V60 ?

Eightfiftysix

Well-known member
Jag vill börja brygga V60, har bara min Aeropress och Siphon nu.

Om ni skulle säga åt mig vad jag bör köpa, vad skulle det vara? Förstår att jag måste ha filterhållare och filter. Men nån viss ni tycker är bra? Några särskilda tillbehör ni skulle rekommendera ?

En vattenkanna jag kan koka vatten i, som har en bra pip att hälla från, letar jag efter också..

Jag gillar även snygg design, så om det går att få prisvärda saker som även ser bra ut på bänken så är det en fördel.
 

Jonken

Well-known member
Jag tycker om Fellow Stagg/EKG eftersom den gör det lätt att hälla långsamt, men prismässigt ligger den ganska högt :ph34r:
 
Senast ändrad:

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Buono och en Drip Decanter tycker jag är ett prisvärt och trevligt val. Smidigt med bryggare och kanna i ett.
 

Herman

New member
Tycker Harios V60 range server är väldigt stiliga att ställa fram på bordet efter en bryggning V60. Mycket av en smaksak ofc, men jag kör separat kanna och filterhållare i porslin av just den anledningen. Locken till kannan är lite småjobbiga att diska för man måste separera glasbit och gummiring. Annars tycker jag det är snyggaste sättet att servera kaffe på.

Kannan är dessutom schysst att använda till annat man vill servera så skulle definitivt rekomendera separat kanna och filterhållare.
 

MickeR

New member
Jag köpte det billiga paketet med filterhållare i plast och tillhörande kanna plus filter (storlek 02) för ca 200kr.
Använde min vanliga vattenkokare men kände att den var lite osmidig.

Skaffade ganska snabbt drip decantern samt en Fellow Stagg och har inte ångrat mig. Kokaren är dyr, men finns utrymmet i budgeten rekommenderar jag den.
Har även skaffat den mindre hållaren 01 för morgonkoppen som inte behöver vara lika tjusig som Decantern erbjuder
 

Eightfiftysix

Well-known member
Körde på Buono och drip decantern! Känns som ett smidigt paket som verkar fungera fint för mina ändamål :) Fick precis hem det och testade brygga en omgång, men märker direkt att tekniken kräver lite övning för att få till riktigt bra. Men vad roligt! Detta är det jag gillar, ett hantverk! :)

Tyckte Buonon var smidig, funkade att koka på induktionsplattan och går fort såklart. Men, det kokar över i en väldans fart så man får koka lite försiktigt eller stå på pass, haha!

Decantern känns som snygg att servera ur också, mycket nöjd!

Nu ska jag bara bli bra på att brygga såhär...
 

Eightfiftysix

Well-known member
Okej här är en fråga.

Jag har märkt att två av kaffesorterna jag kört i V60 tar oerhört mycket mer tid att dränera, så att säga. Dessa är Drop Coffee Uraga och J&N Ethiopia Welena. Båda är vad jag vet bärtorkade, om det kan ha nån relevans. Bryggtiden för ca 25g kaffe / 350g vatten (1:14) blev nästan 7 minuter! Vad kan det bero på att det går så långsamt? Ojämnt malet? But why?

Malde på 22 klick i min timemore slim, vilket är något grövre än bryggkaffe (vad jag upplever det som). Det blir en helt annan effekt när jag malt annat kaffe på liknande, tex J&N Brazil Fortaleza. Då blev bryggtiden kanske 3.30 med samma parametrar.
 

Jonken

Well-known member
Senast ändrad:

Eightfiftysix

Well-known member
Tack så mycket för info.

Ja, då förvånar det mig inte, för det är sån MARKANT skillnad verkligen. Kanske får bli ett Aeropress-kaffe huvudsakligen.. Ska även testa i sifonen nu när jag fått hem en ny brännare och ersättningsglas (för såklart damp det i backen och gick i tusen bitar för nån vecka sen...)

Antar att det kan sätta igen på liknande vis i sifonen också. Men där är det åtminstone en dragkraft som bör hjälpa till..

Apropå det förresten, jamen då fattar jag ju varför det går så otroligt olika i kvarnen mot andra kaffen! Det är betydligt hårdare, verkligen.
 
Topp