Varierande motstånd i spaken på manuell espressomaskin

basiecally

Well-known member
Hej!

Håller på att välja mellan två olika spakmaskiner som jag har renoverat, en ska bort så småningom.

På min Zacconi Riviera Baby har jag märkt att jag har lite varierande motstånd i spaken under bryggning. Först är det nån centimeter jag kan sänka spaken där det är ganska lite motstånd, vilket jag tänker är medan jag pressar tillbaka vatten från bryggkammaren in i kokaren med ca 1bars övertryck. Sen tar det emot rejält. Lägger jag på tryck då så får jag ut kaffe men sen händer det allt som oftast att jag plötsligt förlorar motståndet ytterligare nån cm innan det tar emot igen, men inte lika mycket som innan. Det här med att det bildas kanaler, kan man känna det så tydligt som hela vägen ut i spaken? Har sett hur flödet har ökat nån gång på mitt nakna portafilter, nån gång till och med en vattenstråle som strilade fram. Så att det skulle vara en möjlighet är jag helt öppen för. Försöker bara pejla in ungefär för hårt jag kan dra i spaken, och om jag gör nåt fel i mina förberedelser. Har dessvärre ingen badrumsvåg hemma så kan inte kolla belastningen på spaken.

Och apropå kanaler: hur uppenbara brukar de vara? Hörde nåt om just lokalt ökat flöde eller totalt ökat flöde med samma tryck bakom. Vad exakt ska jag titta efter på portafiltret?

Tack på förhand!

K
 

Jonken

Well-known member
Det låter osannolikt att du skulle kunna känna kanalisering. Kanske gamla packningar som ger efter för trycket? Det borde också trassla till det för pucken om trycket faller plötsligt. Kanalisering behöver inte vara uppenbart, men börjar det spruta eller komma ut helt snett är det en bra gissning..
 

basiecally

Well-known member
Bytte packningar till sprillans nya för bara några veckor sen så det tror jag inte är problemet. Kan det vara gas som läcker ut?

Det där sprutet har jag bara sett en gång men ibland är det svårt att avgöra om jag har en normal "kon" av crema som kommer ut eller om det finns orimliga ribbor i flödet. Får youtuba lite och se vad jag hittar.
 

Jonken

Well-known member
Du menar att gas skulle tryckas ut genom pucken? Nä, den följer med kaffet och bildar creman. Däremot är det ett vanligt fenomen med lågt motstånd i början för Pavoni, då beror det på fångad luft i systemet. Tror att jag skrev hur du kan undvika det för Pavoni, osäker på om samma teknik fungerar med Zacconi Baby..

ibland är det svårt att avgöra om jag har en normal "kon" av crema som kommer ut eller om det finns orimliga ribbor i flödet. Får youtuba lite och se vad jag hittar.

Precis det jag menar, inte realistiskt att se på ribbor i konen om det finns kanalisering tycker jag. Däremot ser man ju uppenbara fel som t.ex. sned extraktion, sprej, torra zoner (men vid lågt flöde är jag inte övertygad om att de behöver vara indikering på att något är fel, om det t.ex. ser ut såhär: https://www.youtube.com/watch?v=yUrbh3lUn7U - är det verkligen så att det kommer ut mindre ur de hålen eller flödar det bara en omväg på utsidan av filtret?)

Decent Espresso kan upptäcka kanalisering med graf över extraktionen, men så länge man har lyckats någorlunda bra känns det knepigt att se/känna den sista biten till perfektion..
 

basiecally

Well-known member
Nej, tänkte mer om luften hade lättare att slinka förbi packningarna uppåt än vad vattnet har. Kolven tätar ju för vatten men gas kanske kan slinka förbi på min?

Ett extra problem med att titta på extraktionen på min är att basen på Zacconin flexar lite under bryggning så portafiltret sitter inte helt i våg. Blir alltid att konen är mer mot framsidan av gruppen.
 

Jonken

Well-known member
Om den släpper upp luft har du problem med packningarna ändå.

Håll emot med portafiltret så slipper du flexandet.
 

basiecally

Well-known member
Tror att jag har löst mysteriet med mitt varierande motstånd. Sist jag kände det så kom det precis efter att jag hörde ett litet "slurp" av bubblor som pressades tillbaka via snorkelröret in i tanken. Det är säkert en av packningarna som liksom smiter in lite grann vid insugsröret. Så variationen i motstånd sker egentligen inte när jag börjar lägga på ordentligt tryck på spaken utan innan, när jag fortfarande jobbar mot 1bar som finns i tanken.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp