Köpråd espressomaskin under 15 tkr

Toplady

Member
Hej!

Jag har försökt att bli klok på vilken espressomaskin jag ska välja när man tröttnar på helautomatiskt. Kanske kan någon vänlig själ ge några tips? Alla ideér uppskatts så klart!

För att gå rak på sak:

-Max 15 tkr, både nytt och begagnat fungerar, max 2 år
-Gör ca 15 espresso/dag
-Möjlighet till vattenanslutning samt 220v (stå på kontor)
-Kunna skumma mjölk samtidigt
-Företrädesvis 2 bryggrupper
-God kvalitet på maskin (ja, snygg maskin)
-Gillar stark och rund espresso med mycket crema, är inte så mycket för de syrliga varianterna

Vad tror ni jag skall kolla in för modeller, märken, butiker?

Vilka har generellt god och hållbar kvalitet där runt 10-15 tkr?

Kvarn med våg sökes också!


Tusen tack
Nicklas
 
Senast ändrad:

bigbom

Active member
Jag köpte en Rocket Apartamento för ett halvår sedan och den gör verkligen grymt kaffe. Dock inte möjlighet för vattenanslutning men bra storlek på behållaren. Har du kvarn eller skall det också ingå i budgeten?
 

Toplady

Member
Hej!

Tack, ja den verkar riktigt bra. Vattentank fungerar. Hur lång tid tar det för den att starta upp och få rätt temperatur ca?

Kvarn har jag inte kollat något på ännu, har du tips? Den får nog gå utanför budgeten men tänker max 3-4 tkr för den kanske...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bigbom

Active member
Ca 20 min brukar jag vänta efter första uppstarten på dagen. Sen använder du den kontinuerligt under dagen så kommer det inte vara några problem och köra direkt. Även om den har hunnit gå in in i viloläge brukar det gå betydligt fortare än vid uppstart dock beroende på hur pass länge sen såklart. Jag kör en matchade kvarn i form av faustinon då jag har den i hemmet och även den fungerar utmärkt. Kanske kan du hitta någon deal vid black friday:)
 
Senast ändrad:

Toplady

Member
Shit vilken snygg kvarn! Där sprack budgeten, skit också...

Ok, Rocket finns inte under 14 tkr va? Ingen som säljer demo/visnings ex?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bigbom

Active member
Tror jag köpte mitt paket för 13+6. Leta runt lite så kan du säker gå en bra deal och säkerligen vid black friday. Kvarnen kan du säkert hitta något bra billigare men jag gillade designen och har den i hemmet. Dock är det väldigt smidigt med digital kvarn med enkla + - justeringar.
 

Jonken

Well-known member
https://www.coffeeitalia.se/expobar-brewtus-iv-leva-vibrationspump.html den bör gå att ansluta vatten till, dubbelkolla med butiken dock eftersom de inte skriver något.

Om det är viktigt att maskinen är tyst kanske du känner att det är värt att lägga på några tusen till och få rotationspump ändå, de brukar vara gjorda för att ansluta direkt. Om du har plats och vill kunna brygga flera koppar lite snabbt går det ofta att hitta begagnade tvågruppare väldigt billigt (inte splitternytt visserligen, ett exempel https://www.blocket.se/vi/93346087.htm som ligger förhållandevis högt i pris.. Har själv sneglat på en Mega Crem mini ibland)

https://www.kaffecompagniet.se/kaff...sokvarnar/eureka-mignon-silenzio-svart-102986 i stort sett samma kvarn som Faustino till ett lägre pris. Samma tillverkare.
 

Toplady

Member
Hej!

Tusen tack för hjälpen med detta!

Plats finns det gott om och det gör ingenting om det låter.

2-gruppare verkar intressant men de brukar inte gå på 220v, snarare 3-fas och det blir ett problem. Finns det något spec. Märke man kan leta efter som har 220v t.ex?

Och så en amatörfråga, skiljer det sig i själva espresson om det är vibration eller rotation?

Ser Expobar lite överallt, hur är kvaliteten på dem?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

svartvest

Well-known member
Skillnaden är att rotationspumpen är tystare och är det som sitter i alla bättre maskiner. För hemmabruk är det inte något problem, men du verkar skall ha maskinen på jobbet. Hur tänker du på handhavandet, för en manuelmaskin är det lite hantverk som gör espresson...
 

Toplady

Member
Hej!

Ok, tack! Skulle vara guld värt om någon vet något ställa omkring Göteborg där man kan testa maskin med och utan rotationspump.

Manuell blir det då jag blir galen på att inte kunna modda vår Jura E60. Hantverket får jag helt enkelt lära mig :)

Ja, den kommer stå på vårt kontor, 3-4 personer så tycker det motiverar en bra uppsättning som levererar riktigt espresso med bra crema samt ”café cappuccino”.

Så kul med alla tips! Keep em coming!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mayhem

Well-known member
2-gruppare verkar intressant men de brukar inte gå på 220v, snarare 3-fas och det blir ett problem. Finns det något spec. Märke man kan leta efter som har 220v t.ex?

Just Expobar som redan nämnts i tråden har en serie lite kompaktare 2-gruppare som förhållandevis ofta brukar dyka upp till bra pris på Blocket och verkar gå på singelfas. Tror exakt samma maskiner även brukar säljas som Coffee Queen.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/kaffemaskin__kaffekvarn__sumplada__riskokare/92204338
https://www.blocket.se/annons/uppsala/espressomaskin_expobar/91776407
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/espressomaskin__auk_22_10/92468158
 

Toplady

Member
Tack!

Kan man jämföra G10 med Rocket?

I S F vilken tror ni är bäst på kvalitet och smak? Om nu pengarna för dem är detsamma.

14 tkr ny Rocket eller 14 tkr beg. G10 (men inte gammal)

Skall kolla upp dessa!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Toplady

Member
Okok, är dessa maskiner bra då? Lämpar de sig för så små jobb som oss, eller mer café +100 koppar/dag?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Det beror på hur snabbt ni vill kunna brygga, om det bara är till er 3 eller 4 samtidigt klarar ni er med en grupp men räkna med två minuter per kopp åtminstone, antagligen mer i början. Två grupper kommer snabba på det hela avsevärt så ni får möjlighet att dricka tillsammans.
 

Toplady

Member
Tack, mycket bra poäng där. Då siktar vi på två grupper, förstår det som de man skall ha är E61?

Är det det längre eller kortare tid för arbetstemperatur på dessa än t.ex Rocket?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bigbom

Active member
Det beror på hur snabbt ni vill kunna brygga, om det bara är till er 3 eller 4 samtidigt klarar ni er med en grupp men räkna med två minuter per kopp åtminstone, antagligen mer i början. Två grupper kommer snabba på det hela avsevärt så ni får möjlighet att dricka tillsammans.

Bra poäng, själv tycker jag att det är lite jobbigt när vi får besök och ett extra gruppuvud hade varit guld värt vid dom tillfällena. Detsamma bör nämnas angående kvarnen att jag tycker det är otroligt smidigt att slippa väga bönerna efter att ha dialat in. Bara o köra tills man byter böner igen med digital kvarn! Om det är värt prisskillnaden är upp till var och en men vill bara påpeka detta då jag inte hade en aning om det vid köpet. För mig som är lite halvlat är det ovärderligt.
 

Mayhem

Well-known member
Expobar/Coffee Queen/Crem säljer andra maskiner som verkar snudd på identiska till spec med lite annat utseende, så kolla även efter Megacrem/Mega Crem, Onyx eller Ruggero i varianterna som heter Mini eller ibland Compact.

Skulle rekommendera att kanske börja fråga de lokala maskinreparatörerna om de har några servade begagnade maskiner att avyttra. I Göteborg finns väl Coffeema, Caricon och kanske även fler liknande företag?
 

Toplady

Member
Tack för tips! Ska kolla in dem.

Var inne på Coffeema förra veckan och de hade inga. De var dock mycket proffsiga.

Vet ni någon som visar upp dessa mini/compact maskiner med två grupper?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp