Finmald men sur V60 på Gringos SO

basiecally

Well-known member
Hej!

Nu har jag testat att brygga specialkaffe på V60 från sådär fyra-fem olika, Svenska kafferosterier. Senast nu har jag köpt Holy Trinity (tre olika från El Salvador varav två varianter på natural) från Gringo. Och då kom jag plötsligt ihåg min senaste upplevelse med Gringokaffe där jag fick ett både surt och beskt resultat samtidigt efter att ha bryggt deras Sonora Natural på V60. Jag har sen jag byggde om min Isomac 80 steg per varv för malningsgrad och kör espresso på mellan 70-78, V60 normalt på 37-45 och nedåt 20-30 brukar vara en bra inställning för "cupping". Så att ni får ett hum om hur mina inställningar funkar. I stort sett allt kaffe jag har bryggt från Big Lake i Östersund har jag kört på mellan 37-40 och det blir supergott med en stor sötma och en frisk ton utan så mycket beska alls. Alla Gringos single origin jag testat hittills måste jag dra uppåt 50 för att den intensiva syran ska börja avta men då kommer jag plötsligt in i en del beska, som jag är ovan att känna från naturals. Min kvarn maler jämnare nu än innan jag byggde om den, så är osäker på om det har med kvarnen att göra. Jag upplever det ju som sagt inte heller med något annat kaffe.

Nån mer som upplever det här från Gringo? Funderar på att skriva till dem och fråga.

K
 

Tobbe

Well-known member
Hallå!

Skulle gissa på att du får kanalisering pga för finmalt som leder till både sura och beska smaker. Testa att mala grövre och höj vattentemperaturen ist. Kör alltid med kokande vatten när jag brygger Pour-over så länge det inte är mörkrostat. Temperaturfallet i v60 är större än man tror.
 

basiecally

Well-known member
Hej Tobbe! PlastV60, vatten direkt från nykokt vattenkokare. Har testat hela vägen från det grövsta jag kört mitt kaffe från Big Lake. Då blir det ännu surare. Svårt att se hur jag skulle kunna höja vattentemperaturen. Och bryggtid på samtliga är mellan 3 och 3.30.
 

Jonken

Well-known member
Ibland är det kanske inget fel på hur man brygger, utan att rosteriet valt en profil man inte riktigt gillar själv. Köpte t.ex. bönor på Drop Coffee som jag inte var helt nöjd med. Gick dit och provade hur samma bönor smakade när de bryggde och det var inte bättre. Ska tillägga att bönorna verkade vara av högsta kvalité och att det var roligt att dricka ändå, men jag var inte ledsen när påsen/koppen var slut..

Har haft samma upplevelse med Gringo SO, i det fallet Kenya Faith Estate.

Däremot skulle jag prova att öka på bryggtiden mot 5 minuter, med extra hög (eller låg om man ger upp..) bryggratio och dela upp i fler hällningar och se om det hjälper.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp