Köpråd espressomaskin under 15 tkr

Toplady

Member
Bra poäng, själv tycker jag att det är lite jobbigt när vi får besök och ett extra gruppuvud hade varit guld värt vid dom tillfällena. Detsamma bör nämnas angående kvarnen att jag tycker det är otroligt smidigt att slippa väga bönerna efter att ha dialat in. Bara o köra tills man byter böner igen med digital kvarn! Om det är värt prisskillnaden är upp till var och en men vill bara påpeka detta då jag inte hade en aning om det vid köpet. För mig som är lite halvlat är det ovärderligt.

Instämmer helt. Vad är det jag ska kolla på för kvarn där vi slipper väga? Heter det något fränt eller är det bara att leta efter inbyggd våg?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Toplady

Member
Yes, de hade tre fina kvarnar, billigaste låg på 4-5 tkr. Men ingen aning om inbyggd våg. Men det skall jag kolla efter. Behövs nog en vända till på byn. Fanns det någon återförsäljare bakom avenyn också?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bigbom

Active member
Min har timer på vågen (faustinon) och inbyggt minne. En knapp för dubbel o en för singel espresso och den kommer automatiskt ihåg senaste inställningen. Snabb justeringar kan göras men +- 1/10 sekund. Jag väger första gången vid nya böner för att få ut önskad summa i gram och kvarnen håller koll på tiden och memorerar den. Våg är väldigt bra att ha och speciellt som ny så att du kan hålla koll på att extrationen blir nära önskvärd ratio.

Köp en våg med timer ifall du inte har en maskin som har inbyggd tidtagning.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Vad är det jag ska kolla på för kvarn där vi slipper väga? Heter det något fränt eller är det bara att leta efter inbyggd våg?

Inbyggd våg är ovanligt, de jag känner till är Baratza Sette Wi (som är relativt billig, högljudd men snabb), Vario-W, Forte och betydligt dyrare Etzinger etzMax som bygger runt samma princip som den billigare Sette.

Gissar att bigbom menade vanlig timer, det är nästan lika bekvämt men varje gång du justerar kvarnen lite blir man tvungen att pilla på inställningen. Relativt vanlig funktion.
 
Senast ändrad:

Toplady

Member
Ok, bra då kollar vi in kvarn med timer.

Hade en elektriker på kontoret idag, som sa att det kan bli problem med 2 grupperna. Den vi pratat om, G10 ligger trots sin kompakta storlek på 2770 Watt. I o f s 1-fas men den behöver gå på egen säkring för att inte slå ut strömmen. Hade jag inte riktigt koll på. En 1-gruppare verkar ligga på ca en tredjedel av detta, vilket inte är något problem för elnätet. Hmm...

Hur löser ni detta ni som kör större maskiner hemma? eller är detta en av anledningarna att ni väljer 1-gruppare?
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Ja har du mycket annat igång samtidigt på samma säkring kan det såklart bli svårt. Skulle tro att det är första stunden när den värmer upp från kallt som är kritisk, efter det kommer det bara vara korta pulser då och då så att den kanske inte ens kommer upp i full effekt.

Tror att de flesta av oss har engruppare av något slag för att de tar mindre utrymme. Kaffehörnet brukar ändå ha en tendens att expandera :lol: sen är kapaciteten lite svårare att försvara om man mest gör kaffe till sig själv och en till. Får jag gäster blir det mest bryggkaffe.. Undantag för affogato :)
 

Toplady

Member
Ok, jag är med... trillar nog dit på hur jag ska motivera en stor, vippar över mot 1-gruppare igen för att vara på den säkra sidan. Kan ju alltid gradera upp sen.

Då blir frågeställningen nu om vilka goda alternativ det finns till Rocket? Eller är det bara att åka med och ta en sådan? Den verkar vara bäst?
 

Mayhem

Well-known member
Maskinen drar inte 2770 W konstant, det är med allt i maskinen under belastning samtidigt (kokare, pump, etc.). Min La Marzocco Linea har max effekt 2300 W. När maskinen startas från kallt läge och bägge värmeelementen går på max för att värma upp kokarna kan jag inte samtidigt köra microugnen på max effekt, då är det bara en tidsfråga innan säkringen slår ifrån. När maskinen väl är varm har jag nog aldrig eller åtminstone extremt sällan dragit en säkring. Och då har jag ändå den stora kvarnen och en vinkyl på samma säkring också.
 

Toplady

Member
Då var det klart!

Drog in till Götet som ni sa, letade efter stället på Storgatan men de har nog flyttat eller väldigt väl undangömt.. Hamnade på Kaffelabbet och fick mycket bra guidning, så nu är hela kittet beställt. Tack för alla snabba svar här.

1-bryggare Pro... någonting, 16k. Hade väl allt vi efterfrågade minus rotationspump.
Digital kvarn med touchdisplay och timer, tack för tips om detta! 5,5k.
Stabil sumplåda från ECM
Samt kanna etc. som de skulle plocka ihop.

Några dagars leveranstid sedan börjar nörderiet på allvar!

Har ja missat något nu? Var köper jag Italienska bönor t.ex? (kraftig, stark, rund, mycket crema. Inte fruktigt, inte syrlig)
 

Jonken

Well-known member
Grattis. Musetti rossa är ett bra kaffe att börja med, billigt och relativt färskt på Willys/Hemköp/Mat.se
 

Fogfighter

Active member
Precis när jag köpt min Rocket och innan jag hade kvar sprang jag till Willys och köpte Zoega Espresso della Casa. Dock espressofärdigmalet bara för att köra igång maskinen men tyckte det va helt okej
 

larsa

Well-known member
Da Matteo gör väldigt bra kaffe. Classic espresso skulle nog passa dig. Är lite mer rund i smaken o passar till mjölk. Modern Espresso är fruktig o den har jag aldrig mjölk i. Brukar handla i butiken på Magasinsgatan där rosteriet ligger. Vill jag ha det allra senaste rostade så går jag upp till rosteriet o frågar så fixar de det till mig.

Gringo kaffe i Göteborg skall också göra bra kaffe men jag vet inte var man köper det. Gringo rostade till Da Matteo under tiden de renoverade rosteriet.

Da Matteo https://damatteo.se/collections/all-products?page=3 har även en webbshop.
 

larsa

Well-known member
Nu hittade jag lite mer info om Gringo. https://www.gringonordic.se/
En av grundarna till Johan Nyström startade Gringo efter att alla grundare blev utköpta av en stor kedja. Den nya kedjan öppnade ett cafe med namn Johan Nyström på Avenyn i Göteborg. Första o sista gången jag var där fick jag en chock. Upplägget var inget jag kände igen från Johan Nyströms cafe i Stockholm. Espresson fick jag serverad i pappmugg av okunnig personal!
 

Toplady

Member
Tjena!

Tusen tack för all bra info :lol:

Den på Da Matteo var kanske lite i överkant i priset, skall kolla upp Gringo, var det någon spec. sort ni provat där?

Kollade upp vad maskinen hette nu också. Profitec Pro 500 PID. Missade det vid förra inlägget, levereras veckan efter Halloween. Någon som har utvärderat den? Tänker på att få till de rätta inställningarna att utgå ifrån. Allt gott!
 

Jonken

Well-known member
Fabriksinställningen borde vara okej utgångspunkt.

Gringo är inte prisvärt om du är ute efter klassisk italiensk espresso, men prova deras Prime om du vill smaka en riktigt bra modern tappning.
 

larsa

Well-known member
Kunde inte hålla mig nu när jag upptäckte att Gringo bara är 10 min med bil hemifrån.
Det fanns många varianter att välja på men det fick bli The Outsider. Bryggde en kopp när jag kom hem. En italiensk stil vilket stämde med beskrivningen. Mer robust än da Matteos Classic. Efteråt såg jag att bönorna var rostade i går. Får testa igen om några dar när kaffet har satt sig. Det kommer att ta ett tag att prova igenom deras espresso.
 
Topp