Silvia på 6 bar!

Tobbe

Well-known member

Jonken

Well-known member
Har kört mest med 6 bar ett par år nu, tycker också att det är trevligt. Lite mindre crema och kanske inte riktigt lika tjocka skott, men smakar bra gör det och visst verkar det som att det är lättare att lyckas :)
 

Tobbe

Well-known member
Märker faktiskt inte av att det är mindre crema. Dock har jag bara kört väldigt färskt kaffe. Men shit vilka fina jämna shots det blir i det nakna portafiltret.
 

Tobbe

Well-known member
Yes kör 14-15g i standardkorgen. Det här med malningsgraden blir lite ologisk. Man tror ju att man kommer behöva mala mycket grövre men konstigt nog upplever jag snarare att jag går lite finare. :wacko:
 

Jonken

Well-known member
Använder också samma dos med lite finare malning. Anledningen är att det blir bättre flöde med lägre tryck, enligt Illy toppar flödet mellan 5-7 bar. Har sett andra mäta bäst vid 8 och enligt Hendon tror jag att den teoretiska modellen säger 4 bar. Så det kan vara värt att prova lite olika tryck, tycker att allt över 4 fungerar.

Tänk på det såhär - om du pressar ihop något för hårt blir motståndet högre, med ökad risk för kanalisering som följd.
 

Pediatrik

Well-known member
Finare malning alltså?! Jag hade också spontant tänkt att jag skulle mala grövre, även baserat på artikeln ovan. Sedan jag bytte till GS3 har jag inga problem med kanalisering och variationen mellan skotten är marginell. Däremot är jag intresserad av vad skillnaden i bryggtryck ger smakmässigt. Synd att man inte kan göra ett blindtest...
 

Jonken

Well-known member
https://www.cell.com/matter/fulltext/S2590-2385%2819%2930410-2 sa:
The model predicts that EY can be increased by grinding finer, using lower pressure water, and/or using less coffee. The model was then compared with experimental coffee brewing, performed in a cafe setting. Using an espresso machine set to P=9 bar of water pressure resulted in clogging at fine grind settings (see the Supplemental Information). To circumvent this difficulty, the pressure was reduced to P=6 bar.

Ja blindtest hade varit trevligt. Alltid svårt att jämföra oavsett, men min erfarenhet har varit att det blir lite mindre crema och kropp med lägre tryck - men mjukare och renare smak i gengäld. Mina erfarenheter kommer från Aplimont MiniGaggia och Cafelat Robot dock så det är inte säkert att det är samma sak för en Silvia eller GS3. Tenderar också att gå ner ytterligare någon bar mot slutet.
 
Topp