Köpråd - kaffemaskin

JWH

Member
Hej helt ny här och vet absolut inte skillnad på diverse maskiner.
Jag dricker kaffe från Moccamaster och frun har en Nespresso maskin.
Min fråga är vad vi skall köpa för något? som sagt min fru älskar latte så skall vara en som skummar bra och jag kan tänka mig att dricka latte om dem är bra, annars vill jag ha svart. Vi såg ett erbjudande från Elgiganten på sage nu. Barista och Oracle touch, något att ha? Min dam vill ha en lite snyggare typ Rocket Appartamento eller Lelit Bianca. Jag vill köpa bra saker inte något halvbra.. Såg även en begagnad Elektra från 04
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Ni kan spara några tusen på att skippa touch-varianten: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2732597
Den har fått bra omdöme, så nära man kommer en helautomat men ändå riktig espresso dvs. uppgradering från nespresso. Hjälper till med dosering, tampning och skummandet om man vill.

Appartamento och Bianca är också bra val om ni vill satsa på att lära er hantverket. Kvarnen är Oracles svagaste punkt, ni kommer troligtvis vilja använda en separat ändå om ni går in ordentligt för espresson och då blir Oracles kanske starkaste säljargument något man inte använder..

Vad är det för Elektra?
 
Senast ändrad:

JWH

Member
Ok, ja och då kanske det är bättre att kolla på baristan, är den också ok eller? Om man känner att man vill ta steget och lära sig hantverket och få en snyggare maskin, vilken är den man ska kolla på? Låter som det finns ett par andra som är bättre. Elektran är av modell Sixties, nyservad tydligen med.
 

Jonken

Well-known member
Ok, ja och då kanske det är bättre att kolla på baristan, är den också ok eller?

Nja, den skulle inte jag vilja ha i alla fall :blush:

Elektran med 2 grupper som ligger på blocket? Lite väl ambitiöst kanske om ni inte tänker ha mycket gäster och ofta. Lelit Bianca och en Niche Zero är stalltipset om man vill betala för bra grejer men också få valuta för pengarna.
 

JWH

Member
Ok, ja vi har väl kommit fram till att vi vill ha något liknande Biancan iaf. Pratade med en som rekommenderade ECM Synchronika då han inte hade koll på den "nya" Biancan, kan ha lite med att göra att dem inte sålde den själva.
Om man nu jämför lite mellan Lelita Bianca, ECM Synchronika, Rocket Appartamento och Elektran. ECM o Elektran är ju lite dyrare men är dem bättre? Hur är det med kvalitet och tillgång till reservdelar till dem olika? Någon bättre eller sämre?
 

Jonken

Well-known member
Kvalitet och tillgång till reservdelar är bra för alla 4.

Märk att det är två olika typer ni är inne på: Appartamento och Elektra Sixties är värmeväxlare ("HX"), kräver lite mer i handhavandet för att träffa rätt temperatur och inte lika flexibla att ställa in. Beroende på vilken stil av espresso ni vill brygga behöver det inte vara någon stor nackdel - men om du tror att ni kommer vilja peta med detaljerna eller ha en maskin som är lite enklare att bara gå fram till och brygga med är de andra att föredra - s.k. dubbelkokare.

Lelit Bianca och ECM Synchronika är åtminstone på pappret snarlika. Den största skillnaden är att Bianca kommer med en https://www.kaffecompagniet.se/till...r/uppgraderingskit-flodesregulator-ecm-103155 installerad från början och att den är mycket billigare.

Elektran är klart överlägsen för att göra många koppar på raken, men det blir väldigt mycket vatten och metall att värma upp om man bara vill göra en liten till sig själv..
 

JWH

Member
Tackar för all hjälp, har kommit fram till att det troligen får bli en lelit Bianca, profitec 700 eller en ECM Synchronika. Som jag förstått det, så handlar det om väldigt lika maskiner men att finishen blir lite bättre på profitecen och bäst på ECM:en.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp