Kaffemaskin eller fortsatt brygga kaffe?

Lassegurra

New member
Hej!
Är ny i forumet, men många skulle beskriva mig som en kaffenörd trots det.

Jag brygger alltid kaffe här hemma i en Moccamaster bryggare och med mitt favoritcafé, nymalet Zoega Cultivo från kaffekvarnen och noga uppvägt. Nu när jag precis ska träda in i pensionärslivet, har jag funderat på att skaffa en kaffemaskin, istället för att brygga som vanligt och fylla på termos, som då ofta några timmar senare inte alls är lika gott.

Ofta kallas de för kaffemaskiner, men i detaljerna, står det espressomaskin, vilket inte alls är det jag söker. Jag vill ha en maskin som kan mala mina favoritbönor och skapa en precis lika god kopp kaffe som när jag brygger en halv kanna.

Det kaffe jag smakat från bekantas maskiner för några tusenlappar, det är jag gärna utan. Även med mina bönor har resultatet varit rent av dåligt.
Jag har kollat lite på utbudet och sett kända märken som Delonghi och Siemens mfl, även om det då är espressomaskiner. Så vad krävs det för fantastisk maskin som kan åstadkomma det jag vill uppnå, och både går det och finns det sådana maskiner, eller ska jag fortsätta med bryggandet och spara på termos?

Vore tacksam för alla synpunkter i ämnet!

Tack //Lasse
 

Jonken

Well-known member
Välkommen. Som du verkar ha märkt offrar helautomater kvalitet för bekvämlighet. De brygger en slags urvattnad espresso som sällan blir bra. Tycker att du gör rätt i att fortsätta som innan, eller kanske satsa på manuell bryggmetod av mindre mängd åt gången, så att du ständigt får nybryggt kaffe.

En smidig (men lite dyr) kompromiss är Espro P7, om du är van vid att ha lite påtår som hålls varm.
 

Lassegurra

New member
Välkommen. Som du verkar ha märkt offrar helautomater kvalitet för bekvämlighet. De brygger en slags urvattnad espresso som sällan blir bra. Tycker att du gör rätt i att fortsätta som innan, eller kanske satsa på manuell bryggmetod av mindre mängd åt gången, så att du ständigt får nybryggt kaffe.

En smidig (men lite dyr) kompromiss är Espro P7, om du är van vid att ha lite påtår som hålls varm.

Hmm, jo jag misstänkte väl att det förhöll sig precis så. Har även sett att Moccamaster kommit ut med en bryggare för just en kopp, men det blir ändå samma arbete, så jag vinner inget mer än möjligen mindre mängd som slängs.

Tack för ditt svar!
 

Eightfiftysix

Well-known member
Välkommen.

Då du säger att du ska träda in i pensionärslivet, har du funderat på att börja brygga mer manuellt kanske, om du nu ändå är så pass intresserad av kaffe? :) Det är väldigt roligt, och behöver inte vara så krångligt. Mitt snabba sätt att brygga mig just en, fräsch, kopp kaffe är min Aeropress.

Om jag förstod det rätt så är det just att brygga en kopp snabbt/smidigt/bra du vill åt?

Även om du nu inte skulle tycka det är en höjdare att stå och pressa en kopp åt gången med Aeropressen så är det åtminstone inte en väldigt stor investering, och det är nått du kan ha mycket roligt med då det finns en rad sätt att brygga med den! Väldigt smidigt rengörings-jobb efter bryggandet också. Sålänge man har så man kan mala kaffe och koka vatten så är det väldans smidigt.
 

Lassegurra

New member
Välkommen.

Då du säger att du ska träda in i pensionärslivet, har du funderat på att börja brygga mer manuellt kanske, om du nu ändå är så pass intresserad av kaffe? :) Det är väldigt roligt, och behöver inte vara så krångligt. Mitt snabba sätt att brygga mig just en, fräsch, kopp kaffe är min Aeropress.

Om jag förstod det rätt så är det just att brygga en kopp snabbt/smidigt/bra du vill åt?

Även om du nu inte skulle tycka det är en höjdare att stå och pressa en kopp åt gången med Aeropressen så är det åtminstone inte en väldigt stor investering, och det är nått du kan ha mycket roligt med då det finns en rad sätt att brygga med den! Väldigt smidigt rengörings-jobb efter bryggandet också. Sålänge man har så man kan mala kaffe och koka vatten så är det väldans smidigt.

Tack för tipset, men det var automatiken jag ville åt, om den var möjlig, men ju mer jag kollar runt, verkar det som att det bara är det manuella arbetet som krävs för att få gott kaffe.
 

Gholam

Well-known member
Varför inte köra med presskaffe? Det blir ju också gott! Annars så finns det ju en anledning till att filterbrygg är det vanligaste sättet att brygga kaffe på. Det är som en sorts evolution, det både är enkelt och ger bra resultat. Kokkaffe kan också bli gott om man får till det.
 

Satyricon

Well-known member
Varför inte en kapselmaskin? Bekvämt och enligt min mening godare än bryggkaffe, om än inte i nivå med hantverksmässig kaffekonst.
 

Tobbe

Well-known member
Har du en stor budget kanske en Sage Oracle kan vara något. Ett mellanting mellan en helautomatisk och semiautomatisk.

Med en sån borde du kunna få till en bra americano smidigt som håller likvärdig kvalitet som ditt bryggkaffe, blir ju lite annan karaktär på det förstås men behöver inte bli sämre.
 
Senast ändrad:

Eightfiftysix

Well-known member
Tack för tipset, men det var automatiken jag ville åt, om den var möjlig, men ju mer jag kollar runt, verkar det som att det bara är det manuella arbetet som krävs för att få gott kaffe.

Det finns ju dock betydligt bättre automatiska kaffebryggare också! Men då kostar det förstås en del mer. Har läst bra saker om denna, och youtube-kaffe-nörden Hoffman kör tydligen med den hemmavid, så jag antar att den måste fungera rätt bra..

https://bagarenochkocken.se/kaffe/k...ynhv_sgXWW6ImIzSy57QnEOJSw8d5oRhoCn20QAvD_BwE

Men då är det ju inte längre detta med att enbart brygga sig en snabb kopp åt gången liksom. Det manuella arbetet behöver inte så vara så svårt eller jobbigt. Hade det varit jag, och jag bara ville ha enstaka koppar då och då, så hade jag istället för att lägga 3,5k på en sådan maskin köpt en bra kvarn och en Aeropress/bra franskpress och kört på det viset. Trots allt är det så fantastiskt med nymalt kaffe, bara doften av det är värt jobbet/tidsåtgången många gånger om tycker jag själv.
 

Jonken

Well-known member
Ja alla är olika, själv ser jag ofta fram mot bryggningen lika mycket som att dricka kaffet. Eller rättare sagt vill jag brygga mer än jag klarar av att dricka upp..
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,462
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp