VST filterkorgar i Sverige? Plan kant?

basiecally

Well-known member
Hej!

Min Zacconi spakmaskin puttrar på där hemma och jag börjar få lite vettigt kaffe ur den. Blir lite nyfiken på att byta filterkorgen jag har dock, dels för att den är jättegammal och välanvänd men också för att jag med två pumpar med spaken på maskinen får ut runt 30g vatten. Har försökt få i 15g kaffe i korgen jag har nu (endast specad som "double") men får avtryck av spridarfiltret i den och alla möjliga andra problem då. 12-13g går bättre. Lite större volymer vore inte fel!

Jag har moddat portafiltret jag har till ett bottenlöst så nu borde jag få i rejält stora korgar. Min nuvarande korg mäter 58mm invändigt så VSTs borde passa på så vis. Dock är Zacconis, iaf äldre portafilter, egenheten att de har vingarna hela vägen upp till kanten och att läppen på filterkorgen är helt platt. Mao väldigt lite avstånd mellan gruppen och portafiltret i isatt läge.

Två frågor:

Är VST ett bra alternativ för portafilter i Sverige eller finns det likvärdiga, europaproducerade alternativ. Och isf: var köper man dem bäst (även köptips på VST tas varmt emot).

Är det nån som känner till nån filterkorg med låg/plan läpp? Nån som har erfarenhet av Zacconis såna?

Allt gott!
K
 

Jonken

Well-known member
IMS är ett billigare, lokalt alternativ till VST. Tänk bara på att precisionskorgar kräver mycket mer av kvarnen - lite svårare att jobba med kan man säga.

Elektras vanliga korg är kanske större ändå: https://www.lamacchinadelcaffe.com/en/filtri-doccette-elektra.html

Beroende på vad frakten landar på är IMS kanske billigast från https://shop.strietman.net/product/strietman-49-8-mm-filterbasket-18-grams

Att läppen ser annorlunda ut behöver inte vara ett problem, beroende på hur ny grupphuspackningen är och hur mycket flex det finns. I värsta fall går det inte att låsa portafiltret lika långt in utan ytterligare modifikation.
 

basiecally

Well-known member
Tack Jonken!

49.8 är en rätt stor filterkorg alltså... Det är mätt invändigt misstänker jag?

Kvarnen maler faktiskt mycket jämnare nu sen jag byggde om malverket! Blev förvånad, jag gjorde det mest för att kunna ha fler valbara steg men den verkar (iaf när man tittar på det som kommer ut) ha en mycket jämnare malning. Ska kika under mikroskop. Får se om den är bra nog för att fixa en precisionskorg nu då.

Jag testade ju att köra filterkorgen från min Europiccola i Zacconifiltret och det blev för högt för att kunna låsa på ett vettigt sätt. I värsta fall kanske man kan svarva av lite av baksidan på läppen.
 

Jonken

Well-known member
Den påstås passa till "49mm" Pavoni i alla fall, kan vara mer en fråga om hur de mäter eller så vill han bara urskilja sig från andra maskiner..

Ja ibland är det tillräckligt problematiskt enbart med en lite annan kurva på läppen.
 

onyman

Well-known member
Strada och VST ska vara samma, tillverkat på samma produktions-lina. VST har dock bättre dokumentation kring storleken på hålen och dess distribution samt annorlunda paketering. Det KAN nog vara så att VST sorterar bort fler korgar som ej följer de tuffare kraven. Och korgen går omvägen via USA så blir dyrare. Jag TROR IMS har en annan fabrik/leverantör men inte helt säker. Allt är Italienskt tillverkat iallafall, jag har en misstanke at det är Nuova Ricambi som ligger bakom produktionen av alla dessa dyrare filter.
 

bigbom

Active member
Krav på att kunna mala tillräckligt fint. Jag använder för tillfället IMS baristapro och den kräver ännu mer finmalet än vst:n.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp