Privärda alternativ till espresso och brygg

basiecally

Well-known member
Hej! Började nörda ner mig i kaffe i somras nån gång och har fått chans att testa en hel del riktigt gott specialkaffe från lite olika rosterier i Sverige. Specialkaffe är ju otroligt trevligt men blir snabbt dyrt om man ska brygga varje dag. Har själva testat olika sorter från J&N, Big Lake i Östersund, Åre Kafferosteri och Gringo nu. Samtliga har legat ungefär lika prismässigt vid köp av 250g-påsar. Hade en kollega som menade att ICAs ekologiska från Nicaragua skulle vara okej. Finns stor risk att förköpa sig på dåliga grejer och bli sittande med/få slänga eller skänka bort kaffe till mindre nogräknade kaffedrickare.

Är det någon som har nåt guldkorn som finns utanför specialvaruhandeln? Eller som finns i den till ett bra pris? Jag är helt för att bra kaffe kostar mer, speciellt om pengarna når producenter som odlar hållbart och bidrar till en rimlig produktionskedja etc. Men nån gång ibland kan det ju vara läge med nåt lite mer budgetmässigt med.

Mina personliga preferenser är inslag av ganska mycket frukt och bär, har en viss förkärlek för bärtorkat, men för espresso har jag märkt att jag iaf på min nuvarande setup har svårt att få ut nånting som inte är väldigt surt ur de ljusrostade varianterna av ovanstående. Använder just nu Gringos The Outsider. Lite väl tung för min smak. Men inte sur iaf!

K
 

GLaDER

Active member
Min månatliga kafferotation brukar vara:

1. Jag kör på en prenumeration från Kafferosterietkoppar.se.
2. Köper en påse koffeinfria bönor från ovan.
3. Har en påse Lavazza från ICA som jag bruks-dricker av.
 
Topp