"Espressotermos"

Eightfiftysix

Well-known member
Jag gillar att göra riktigt starkt kaffe med min aeropress i mer av en "espressostyrka". (Detta är förstås inte riktig espresso men det är inte relevant i sammanhanget..)

Undrar om nån känner till ett sätt att ta med sig några såna shots i en termos, som kan hålla värmen ett tag? Tror inte det är en jättehit att använda vanlig liter-termos tänker jag, och dessutom osmidigt.. Skulle vilja hitta en bra liten mini-minitermos som kanske fick plats med 4-5 shots eller så. Nån som sett nått sånt?
 

Eightfiftysix

Well-known member

Har en dylik, men håller inte värmen nått vidare. Vill ha en "riktig termos" helst, har kikat på just Thermos som har en vanlig 350ml-variant men med olika åsikter om hur den håller värmen..

Helst skulle jag vilja ha en liten en med inbyggda 2 koppar. Så man kan ha allt-i-ett för 2 personer i skogen i ett litet paket liksom :)
 

basiecally

Well-known member
Haha! Sån där hade jag köpekaffe i hela studietiden! Bra termos, men insatsen i locket, den "spillsäkra" delen, har en tendens att gäng snett eller bara fastna fruktansvärt hårt när packningarna börjar få ett par månader på nacken. Kan vara bra att veta att själva locket också går att skruva ner direkt på själva termoskroppen. Clas Ohlson sålde dem under sitt märke Asaklitt ett tag tror jag. Höll värmen helt ok iaf!
 

Eightfiftysix

Well-known member
Haha! Sån där hade jag köpekaffe i hela studietiden! Bra termos, men insatsen i locket, den "spillsäkra" delen, har en tendens att gäng snett eller bara fastna fruktansvärt hårt när packningarna börjar få ett par månader på nacken. Kan vara bra att veta att själva locket också går att skruva ner direkt på själva termoskroppen. Clas Ohlson sålde dem under sitt märke Asaklitt ett tag tror jag. Höll värmen helt ok iaf!

Jag öppnar bara "hela" korken och häller från den till en mugg, men bra att veta! Verkar som allt håller tätt och gängar bra nu iaf.

Små termosar håller inte värmen lika bra antar jag, det går nog inte vänta sig. Men nu har jag suttit med mitt V-60 kaffe här i 3 timmar, det är inte fortfarande varmt, men åtminstone ljummet nog att vara helt OK. Inga underverk detta, men fortfarande en smidig liten termos som håller värmen bättre än min andra "muggtermos"!

Skulle fortfarande vilja ha en termos i samma storlek med två inbyggda koppar dock. Samma märke på netonnet har en sån i 1L-storlek, men jag vill ha en liten :p
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,462
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp