Bästa helautomatiska kaffemaskinen

waqrr

Well-known member
Har en kollega på jobbet som ska köpa en helautomatisk kaffemaskin för mellan 5-8000:-. Ska användas till både svart kaffe och även mjölkbaserade varianter.

Vilken kan ni rekommendera?
 

Gholam

Well-known member
Jag började min "kaffebana" med en Saeco helautomat som i mångt och mycket påminner om denna som du länkar till. Jag hade den i kanske ett par år och var väldigt nöjd tills jag uppgraderade till en Gaggia Classic och kunde inte längre gå tillbaka.
Min åsikt är att en helautomat ger intrycket av att vara både enkel att hantera och ge gott kaffe, båda jämfört med bryggkaffe. Men faktum är att även en helautomat behöver fyllas på med kaffe och vatten och sumpen måste tömmas. Om man då jämför "servicetid" under en vecka så är det inte mycket tidsvinst jämfört med brygg. Samma sak för smaken, det är kvarnen som lurar en att tro att det är hög kvalité på kaffet men använd en kvarn till kaffebryggaren och du har godtyckligt bra resultat.
Att skumma mjölk med dessa maskiner går inte men du kan få varm mjölk med lite bubblor i.

Jag har för övrigt kvar min gamla Saeco i källaren :) Goda minnen trots allt!
 
Senast ändrad:

Gholam

Well-known member
Hur står sig en sån jmf med bättre automatiska kaffebryggare?

Typ en sån:
https://www.elgiganten.se/product/h...48050/sage-precision-kaffebryggare-sdc450bss?

Vet att Hoffman verkar gilla den eftersom han använder den hemma (såg videon han gjorde med den iaf!), men jag vet inte mycket mer än så.

En automatisk maskin måste ju ombesörja för malningen också så den här är ingen automatisk bryggare. Däremot är den tydligen väldigt flexibel och justerbar då du kan ställa flöde och temperatur (hur bra förtäljs inte). Däremot tvivlar jag inte på att du får en större upplevelse av kaffet du får ur denna bryggare (tillsammans med en kvarn) än du skulle få av de flesta femsiffriga helautomater.
 

Eightfiftysix

Well-known member
En automatisk maskin måste ju ombesörja för malningen också så den här är ingen automatisk bryggare. Däremot är den tydligen väldigt flexibel och justerbar då du kan ställa flöde och temperatur (hur bra förtäljs inte). Däremot tvivlar jag inte på att du får en större upplevelse av kaffet du får ur denna bryggare (tillsammans med en kvarn) än du skulle få av de flesta femsiffriga helautomater.


Aha, tänkte inte på malningen.. Sant sant. I helautomater så pratar vi att de har inbyggd kvarn? Funderar då lite på hur bra de kvarnarna är om hela maskinen kostar 3-4k ?

Ett alternativ att presentera för kompisen kanske vore nån slags sån här automatisk bryggare av bättre kvalitet + en separat elkvarn av hyffsat bra kvalitet? Visst, det är inte ett knapptryck med allt i samma maskin, men nån slags hantering/rengöring/påfyllning osv åker man ju på oavsett.
 

Jonken

Well-known member
De verkar faktiskt kunna ha ganska bra malverk. Se t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=YdZvzKb4kOE och https://www.youtube.com/watch?v=M8wPBnlQO9I

I båda videor kan man se hur de har snålat med resten dock - enbart plast som fixerar det hela. Visserligen är det säkert ganska bra plast, typ nylon och liknande, men speciellt i de dyrare Jura känns det sådär..

Tror att problemen hopar sig efter bönorna har pulveriserats. Mitt intryck är att maskinerna använder för grovmalda bönor för att undvika problem så gott det går och sen reglerar trycket artificiellt, därav den ihåliga smaken. Gammalt kaffe som fastnar i och utanför kanalerna och i värsta fall möglar gör inte mycket för att förbättra saken :blush:

Tycker att man gör bäst i att köra med antingen kapslar eller maskin i stil med Delonghi Dedica om man inte orkar/vill anstränga sig så mycket. Kapslar kostar på och utbudet är begränsat men grejerna är i alla fall rena och det är enkelt. Dedica och liknande måste man rengöra själv (och orka skruva loss spridarfiltret då och då) men det görs betydligt enklare än helautomat. Kanske är Sage Bambino bättre för den som vill betala lite mer och få hjälp att skumma mjölk automatiskt.

Tröttnar man på att (n)espresson blir halvkass kan man så småningom uppgradera till en Cafelat Robot. Hoppas att fler och fler upptäcker hur enkelt och smidigt det kan vara att göra god espresso hemma utan att behöva trassla med rengöring och underhåll.

Edit: glömde att det var "svart kaffe" som efterfrågades. Americano behöver inte vara så dumt men annars är kanske en riktigt bra kaffebryggare att föredra som de andra är inne på. Vore intressant att se om Sage Precision och https://www.hasbean.co.uk/products/behmor-brazen kan mäta sig med manuell bryggning.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp