Börja med Pour Over

Fogfighter

Active member
Har fått kaffekalendern i tidig Fars dag present men kom ju på att jag har dålig möjlighet att brygga (förrutom espressomaskin eller Jura)

Till min fråga, vilken variant av pour over ska jag välja?

Är det skillnad på Hario V60 och Khalita t ex?

Vad är mest användarvänligt för en total nybörjare?

Vad behöver man förrutom ett kit, vattenkokare, kvarn?

//Foggen
 

Eightfiftysix

Well-known member
Jag valde att börja med V60 (förra veckan började jag!)

Köpte denna:
https://www.baristashopen.se/kaffe/...canter-bryggare-och-serveringskanna-700ml.php

Och denna:
https://www.baristashopen.se/kaffe/...1-2-liters-vattenkanna-for-pour-over-bryg.php
(fast jag tror jag tog den lite mindre modellen). Den funkar på induktion, finns annars som elkokare.

Kvarn kan andra tipsa bättre om! Jag har dock köpt en manuell, en Timemore Slim. Var rimligt pris tycker jag, och jag gillar faktiskt handkvarn pga att jag kan ta med mig den också. Kanske investerar i en bra elektrisk nångång i framtiden.. men denna funkar fint för mitt hemmabruk.
 

Tobbe

Well-known member
En bra början där :)

Ett tips är att snåla inte på vattentemperaturen. Koka upp ordentligt och kör direkt, iaf om det är en ljusare rostning.
Hade själv problem i början när jag var nybörjare att kaffet inte smakade nånting hur jag än gjorde tyckte jag. Visade sig att jag underextraherade pga inte tillräckligt hett vatten. Körde i början alltid på typ 93c som det står på guider och så, men funkade aldrig för mig iaf.
 

Jonken

Well-known member
Om du bara har 30g eller så av varje påse är det kanske vettigare att använda presskanna istället. Mycket mindre risk att kaffet blir kasst på grund av något du har gjort. Eller sifon om du vill ha sumpfritt kaffe.

V60 är roligt men man får bråka ganska mycket för att det ska bli bra. För min del tycker jag till och med att espresso är enklare/säkrare kort.

Det sägs att Kalita Wave är lättare och till viss del stämmer det säkert, har inte hunnit så långt själv, men flat bädd är inne just nu.

Våg med timer kommer du vara glad för i längden.

Jag kan rekommendera https://zerazza.com/produkter/tiamo-tower-kittel-07-l/ som har extra smal pip så att det blir lätt att hälla sakta, finns en större om du föredrar. Annars är Barletta på bagaren och kocken en billig vattenkokare.

Angående temperatur tycker jag det viktigaste är att försöka hålla sig till samma så att man inte blandar in för många variabler - hetare vatten extraherar mer och rinner snabbare. Väljer man en lägre temperatur, t.ex. genom att hälla över i en kanna från sin vattenkokare, kan man kompensera genom att dela upp i fler hällningar.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Det går att brygga gott kaffe i både Kalita Wave och Hario V60, det är bara lite olika teknik. Som tur är det finns det många filmer/guider på nätet som gör det enkelt att komma igång.

Jag kan hålla med Jonken att en presskanna kan vara ett bra (men mindre roligt) alternativ. Men kör man 30 gram så tycker jag det är relativt enkelt att få ett bra resultat. Svårare att brygga t.ex. 18 gram med ett konsekvent bra resultat, även om det såklart går.

Förutom en bryggare så skulle jag så snabbt som möjligt investera i en våg. Själv är jag nöjd med min våg från Hario men det går ju lika bra med en enklare köksvåg som har 0,1 grams noggrannhet.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Om vi ändå ska rekommendera andra bryggare så skulle jag rekommendera Aeropress då. Ganska lätt att göra bra kaffe i, även om det finns massa metoder man kan utforska. Och 30g kan räcka rätt bra till 2 försök per påse!
 

Fogfighter

Active member
Har glömt att nämna hur det har gått

Jag gjorde som Eightfiftysix och körde på Harios V60 DripDecanter
Köpte på Bagaren och kocken ett Barletta vattenkokare som man sätter på plattan.
Har en gammal köksvåg som får jobba oftare nu än när vi bakar fika :)

Fantastiskt rolig bryggteknik som man är jättenybörjare på men lär sig efterhand!
 

Eightfiftysix

Well-known member
Har glömt att nämna hur det har gått

Jag gjorde som Eightfiftysix och körde på Harios V60 DripDecanter
Köpte på Bagaren och kocken ett Barletta vattenkokare som man sätter på plattan.
Har en gammal köksvåg som får jobba oftare nu än när vi bakar fika :)

Fantastiskt rolig bryggteknik som man är jättenybörjare på men lär sig efterhand!

Vad kul! Visst är det roligt, man lär sig allt eftersom man testar sig fram!
 

Fogfighter

Active member
Det är riktigt kul. Har fått större förståelse för hantverket kaffebryggning. Visste ju såklart innan att det är en massa parametrar som spelar in hur ett kaffe smakar men att det är såhär kul att brygga! wow!
Herregud vad kaffe kan smaka olika, vilken värld! Nu vill man bara insupa allt i informationsväg så man hittar sitt egna recept på det svarta guldet!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp