Special-snabbkaffe?

Jonken

Well-known member
Ja, dök upp reklam för den för ett tag sen. Lite nyfiken blir man ju, skulle det vara gott är det kanske ingen dum idé men visst blir man skeptisk. Antar att de vill nå ut till en ny kundgrupp. Har också sett att det finns djupfryst specialkaffekoncentrat att köpa..
 

Eightfiftysix

Well-known member
Det är ju inte direkt billigt per kopp, så hoppas det smakar hyffsat då iaf!

Jag är väl lite tveksam att det finns en jättemarknad för detta... de som är kaffenördar kan (och vill?) nog brygga en snabb kopp på annat vis, och de som köper snabbkaffe vill nog inte börja betala såna här pengar för det. Tänker jag..

Men visst skulle jag gärna testa ändå, bara för att se hur det smakar!
 

Jonken

Well-known member
Titta på nespresso, de hade inga problem att få folk att betala sju gånger mer per kopp. Med tanke på ständiga trådar om helautomatiska maskiner tror jag inte man ska underskatta att många vill dricka bättre kaffe och är beredda att betala för det - men helt utan vilja att också lägga några minuter på att brygga det.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Titta på nespresso, de hade inga problem att få folk att betala sju gånger mer per kopp. Med tanke på ständiga trådar om helautomatiska maskiner tror jag inte man ska underskatta att många vill dricka bättre kaffe och är beredda att betala för det - men helt utan vilja att också lägga några minuter på att brygga det.

Hm... Du har en poäng. Vettesjutton...

Kan tänka mig att folk vill ha en helautomatisk maskin, det har jag ändå stor förståelse för. Men att köpa jättedyrt snabbkaffe? Det blir liksom kännbart varje kopp man dricker, till skillnad från att köpa en maskin och lägga ut kosing en gång + sen ganska lite per kopp..

Bara min tanke. Grejen med snabbkaffe är väl också att kunna dricka kaffe när man bara har tillgång till hett vatten i övrigt. Så antingen att det ska vara superbilligt (inte behöva köpa en bryggare, alla har sätt att koka vatten hemma oavsett) eller för att kunna ta med sig och göra kaffe med termosvatten. Om man ändå ska investera mer pengar i det så känns det som man köper en kaffebryggare istället? En vanlig perkulator tex + bra kaffe ger en bra resultat ändå vad jag märkt..
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Special-snabbkaffe ska man nog inte se som ett alternativ till vanligt specialkaffe. Det är mer ett sätt för specialkaffebranschen att ta en del av snabbkaffemarknaden. Enligt en siffra jag hittade så är den globala marknaden för snabbkaffe värd 11.5 miljarder dollar. Så man kan ju förstå att en del specialkaffeföretag försöker se om de kan slå sig in på kapsel- och snabbkaffemarknaden.

Det finns fördelar med snabbkaffe som lång hållbarhet och enkelt att ta med sig på resa eller kanske en vandring i fjällen. För de som vill njuta av en bättre kopp kaffe, och som inte har en handkvarn i väskan, så kan det nog passa bra. Men det stora problemet just nu är väl att priset är väldigt högt. På sikt kommer det säkert att gå ner en del.

Jag har inte smakat special-snabbkaffe. Men vad jag har läst så ska det smaka bättre än man kan tro.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Special-snabbkaffe ska man nog inte se som ett alternativ till vanligt specialkaffe. Det är mer ett sätt för specialkaffebranschen att ta en del av snabbkaffemarknaden. Enligt en siffra jag hittade så är den globala marknaden för snabbkaffe värd 11.5 miljarder dollar. Så man kan ju förstå att en del specialkaffeföretag försöker se om de kan slå sig in på kapsel- och snabbkaffemarknaden.

Det finns fördelar med snabbkaffe som lång hållbarhet och enkelt att ta med sig på resa eller kanske en vandring i fjällen. För de som vill njuta av en bättre kopp kaffe, och som inte har en handkvarn i väskan, så kan det nog passa bra. Men det stora problemet just nu är väl att priset är väldigt högt. På sikt kommer det säkert att gå ner en del.

Jag har inte smakat special-snabbkaffe. Men vad jag har läst så ska det smaka bättre än man kan tro.

Där har du rätt. Men med dagens pris så blir det inte riktigt ett vettigt alternativ till annat snabbkaffe, menar jag.. Har absolut inget emot att företag försöker detta ska jag vara tydlig med att säga! Skoj! Men vette sjutton om det kommer gå att få ner det till ett tillräckligt lågt pris och ändå hålla kvalitet.

Nu vill jag iaf prova, haha!
 

Coraxos

Well-known member
@Eightfiftysix, provade du?

Jag ska vandra i fjällen, tänker minimera vikten och funderar på snabbkaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp