Klumpar...

Jollwo

Member
Några kloka råd för att bli av med klumpar som dessa? Kör med Mazzer Mini E. Rengjordes så sent som för en vecka sedan med ordentlig disk av malskivor, dammsugning mm. Utöver att det är störigt att klumparna dansar ut över kanten, så upplever jag att jag får ett ojämnt resultat dvs att mängden kan variera +/- 1-2 g per gång. Har senaste månaderna bara kört Sibyllans italiensk mörkrost 100% arabica. Senast (någon vecka sen) köpte jag hem 2 kg som jag vacuumpackat i 200g påsar för att behölla lite färskhet.

Tycker att skivorna känns skarpa. Köpte kvarnen begagnad i mars, så jag har inte full historik avseende ålder.

Möjligen känns bönorna lite feta (på utan) och jag kan förstå att det skapar osynliga lager i kvarnen. Borde jag köra nåt granulat för rengöring?

32d35a9096d244f57debf5859111af92.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Mörkrostade bönor har tendens att klumpa mer än ljusa. Inte så mycket att göra åt om du redan har en ren kvarn (hoppas att antistat-skärmen sitter kvar?).

Mal lite mindre än du behöver, väg och fyll på så slipper du få för mycket. Rekommenderar att försöka bryta sönder klumparna med tandpetare, minivisp eller liknande - sök på Weiss Distribution Technique för mer info.
 

Jollwo

Member
Hmm. Ok. Har en kompis som kör samma bönor men inte får samma problem. Kan det vara nån skillnad av att köra grindz eller motsvarande för att bli av med fetter som inte syns? Lite osugen på att mecka med tandpetare och yoghurt-bägare 8 gånger per dag. Vill mala, tampa, brygga, dricka. Tjoff tjoff.
 

Jonken

Well-known member
Maler han lite grövre kanske? Det blir mycket mindre problem ju grövre justering.

Tänkte väl ungefär så själv i början, men sedan jag gick över till öppet portafilter var det uppenbart nödvändigt att pilla med något. För det mesta har jag kört med en liten ballongvisp, finns doseringsringar att köpa till om du inte tycker att klippt plast håller måttet :lol:

I alla fall, tar några sekunder extra men värt att testa om du tycker att det känns värt för dig. Distribution är nyckel till bra espresso enligt de flesta.
 
Senast ändrad:

Jollwo

Member
Ska prova att mala lite grövre då. Tycker dock att det brukar gå lite för snabbt och jag kan inte riktigt skylla på nån kanalisering för pucken brukar bli fin, om än kanske lite blöt ibland.
 

Jonken

Well-known member
Hur pucken ser ut efteråt säger inte mycket, så länge det inte var katastrofalt. Om du har öppet portafilter får du en bättre indikering.

Maler du grövre kanske du för ha i något gram extra som kompensation istället.

Du kan testa att byta malskivor till t.ex. de som är tänkta för Super Jolly, en del har rapporterat bra resultat. https://www.theespressoshop.co.uk/M...rinder-Burrs-Pair-RH-ø-64x38x85/m-m-2608.aspx och de dyra från SSP i synnerhet, men viss risk finns att kvarnen stannar för att de skär mer aggressivt.
 

Jollwo

Member
Har läst om att prova Super Jolly-skivor också men förstår inte skillnaden? Samma diameter ju. Snabbare, men hur kan de vara bättre?
 

Jonken

Well-known member
https://www.home-barista.com/grinde...burrs-and-super-jolly-burrs-t6883.html#p81091 bilder på skillnaden. Samma diameter men det blir en ganska så annorlunda färd för bönan helt enkelt.

Behöver inte vara bättre, men kanske är det just snabbheten som bidrar till rapporterad "fluffigt" resultat. Inte så dyr grej att testa i alla fall, snabbhet är åtminstone en given fördel.

En gratis men pillig grej är att försöka räta till så att de ligger så platt mot varandra som möjligt med t.ex. aluminiumfolie under. Sägs också minska klumpbildning och om inte annat får man lite jämnare, högre kvalitet på malningen.
 

Fogfighter

Active member
Tack Tobbe. Lite bra tips på en teknik jag redan nosar lite på. Men för mig är problemet mest att klumparna rullar över kanten på filtret. Ska kanske köpa en sån där tratt..:

Jag har en sådan "tratt", köpt på Wish i aluminium. Funkar klockrent! Dock har även jag lite klumpar. Labbar med olika malningsgrader. Ska man köpa en WDT som jämnar ut kaffet innan tampning?
 

Jonken

Well-known member
Ett alternativ som inte ens kräver någon tratt om man inte har väldigt full korg:

IMG_20201106_091342.jpg

Den är gjord av 5x0.3mm akupunktur-/3d-skrivarnålar genom en kork :lol:

Jag tycker att det är lättare, bättre och snabbare än att slå/dunka portafiltret. Tog tid nu, <5 sekunder extra tar det att förbereda dosen.

Finns såklart lite finare alternativ, som https://londiniumespresso.com/store/index.php?route=product/product&product_id=211
 
Senast ändrad:

onkelA

Well-known member
en coffee-catcher fångar upp bra och det malda hålls i korgen .. + att man kan skaka om (som jämnar ut) innan man tampar.
går lätt att smyga in i sitt work-flow och känns väldigt mycket mindre omständigt än WDT enligt min ohumbla opinion

Fast min kvarn klumpar inte, så vågar inte lova att det hjälper mot det, egentligen..
 

Jonken

Well-known member
Fast min kvarn klumpar inte, så vågar inte lova att det hjälper mot det, egentligen..

Det här ligger nog bakom Pergers råd också. En sak om man inte har några klumpar att tala om, men med en kvarn/inställning/böna/hantering som inte lyckas lika bra får man snabbt problem.

Såhär ser det ut när jag har flyttat över till korgen från min Kinu M47:

IMG_20201106_090247.jpg

Ganska ljus mellanrost, men fin inställning och hanteringen orsakar klumpar.

Försök #1 Lite snabba slag och dunkar:

IMG_20201106_095443.jpg

Försök #2 med WDT:

IMG_20201106_101159.jpg

Vågade inte filma extraktionen eftersom jag förväntade mig stänk och strålar för #1. Det slapp jag, men det var uppenbart ojämnt med väldigt lite flöde i mitten trots 25 sekunder mjuk pre-infusion.

#2 började droppa ur samtliga hål nästan samtidigt och gick ihop till en gemensam kon direkt. Båda drogs till en ratio av 1:2,8 så mot slutet av #2 kom det aningen ojämna droppar.

Utbytet (förslag på annan översättning av extraction yield?) inom 0,2 procentenheter från varandra.

#2 smakade mjukt, söt och mild. Till och med spillvattnet som droppade ur Roboten efteråt gick bra att dricka.

#1 var värre än jag hade kunnat föreställa mig, orsakade rysningar och en vilja att skölja munnen efteråt. Beskt, starkt och surt på samma gång.

Jämför gärna själva. Förhoppningsvis får ni inte lika extrema resultat.
 

Jonken

Well-known member
Just det, såhär såg de urslagna puckarna ut:
IMG_20201106_114727.jpg

De förändras så snart trycket släpper. Avslöjar ingenting i det här fallet.
 
Topp