Puckmotstånd i ljusrostat (espresso)

basiecally

Well-known member
Hej!

Har, efter att faktiskt ha lyckats rätt bra med lite italiensk espresso och även andra, lite mörkare rostningar, gett mig på att göra espresso på ett ljusrostat naturalkaffe. Syra i nivå med ett bilbatteri. Justerade upp malningsgraden och fick ungefär samma resultat. Det här är alltså inom samma justeringsområde som gick från ”på tok för snabbt” och ”choke med fettdroppar på toppen” på Gringos The Outsider. Googlade en del och kom fram till att ljusrostat behöver finare malning för att nåt samma extraktionsgrad som mörkrostat.

Det jag dock inte kom fram till var om detta också påverkar motståndet i pucken. Tänker att lika stora (små) partiklar borde skapa samma motstånd. Men jag får påtagligt mycket mindre motstånd i spaken på min Zacconi och påtagligt mycket högre/snabbare flöde med det ljusrostade på motsvarande malningsgrad. Extraktion, tryck, tid och motstånd hänger ju ihop förstås men undrar om det här är common knowledge med ljusrostat och jag bara inte kopplat den aspekten av ekvationen.

Allt gott!
K
 

Jonken

Well-known member
Ja, ljusrost behöver finare malning både för styrka och motstånd. Prova lång pre-infusion på minst 30 sekunder efter att de första dropparna kommer (det leder också till att du dessutom behöver mala ännu finare eftersom motståndet minskar).

Dra ner dosen som nästa steg, igen finare malning, så att du får igenom mer vätska. 1:3 är vanlig ratio.

Platta malskivor är generellt ansedda att vara fördelaktigt.
 

basiecally

Well-known member
Nu läste jag ditt inlägg igen Jonken och ser att du skrev "minst 30s efter att de första dropparna kommer". Och jag som var så nöjd med att ha fått lite bättre resultat bara genom att ha en preinfusionstid på 30s... Fick ut riktigt trevlig espresso av Gringos Prime Espresso, vilken väl förvisso inte är ljusrostad men som jag ändå tyckte hade en tendens att bli sur när jag hanterade den som jag gjorde med The Outsider.

Spännande det här, många parametrar att labba med.
 
Topp