 knappen
  • Börja skumma mjölk medans kaffe bryggs
  • Eller börja förbereda den andra filterhållaren

Jag brygger 99 % av kaffet hemma men tjejen har inga problem att göra en kaffe heller.

Jag tror man ska bestämma sig H/X-kokare eller en dubbelkokare. Sedan kolla på alla märken av den typen av bryggare. Vem har bästa funktioner/utseende/byggkvalitet. Mara X ser ut att vara en riktigt fin maskin det med. Gissar att det är en rotationspump som är betydligt tystare än vibrationspumpen i Elizabeth. Sedan stod det att Mara är mer tempstabil än övriga H/X men om det är säljsnack eller hur den står sig mot dubbelkokare låter jag någon annan svara på. Med det sagt tror jag man får ut väldigt lika kaffe ur båda maskinerna om man har samma bönor och kvarn. Kvar att välja på är funktioner och utseende. :) Maran saknar display vad jag kan se så man har ingen tidtagning och den kan inte avsluta bryggning på tid. Jag gillar verkligen de funktionerna. Vet att andra H/X maskiner har tidtagning iaf.

Behållaren på kvarnen har de snålat in på. mitt lock sluter inte tätt på något vis. Funderar på om man kan gå till en glasmästare och beställa en i glas men det blir väl svindyrt. Nu har jag bönorna i en evakueringsbehållare och sedan häller jag i bönor till hälften.

MVH
Fredrik
 

Elfs

Member
Glömde att H/X och e61 ger en lång uppvärmningstid. Det är huvudanledningen att jag inte vill ha en. Vi dricker kaffe spontant och då har vi inte tid att vänta 30-40 min på att den ska bli varm. Många har väl den igång från morgon till kväll men det drar ström och vad händer om man inte är hemma och någonting händer med maskinen.

//Fredrik
 

Elfs

Member
Nu är ju Bianca en dubbelkokare till skillnad från Mara X. Hittade detta på nätet

"Mara X comes equipped with a sophisticated power saving system that reduces the pressure in the steam boiler when not in use. This means saving a lot of power and eliminating unnecessary waste. The warm-up time once the machine is turned on is a maximum of 24 minutes."

Men det är kanske bara för ånga och bryggtemp kan vara snabbare.

Men Elizabeth är snabbare på att få upp temp, den ska bara värma upp 0,3 Liter för brygg och 0,6 för ånga. Mara X ska värma upp 1,8 Liter.

Jag ska ta tid mer exakt på min Elizabeth när jag får tillfälle.

MVH
Fredrik
 

Jonken

Well-known member
Det är inte så lätt att mäta - behöver inte vara samtidigt som maskinen säger att den är färdig. Ofta är det bara vattnet som är varmt då (vilket går relativt snabbt) men metallen runtom behöver mer tid på sig. I just Biancas fall tror jag att den faktiskt väntar tills maskinen är stabilt varm:

20575_f0045fc2-76e9-4934-95b7-8a64964cac24.jpeg

Stänger man av ångkokaren går det snabbare: https://www.instagram.com/p/B7y3avGAXtn/?igshid=zyufyhnc78z

Jämför med en traditionell E61:
12828_7-25-2012_4-46-55_pm.jpg

Men det är inte så att det behöver bli odrickbart kaffe om man fuskar lite. Bryggtemperaturen kanske hamnar 3C lägre efter 25 vs 45 min med en Cellini. Beroende på vad man har för bönor kan det vara okej.
 

Elfs

Member
Jag gjorde ett två test idag. Ett när maskinen varit avstängd i 3.5 timmar. Inte helt kall. 8 min och 15 sek. Ett test när maskinen vari avstängd i 6 timmar. 8 min och 50 sek. Då är den riktigt het även i bryggarhuvudet.

Jag får revidera min uppskattning som jag gjorde innan. Trodde inte att den var så snabb. Kanske att den inte är helt kall på 6 timmar men jag gissar att den aldrig tar längre tid än 10 min. :)
 

Elfs

Member
Gjorde ett till test nu på morgonen. 8 min och 55 sek. Den når 93 grader i bryggaren på 4 min. Skulle jag tvinga igenom några blanka shots så skulle man säkert kapa någon minut. Dubbelkokare med små pannor ger en klar fördel vid uppstart. Thermoblock är snabbare men de brukar bara sitta på billigare maskiner.

Nu är såklart uppstartstid inte allt. Men för mig är det en bekvämlighetsfaktor som väger ganska tugnt.

Bianca är såklart bättre på allt annat än Elizabeth. Det är lite av en dröm maskin men ligger också över 20 000 kr i pris.

Mara x. Ser ju ut att bli klar norr om 20 min. Någon med Mara x får säga hur långt det tar. : )
 

Jonken

Well-known member
Nu är såklart uppstartstid inte allt. Men för mig är det en bekvämlighetsfaktor som väger ganska tugnt.

Ja det är ju trevligt att inte behöva vänta eller låta en maskin stå på i onödan. En del löser det med att aldrig stänga av sin stora E61. Jobbigt om det skulle uppstå en läcka när man inte är närvarande. När jag hade en Rancilio Silvia var det inte ovanligt att jag slog på maskinen för att kunna göra espresso utan väntan om andan fall in, bara för att stänga av den oanvänd några timmar senare..

Nu är jag bortskämd med en manuell maskin som inte har någon uppvärmningstid alls. Men för ånga måste jag vänta 4 minuter på min Gaggia Achille, inte allt för långt ifrån dina 8-9 minuter och mycket lägre kommer man inte om det är cappuccino eller latte som hägrar, så det måste anses som riktigt bra.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp