Nya V60-Filter - smakar illa och rinner långsamt

Spejser

Member
Hej.

Jag sitter i ett dilemma... Jag har nyligen fått slut på filter till min V60-2'a och köpte nya filter både 1or och 2or från Baristashopen. 2orna var i tight förpackning och när jag bryggde sida vid sida med mina gamla så tog det mycket längre tid att brygga klart i dom nya, typ 40 sekunder och smakade riktigt illa. Då tänkte att jag provar 2orna och dom var med tab och glansiga på insidan och då tog det hela 4 minuter och 40 att bli klart.

Jag kör med Scott Raos metod på förvällning på 30 sekunder och 3 minuter aktiv brygg och jag är sjukt onöjd med filtrena som jag köpt. Är det någon som kan tipsa om ett annat märke som går att få tag i Sverige eller europa? Annars får jag nog ta och beställa ett kitt med Kono eller Origami-filter från Japan...

Hoppas någon kan hjälpa :)
 

Mber

Active member
Hej,

Föreslår att du provar Harios V60 filter som säljs i 40-pack. (Ej 100-pack, som du hittade på baristashoppen.)
Dessa hittar du antingen på cremashop eller svenska amazon. (https://www.cremashop.se/sv/products/hario/v60-filter/599 ; https://www.amazon.se/gp/product/B00BLNPBAE/ref=ppx_yo_dt_b_asin_image_o01_s00?ie=UTF8&psc=1)

Dessa filter tar generellt kortare tid att brygga med än de som säljs i 100-pack.
Sen finns det också andra märken som sägs kunna brygga snabbare (t.ex. Cafec, Sibarist), men dessa har jag inte hunnit prova än.
 

Jonken

Well-known member
Beroende på vilken kvarn du använder kan det vara idé att uppgradera den istället. De nyare filtren är sätter lättare igen med fines enligt uppgift.
 

Spejser

Member
Kör en Niche Zero. Visst blir det lite fines beroende på kaffesort och eftersom det är koniskt malverk men i stora hela är det väldigt lite problem med kvarn.

Jag har ett par gamla japanska filter kvar som jag har jämfört mot med samma bönor och malningsgraden med.
 

avart

Member
Sen v60-filtergate har jag helt gått över till att köra vanliga melitta 104 som jag viker "på snedden" så de blir konformade. Funkar betydligt bättre för mig, jag kör Hoffman-metoden med 45 sek bloom, brukar vara färdig vid 2.30-ish.
 

Jonken

Well-known member
Melitta funkar och är billigt, men jag kan varmt rekommendera att testa de dyrare från Hario eller ännu hellre Cafec - speciellt om man redan betalar ganska mycket för bönorna så att det blir en liten andel av kostnaden. Kan göra stor skillnad.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp