Nybörjare - vilken kafferost ska jag köpa (budget klass)?

Kaffetåren

New member
Hej!
Jag "gick i fällan" och köpte helautomatisk DeLonghi för några år sedan. Inte tu tal om att det blir godare än bryggkaffe, men känns inte optimalt. Nu får jag leva med den ett tag, men tänkte pröva egen rostning. Jag gissar att trådar på temat "vad ska jag köpa för rost?" finns i massor här, men jag slänger ut frågan än en gång: Vad ska man satsa på i budgetklass?
 

waqrr

Well-known member
Alt funkar även ugnen för rostning. Har rostat rätt mycket i ugn den senaste månaden och det fungerar faktiskt förvånansvärt bra......
 

Jonken

Well-known member
Håller med waqqr. Ugnen är bra, gratis och klarar stora mängder. Var så inriktad på en dedikerad rost att jag glömde av det :).. Perfekt för att prova och se om man vill satsa på rostning.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Håller med waqqr. Ugnen är bra, gratis och klarar stora mängder. Var så inriktad på en dedikerad rost att jag glömde av det :).. Perfekt för att prova och se om man vill satsa på rostning.

Har du nån bra rostningsguide? Köpte hem lite råkaffe som jag tänkte ta mig för att rosta i ugnen vid tillfälle...
 

Coraxos

Well-known member
Själv tyckte jag kastrull fungerade bättre än ugn, får mer direktkontakt med bönorna, men mindre mängd. Varför inte en Whirley pop?
 

Coraxos

Well-known member
Just det, värt att nämna https://hiveroaster.com/

Nu när du haft den ett tag Coraxos - nöjd med den? Och hur tycker du den är förhållande till Quest?

Mina godaste rostningar hittills har faktiskt varit med hiveroaster, trots, eller tack vare att jag bara kört på känsla och inte loggade något annat än tid (jag har även versionen med prob). Hiveroaster ger dessutom ifrån sig betydligt mindre rök, tar knappt något utrymme, och går väldigt snabbt att komma igång med, inget som måste värmas upp. Nackdelarna är att jag var tvungen att köpa ett gaskök, primus i mitt fall, samt att handleden blir rejält trött av allt skakande.

Questen är så mycket roligare att använda och estetisk så det förslår, men med en helt annan inlärningskurva, åtminstone om ambitionen är att få till en specifik profil, och lyckas upprepa den. Jag har inte knäckt koden men har å andra sidan inte rostat så mycket på grund av en mycket liten människa i hemmet som behöver uppmärksamhet och omsorg.

Om någon vill provrosta hiveroster kan jag låna ut den, säg, två veckor. Hämtas och lämnas i Gubbängen :coffee:
 

Eightfiftysix

Well-known member
Oj wow! haha vad mycket roliga kaffegrejer det finns. Kommer bli en LÅÅÅÅNG önskelista med olika pryttlar för mig med tiden känner jag..



/Ursäkta OT
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp