Elektrifiering av handkvarn? Ställ för?

Eightfiftysix

Well-known member
Nått som slår mig när jag står och vevar min Timemore Slim här varje morgon är att jag inte riktigt förstår varför det inte:

1. Dels finns ett bra tillbehör / kvarnen inte är utformad för ett tillbehör / där man kan ställa kvarnen i medans man vevar hemmavid. Dvs som ett "ställ" helt enkelt så man kunde veva i lugn och ro med en hand utan att hålla i kvarnen. Skulle göra en skönare arbetsställning, dessutom skulle man kunna ha ett större kärl att mala ner i, så man enkelt bara kunde fylla på mer och mer bönor ovanpå utan att hålla på och hälla ur behållaren mellan varven om man tex vill mala 50-60g kaffe eller dyl.

2. Ett tillbehör för att elektriskt mala kaffet i kvarnen. Är osäker på hur mycket kraft som skulle krävas, men inte så mycket på finare inställningar känns det som.. Ibland blir jag sugen på att ta fram skruvdragaren, även om jag förstår hur det kan gå snett om jag inte tar det väldigt lugnt. Men en produkt som känns självklar när man handmaler är för mig en elektrisk/manuell kombikvarn. Dvs en handkvarn med en separat modul för att sätta fast kvarnen i, som även driver den. Men med fördelen att man kan ta med sig handkvarnen och köra manuellt om man vill. Allt som handkvarnen saknar är ju en liten motor för att driva axeln liksom? Att mata i bönorna i det lilla facket känns inte som ett stort problem..

Vore kanske nått med en produkt som ungefär helt enkelt var en liten elektrisk motor med ett ställ under sig, som man kunde koppla i handkvarnar i.

Kanske är jag ute och cyklar, bara slog mig.
 

Jonken

Well-known member
1. Det är ganska svårt att få till, man behöver nästan skruva fast stället för att det inte ska flytta runt. Finns t.ex. "bench dogs" till OE Pharos, men den är ju inte tänkt att hålla i handen till att börja med.

2. Finns några kvarnar som går ut med att man kan använda borrmaskin/skruvdragare, t.ex. 1zpresso och Helor Flux.

Mer intressant är att det kommer en kickstarter inom kort med en kvarn designad ungefär efter dina önskemål: https://www.goat-story.com/pages/arco
$300 ska den kosta, ungefär det konkurrenterna tar utan motor. Ser ut som att den kan komma med ungefär samma malverk som Kinu M47 "pour over" som jag har skippat hittills eftersom det maler långsamt. Med motor kan det ju få stå en stund utan att det gör så mycket, beroende på hur den låter. Frågan är hur skön den kommer vara att hålla i handen bara eftersom det blir en av de tjockaste handkvarnarna hittills, i klass med Kanso Hiku.. samt om den är steglös eller om stegen/malverket är vettiga för espresso.
 

Jonken

Well-known member
Ja, kommer vara ganska sugen på att hänga på den kickstartern. Det blir deras största projekt hittills bara så viss risk finns såklart att de inte lyckas ro det i hamn. Vill man bara åt kvarnen ska de ta 150 dollar för den.
 
Topp