FreshRoast SR540

bauta

Well-known member
En iakttagelse är att de kallar den ..baking machine..."?

Den bakade tonen på rostat kaffe är ju det man försöker undvika (genom avtagande ROR)
 

trisse

Well-known member
Vad betalade du för den? pris plus frakt, ev. postnord avgift plus moms?
Det är nog 50-80grammaren som kostar 1289?
Yes såg det nu, missade att de sålde en 80g maskin.


Fick faktura på 550 från fedex så totalt gick min 350g rost på 6200 men då betalade jag extra för en usb dongel till datorn


Att det står baking machine är nog bara en dålig översättning. Min har absolut kraft nog att rosta. Har också läst Scott Raos bok men måste säga att det var svårare än vad jag trodde att få till declining ror.

Så här blev mitt senaste försök
e22b9dfba399340eb81b6a8670b22b41.jpg


Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Ja det är inte alls lätt att rosta exakt som man vill oavsett maskin tror jag :blush:

Men frågan är - hur smakar det?
 

trisse

Well-known member
Ja det är inte alls lätt att rosta exakt som man vill oavsett maskin tror jag :blush:

Men frågan är - hur smakar det?
Både bra och dåligt. Vissa batcher har jag slängt för de smakat bränt/aska fast jag tog de precis efter första crack. Ett par rostningar har jag blivit riktigt nöjd med. Framför allt har ett par sorter blivit riktigt bra som espresso


Verkar nästan som det är lättare att göra för espresso. Dricker just nu Tanzanian från dig vilken var drick ok som brygg men inget fick inte fram några tydliga smaker. Som espresso däremot vart den riktigt bra.

Men jag nog rätt kräsen och jämför med det jag druckit tidigare dvs gringo och dropp. Tog med en batch jag inte vart så nöjd med till jobbet och en kollega utbrast " Gud vilket gott kaffe" utan att veta att det kom från mig.

Nästa steg för mig är en rost som man kan kontrollera helt från datorn. Svåraste nu tycker jag är att reproducera en bra rost. Har faktiskt redan börjat snegla på att modifiera min rost med en tc4 för att kunna styra allt från artisan.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp