Lite strul med Wilfa CGWS130B

ljungman

Member
Hej,

som rubriken säger, jag har lite strul med CGWS130B, när jag maler så fastnar det väldigt mycket kaffe under kvarnen gissar jag, så för att få ut det som får jag ofta slå till på kvarnen så att kaffet ramlar ner. Vad kan detta bero på? Kan jag göra något för att unvika detta? Jag rengör den 1 gång i veckan, men som sagt så fort man maler lite större mängder så fastnar det som sagt en massa kaffe, som bara kommer ner genom att antigen slå på kvarnen eller stoppa upp fingret i hålet..
 

ljungman

Member
Ja, det tipset kände jag till men det är inte så att jag har problemet med att kaffe fastnar i uppsamlaren utan i själva kvarnen. Jag ska testat detta igen nu och se om det hjälper, men det känns som om detta är två olika problem.
 

Jonken

Well-known member
Det bör fastna av samma anledning. Gör enorm skillnad för min Mahlkönig. Måste använda minst 2% vatten för att det ska vara tillräckligt dock.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag har inte upplevt att det fastnar några större mängder kaffe i utloppet på Wilfa-kvarnen. Vad är det för kaffe du maler och hur mycket?
Det jag tänker på är om kaffet är mörkt och oljigt att det har lättare att fastna på vägen ut. Eller om du maler så mycket att behållaren blir helt full så kan det fastna i utloppet.
 

ljungman

Member
Ja det är mörkt kaffe som jag maler och nej jag maler inte så att den blir full. Jag kommer att testa detta med lite mer vatten med kaffebönorna. Tack för svaren.
 
Topp